Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Mail Server => Topic gestart door: RAP69 op 19 juni 2014, 21:10:34
-
Hallo forumleden, ik nieuw op het forum en heb een vraag waar ik al een hele tijd niet uitkom. En ik kan er op het forum ook niets over terugvinden.
Ik heb op mijn NAS mailserver en mailstation draaien om op al mijn apparaten dezelfde mailbox inhoud te kunnen bekijken. Op alle apparaten mailaccount aangemaakt via imap, dus op 2 iphones en 1 ipad en 1 pc dezelfde account aangemaakt zodat wij (vrouw en ik) vanaf alle apparaten mail kunnen ontvangen en versturen.
Dat gaat goed als wij binnen ons eigen netwerk blijven, als ik via 3G of een ander/extern WiFi-netwerk verbind, dan kan ik alleen mail ontvangen, als ik een mail wil sturen krijg ik de melding:
E-mail versturen mislukt
Er is een kopie in "Uitgaand" geplaatst. De server accepteert de ontvanger 'mailadres@whatever.nl' niet, omdat de gebruiker onbekend is.
Wanneer ik binnen mijn eigen WiFi netwerk kom en de mail opnieuw verstuur lukt het wel, accepteert de server het adres dan wel en waarom?
Wat moet ik veranderen om deze melding niet meer te krijgen.
alvast dank voor de reacties.
Ruud
-
Hoi Ruud,
Al wat verder gekomen?
Kan je wat meer vertellen over de configuratie? Welke poorten heb je open op de firewall van de NAS en van de router?
Verder ben ik wel geïnteresseerd in welke vinkjes je aan hebt staan in de mail server menu SMTP.
-
Dat gaat goed als wij binnen ons eigen netwerk blijven, als ik via 3G of een ander/extern WiFi-netwerk verbind, dan kan ik alleen mail ontvangen, als ik een mail wil sturen krijg ik de melding:
E-mail versturen mislukt
Er is een kopie in "Uitgaand" geplaatst. De server accepteert de ontvanger 'mailadres@whatever.nl' niet, omdat de gebruiker onbekend is.
Wanneer ik binnen mijn eigen WiFi netwerk kom en de mail opnieuw verstuur lukt het wel, accepteert de server het adres dan wel en waarom?
Wat moet ik veranderen om deze melding niet meer te krijgen.
alvast dank voor de reacties.
Ruud
Gebruik je binnen je netwerk dezelfde provider als bij 3G/extern?
Voor de verzending van mail gebruik je (vermoedelijk) de smtp server van de provider.
Voorbeeld: als je kpn hebt maak je gebruik van smtp.kpnmail.nl. Stuur je mail vanuit een buitenlands hotel (wifi) dan gebruik je de smtp server van de lokale provider.
Bij gmail heb je het probleem niet. Vanzelsprekend ook niet als je webmail gebruik
-
Als je in je email client als uitgaande mailserver je nas pakt en je gebruikt authenticatie moet het gewoon werken (net zoals je intern gebruikt) thuis gebruik je ook je nas als uitgaande smtp ipv die van je provider.
Dus het probleem zal em ergens in de mailserver zelf zitten , wel/geen gebruik van ssl/ authenticatie oid.
Wat screenshotjes van je mailserver instellingen zou wat meer duidelijk moeten maken
-
Als ik in mijn telefoon imap account instel pakt hij bij uitgaande mailserver poort 465 (ssl). Poortnummer moet je aanpassen naar 25 voor uotgaande mail. Zo heb ik het in elk geval werkend.
-
Met 3G hangt dat wel een beetje van de provider af.
Met T-Mobile kon ik mijn eigen NAS niet gebruiken als smtp server, ze blokte dat na 1-3 mailtjes.
Moest een smtp server van T-Mobile als tweede smtp server instellen.
Verzonden mail stond overigens wel gewoon in de sent items map op mijn NAS
Nu bij Simyo en Vodafone heb ik dit "probleem" niet, zij blokken blijkbaar niets.
-
....Poortnummer moet je aanpassen naar 25 voor uotgaande mail. Zo heb ik het in elk geval werkend.
Dat is vreemd dat het werkt omdat juist poort 25 een onbeveiligde poort is die niet voor mobiele toegang geschikt is. Bijna alle providers blokkeren die als je niet naar de SMPT server van de provider gaat. geen probleem bij een vaste PC maar met een telefoon log je in vanaf heel veel netwerken en lang niet altijd je eigen.
Je moet juist 465 of 587 gebruiken om ook vanaf vreemde providers mail te kunnen sturen.
Nu denk je dat het werkt, maar als je een keer op de wifi zit van iemand met een andere provider of in het buitenland met een andere provider, zal het niet werken.
-
Zou indd ook met port 465 of 587 moeten werken, maar deed het niet bij mij. Nog geen tujd gehad om verder uit te zoeken omdat port 25 wel werkte zo maar laten staan. Moet overigens wel authenticeren anders werkt het ook niet
-
En het werkt via mijn 3g , (k p n)
Dus zie in mijn geval geen reden om het anders in te stellen
-
Bedankt voor jullie reacties, begon al aan mezelf te twijfelen.
Er zijn nog aanvullende gegevens nodig begrijp ik, hier komt het dan:
Alles via Imap ingesteld, alle poorten (die betrekking hebben op mail) in firewall NAS & router open gezet, alle mogelijke poorten in smtp server instellingen geprobeerd niets helpt. Ook smtp server van mobiele provider geactiveerd, doet ook niets.
Instellingen mailserver zie bijlage. Rest via roundcube ingesteld zie bijlage 2
Heb mailadres van UPC, standaard ingesteld.
Ik zal wel iets verkeerd doen maar weet niet wat?
Alvast bedankt voor de feedback, ben een weekendje weg en kan pas op maandag verder aan dit probleem werken.
Prettig weekend!
-
tweede afdruk...
-
In roundcube kun je gewoon je nas ip instellen als smtp. Upc smarthost kun je instellen in mailserver( hoeft niet per se)
-
tweede afdruk...
En ik zou gewoon de mailserver handleiding eens lezen. Want ik mis allerlei instellingen in je screenshot die daar toch duidelijk uitgelegd worden. (En alleen al dit jaar op dit forum meermaals voorbij gekomen zijn)
-
Nogmaals bedankt voor het meedenken, maar ik heb de gebruiksaanwijzing precies gevolgd en alle instellingen en poorten geprobeerd, me elke keer hetzelfde resultaat. Ik heb nog wel wat anders geprobeerd: als ik een mail naar een upc-adres stuur komt het wel aan, dan accepteert de server de ontvanger wel!? Heb ik dan bij upc misschien iets niet goed staan?
Gr. Ruud
-
Ziet er naar uit dat de UPC mailserver geen mail naar andere maildomeinen doorstuurt. Bij xs4all log ik in via smtp-ssl om mail te kunnen sturen. Duik in de handleiding van mailserver en zoek hoe dit bij UPC werkt.
-
Heb je smtp relay ingesteld?