Over die logs zou ik me geen zorgen maken. Die worden na enkele pogingen vanzelf wel geblokt. Meestal na het aantal pogingen dat je toelaat in je bloklist setting. Soms zie ik 2 tot 3x meer authenticatie failures dan het maximum aantal pogingen dat ik ingesteld heb. De reden weet ik niet. Misschien dat ze de inlogpoging afbreken en hij daardoor niet meetelt, maar wel als een fout gelogd wordt.
Naar aanleiding van mijn eerdere opmerking dat je de relay niet nodig hebt: Misschien toch wel, want sommige bloklists zetten hele dynamische ranges op een blocklist. Zelf heb ik sinds een week een nieuw IP, nadat mijn vorige al sinds eind 2011 het zelfde was. Als ik bij de bloklists kijk, zie ik mij op de PBL bloklist van
Spamhaus en de DUL list van
Sorbs staan. Maar dat is niet alleen mijn IP, maar "217.120.0.0/14". Dus een hele netwerkrange van Ziggo.
Als je dan de uitleg van Spamhaus leest, dan zie je waarom ik er op sta:
The first thing to know is: THE PBL IS NOT A BLACKLIST. You are not listed for spamming or for anything you have done. The PBL is simply a list of all of the world's dynamic IP space, i.e: IP ranges normally assigned to ISP broadband customers (DSL, DHCP, PPP, cable, dialup). It is perfectly normal for dynamic IP addresses to be listed on the PBL. In fact all dynamic IP addresses in the world should be on the PBL. Even static IPs which do not send mail should be listed in the PBL.
Daarnaast sta ik op de "Sorbs DUL" list (
Dynamic
User
List). Dit is vergelijkbaar met bovenstaande Spamhaus list.
Dus als een mailserver een van deze lijsten gebruikt voor het blokken, dan sta je er heel snel op met een dynamisch IP. Dat maakt het gebruik van een relay toch zinvol, ook al laat je provider het toe om zelf mail af te leveren. Volgens Spamhaus kun je overigens via een simpele melding van deze lijst gehaald worden, als je toch een statisch IP hebt.