Auteur Topic: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee  (gelezen 2724 keer)

Offline babyme

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Gepost op: 29 juni 2016, 01:03:22 »
Hallo iedereen,

Ik kwam gisteren ergens achter, wat op zich een redelijk groot probleem is omdat ik meerdere maildomeinen heb ingesteld. Het zit namelijk zo:
Ik heb als hoofddomein 'sp-mx-edge1.domein.nl' ingesteld in de mailserver. Daarna komen de virtuele domeinen. Dit werkt allemaal prima, maar toch werkt dit niet vlekkeloos. Het is voor mij geen enkele optie om maar 1 domein te gebruiken, omdat ik meerdere sites doe hosten inclusief mail. In de toekomst ga ik op mijn nieuwe nas die ik heb besteld nog meer doen enzo.

Nu het probleem: op het moment dat iemand autoanswer inschakelt, werkt dit. Dan ga ik testen. Ik stuur een mail naar de user die autoanswer heeft ingeschakelt. Vervolgens krijg ik een mail terug van [user]@sp-mx-edge1.domein.nl terwijl die user toch echt een heel ander domein heeft (user@domein5.nl). Dit is nogal een groot probleem omdat autoanswer erg makkelijk en fijn werkt in bepaalde gevallen.  :|

Valt dit op te lossen? Snappen jullie mijn vraag/probleem?

Groetjes!  :)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2016, 13:56:58 »
Dat lijkt me meer een bug van de client software. Bij mijn weten kent mailserver helemaal geen auto-answer optie.

Zonder te weten welke client deze auto-replies aanmaakt is er verder weinig over te zeggen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 273
  • -Ontvangen: 1803
  • Berichten: 10.991
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2016, 14:29:32 »
Dat zit wel in Mail Server, onder de optie Persoonlijk.
Gaat wel van het hoofddomein uit.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2016, 18:43:04 »
 ::) ::)

Dat heb ik blijkbaar niet goed onthouden omdat ik het zelf niet gebruik.

Ik heb het even getest met een mailtje naar mijn 2e account ('Briolet@gedeeldedata.local'), die alleen binnen mijn LAN geldig is. Het maillog geeft:

Citaat
Jun 29 18:25:07 GedeeldeData postfix/local[5564]: BBF7A25AE: to=<Briolet@mijndomein.nl>, orig_to=< Briolet@gedeeldedata.local>, relay=local, delay=0.66, delays=0.33/0.02/0/0.31, dsn=2.0.0, status=sent (delivered to command: /var/packages/MailServer/target/libexec/dovecot/dovecot-lda -f "$SENDER" -a "$RECIPIENT")

Het log koppelt het 2e account al aan mijn hoofdaccount dus hier zal het op auto-reply niveau dan mis gaan. Alleen werkt de auto-reply niet in mijn setup zodat ik het verder niet testen kan.

Lijkt me echter een bug als ik dat zo zie.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline babyme

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Re: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2016, 03:25:43 »
Oei oei oei, dat klinkt niet bepaald goed haha. Ik ga deze 'bug' melden bij Synology, want het is heel vervelend dat er na verschillende updates van Mail Server, dit nog niet is opgelost. Thanks Briolet, voor het testen en je info!  :)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2016, 10:26:37 »
Er zijn in het verleden wel vaker problemen geweest bij meerdere accounts. Dat is blijkbaar niet iets wat intensief getest wordt. Maar het wordt wel steeds opgelost na meldingen.

Ik heb nu vanaf mijn ziggo account proberen te testen, maar ik krijg de autoreply niet eens werkend. Geen idee wat hier nu aan de hand is.

Ik merkte wel een bug bij de datumweergave. Ik zie de datum op amerikaanse wijze (yyyy/dd/mm) terwijl mijn systeem op zijn nederlands staat.  Lekker verwarrend omdat ik eerst dacht dat ik iets in februari ingevuld had.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2016, 10:40:33 »
Nu krijg ik de autoreply wel werkend. Ik moet alleen niet naar mijn regulier mailadres versturen, maar naar "accountnaam@domeinnaam.nl".

Voor mijn mailadres gebruik ik nooit mijn accountnaam op de nas, maar een alias. Blijkbaar werkt de autoreply niet bij een alias. Dat is nog een bug die je kunt meenemen.

Verder testen lukte niet echt omdat ik geen goed 2e domein heb. Ik kan wel mail sturen naar mijn "xxx.synology.me" domein en dat komt ook aan, maar het is geen correct domein met een MX record. Een autoreply hierop krijg ik niet werkend.

Edit: Ik heb in mij eigen dns server een MX record gemaakt voor xxx.synology.me. Nu wordt er wel een autoreply gegenereerd op mail naar dat domein. En inderdaad, hier ook met de verkeerde afzender. (Het hoofddomein). In het log zie ik ook niets wat verder helpt.

Misschien dat je via ssh een setting kunt aanpassen om het werkend te krijgen, want onder water is heel veel meer in te stellen, maar het lijkt me dan een taak van synology dat die settings via MailServer goed komen te staan.

Off-topic: Blijkbaar bezorgt Ziggo wel mail bij een ontbrekend MX record. (ziggo pakt dan gewoon de domeinnaam). Mailserver verstuurt niets als er geen MX record is voor een domein.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline babyme

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Re: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2016, 23:10:16 »
Aan de ene kant zijn die pakketten fijn dat je ze kunt installeren, maar soms zijn ze zo buggy als wat! Ik ga morgen bij synology een melding indienen, want ook op mijn nieuwe ds916+ werkt autoreply niet netjes. Wordt vervolgt dus.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2016, 09:04:52 »
Ik zie nog een fout in die auto-reply, die eigenlijk samenhangt met de oorspronkelijke fout.

Hij stuurt de auto-reply met het hoofddomein als afzender, maar ondertekent het niet met het hoofddomein. Hij ondertekend het nu helemaal niet. Ik heb DMARC ingesteld voor mijn hoofddomein, wat betekend dat ik aangeef dat mijn mail altijd DKIM ondertekend moet zijn. Deze missende ondertekening zal ervoor kunnen zorgen dat een ontvanger deze mail gaat bouncen, of op zijn minst als spam gaat behandelen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline babyme

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Re: Automatisch antwoord krijgt verkeerde @domein.nl mee
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2016, 18:06:11 »
Ik heb een oplossing gevonden! Je moet niet in de Mail Server package instellen dat er een autoresponse verzonden moet worden, maar dit moet je doen in Roundcube! In Roundcube moet je naar Instellingen gaan, daarna naar Filters, en vervolgens maak je een filter aan en selecteer je de actie (wat met de mail moet gebeuren dus) "Beantwoord met bericht". Stel alles netjes in, en klik op Opslaan. Daarna krijg je wél een autoresponse met de juiste domeinnaam.  :)


 

Doorsturen: automatisch antwoorden

Gestart door GensNetBoard Mail Server

Reacties: 0
Gelezen: 1877
Laatste bericht 08 januari 2022, 17:26:46
door GensNet
SSL certificaat automatisch vernieuwen

Gestart door RubenosBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 869
Laatste bericht 24 april 2023, 13:33:24
door jr212
VERPLAATST: Video Station indexeert niet (automatisch)

Gestart door Robert KoopmanBoard Synology DSM 6.0

Reacties: 0
Gelezen: 1305
Laatste bericht 12 december 2016, 15:51:23
door Robert Koopman
Gezocht: duidelijke handleiding automatisch downloaden van series.

Gestart door hyenakeBoard SickBeard

Reacties: 6
Gelezen: 5576
Laatste bericht 15 april 2014, 11:38:15
door Ben(V)
IPTables forwarden van verkeer inschakelen script wil niet automatisch starten

Gestart door honnesBoard Netwerk algemeen

Reacties: 16
Gelezen: 3834
Laatste bericht 10 september 2018, 08:48:11
door honnes