Hallo,
Ik ben sinds gisteren in bezit van een DS 111. Ik heb hem geïnstalleerd en nu wil ik het volgende bereiken, maar ik weet niet precies wat nou de juiste werkwijze is.
- ik wil vanuit twee macs (een iMac, bekabeld (gigabit) en een macbook pro, draadloos) bij dezelfde bestanden kunnen komen. En dan bedoel ik de bestanden die ik nodig heb voor mijn werk.
- ik wil mijn macs én de gedeelde bestanden op de NAS backuppen.
Ik heb nog geen ervaring met Time Machine (had eerst alleen een iMac en de backups deed ik handmatig op een externe schijf). Ik kan met Time Machine natuurlijk beide macs laten back-uppen naar de NAS (ik heb al gelezen dat ik dan voor beide macs een share/account moet aanmaken). Maar dan? Hoe ga ik de (gedeelde) bestanden op de NAS back-uppen? Die gedeelde bestanden, mijn werk dus, zijn het belangrijkste, alles wat op de macs staat zal in de praktijk redelijk goed vervangbaar zijn.
Kan ik nu met Time Machine ook de gehele inhoud van de NAS back-uppen naar een externe usb-schijf die ik op de NAS aansluit? Of moet ik eenmaal per dag/week ofzo de gehele NAS handmatig backuppen naar de usb-schijf? Dat lijkt me niet handig, want dan moet ik elke keer een hele hoop data kopieëren waarvan maar een klein gedeelte gewijzigd is.
Of kan ik bijvoorbeeld met Time Machine ook mijn werk-bestanden op de NAS backuppen naar de usb-schijf? Of wellicht naar een andere share op de NAS, en dan eens per week/maand de gehele NAS handmatig back-uppen op de usb schijf?
Kortom: ik zie het effe niet wat nu het beste uitgangspunt is
Pas als ik dit gedeelte in orde heb, dan ga ik verder kijken naar andere mogelijkheden van de NAS. Dan wil ik gebruik gaan maken van de iTunes server en wellicht dat ik dan ook wat ga uitvogelen wat er met bijv. ftp mogelijk is (dat klanten bijvoorbeeld een mapje krijgen waar ze via ftp hun logo kunnen downloaden als ze dat nodig hebben) maar ik wil eerst de basis goed hebben, en dat is dat ik én vanaf twee macs bij mijn werk kan én dat mijn werk veilig gebackupped is.