Synology-Forum.nl
Smartphone / Tablet / SmartTV Apps => iOS Apps (iPhone, iPad en iPod) => Topic gestart door: Mark in the Box op 01 december 2017, 09:35:04
-
Goededag allemaal,
Ik ben nieuw hier en ook nieuw met het gebruik van een NAS, dus ik begrijp veel termen en afkortingen ook niet allemaal. Op voorhand dus al excuus als ik bepaalde dingen in eerste instantie niet helemaal begrijp. Ik weet ook niet of ik deze vraag hier in het juiste subforum stel.
Ik heb pas een DS216Play aangeschaft met 2x3TB harde schijven erin. Doel is vooral om mijn muziek en foto's vanaf mijn iphone overal te kunnen benaderen. Tot dusver heb ik de Nas werkend gekregen en kan ik deze ook benaderen vanaf mijn iphone, maar dan alleen in mijn eigen wifi netwerk. Via 4g of een ander draadloos netwerk lukt dat niet.
Ik heb al het een en ander aangepast, maar krijg het niet voor elkaar en weet ook niet of ik dat goed gedaan heb. Mijn kennis is wat dat betreft ook te beperkt.
Mijn vraag nu is hoe ik op een makkelijke manier dit voor elkaar kan krijgen. Kan iemand mij (indien mogelijk een beetje in peppie en kokkie taal) helpen dit voor elkaar te krijgen. Of kan iemand het voor mij doen (tegen een kleine vergoeding)? Ik woon in Wassenaar.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Als je het niet te ingewikkeld wil doen zou ik beginnen met Quick Connect van Synology.
Zie: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/Tutorial/cloud_set_up_quickconnect
In DS Audio log je dan in via de naam die je daar verzonnen hebt.
-
Hallo Robert,
Dat heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik de melding dat ik ervoor moet zorgen dat het ip-adres van het diskstation correct is.
-
Heeft je NAS wel een internetverbinding? Hij hangt wel in je netwerk, maar heeft hij wel een verbinding "naar buiten toe"?
-
Ik verwacht dat die Internet verbinding wel goed is, anders kon de Quick Connect setup niet gedaan zijn.
Maar, even voor de zekerheid: je moet natuurlijk wel het Quick Connect ID gebruiken in DS Audio.
-
Ik denk dat ik wat moet veranderen in de instellingen van de nas of van mijn router. In mijn enthousiasme heb ik denk ik wat verkeerde instellingen toegepast. Ik heb geprobeerd om poorten toe te wijzen in mijn router, maar weet niet of ik dat goed heb gedaan.
Ik heb een apple timecapsule achter een Ziggo modem. Deze heb ik door Ziggo in the bridge modus laten zetten. Mijn netwerk werkt goed, alleen krijgt mijn nas denk ik geen verbinding met het internet. Ik kan wel in de nas komen via mijn netwerk. In de TimeCapsule heb ik dus ook wat aangepast, maar weet niet of dat goed is. Ik ben wel gewoon verbonden met internet via de TimeCapsule.
In DSM krijg ik ook de melding dat mijn gateway instelling ongeldig is. En kan ik ook geen connectie maken met quickconnect.
-
Dan heb je die wijzigingen aangebracht, nadat je de Quick Connect setup hebt uitgevoerd, zonder Internet toegang is dit n.l. onmogelijk.
Draai alles eerst eens alles terug naar de situatie dat je NAS wel Internet toegang had.
-
En check:
[attachimg=1]
-
Hallo Birdy,
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Er staat dus wel een foutmelding: verbinding mislukt. Controleer uw internetverbinding.
Hoe verander ik mijn instellingen zodat de nas weer internetverbinding krijgt?
-
Doe deze reset: Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t2)
-
Volgens mij ben ik een behoorlijke kluns. Bij het naar voren halen van de DS sprong de netspanning er uit. Ik heb hem weer aangezet, maar nu blijft ie blauw knipperen :o
-
Wat laat Synology Assistant zien ?
-
Even een tijdje niets van me laten horen, maar eventjes geen tijd gehad. Inmiddels het moederbord van de nas gechecked. Deze was ok. De harde schijven geïnstalleerd en de netwerkkabel er weer in gestoken. So far so good.
Ik krijg alleen geen verbinding met de nas. Hij vind hem wel via de synology assistent, maar kan geen verbinding maken. Heb al een reset gedaan (2x 4sec), maar dat geeft geen soelaas. Tot dusver totaal nog niets aan de nas gehad, wordt er een beetje moedeloos van.
Ik hoop weer op hulp van jullie. Bij voorbaat dank.
Grt. Mark
-
In herhaling: Wat laat Synology Assistant zien ?
Doe eens een printscreen daarvan
-
Hallo Birdy,
Hierbij............
-
En na een tijdje als ik op verbinden heb gedrukt krijg ik de melding:
Verbinding is mislukt. Controleer uw netwerkinstellingen.
-
Wat als je de NAS probeert te benaderen in je browser met adres 10.0.1.2 ?
-
Dan krijg ik dezelfde melding
-
Op de nas zijn de ledjes groen van de schijven en de lan. De power is blauw alleen het status lampje blijft oranje knipperen.
-
Zou ik misschien wat moeten veranderen in mijn apple timecapsule?
-
Kun je het adres wel pingen ?
-
Hoe doe ik dat? (ben niet echt een kenner)
-
Je hebt een MAC: open Terminal dan commando: ping 10.0.1.2 <enter>
-
Ok gedaan, hoe vaak doet ie dat, want hij blijft maar pingen
-
Bedankt alvast tot nu toe ;) :thumbup:
-
<CTRL>C denk ik (althans on der Windows)
Ok, je NAS is te pingen en dus bereikbaar via je Netwerk.
-
--- 10.0.1.2 ping statistics ---
502 packets transmitted, 502 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 0.324/0.722/1.072/0.055 ms
Mac-mini-van-Mark:~ MarkenCynthia$
-
Is ok....
Nou, nog even voor de zekerheid, dit is dus de status van de de ledje:
[attachimg=1]
Kan je de NAS (zonder uit te zetten) aan je MAC (deze ook niet uitzetten) hangen met netwerkkabel.
Dan Assistant weer laten zoeken en kijken of je dan wel kunt connecteren.
-
Dat was de situatie inderdaad. Nu weer iets stoms gedaan wss :o. Ik heb de powerknop ingedrukt gehouden en nu knippert de blauwe om en om met het oranje status lampje. PFFFFFFFFFFFFF
-
Gaat lekker dan.... ::)
Heb je data op je NAS staan die je nog nodig hebt ?
Zo ja, heb je een backup ?
-
Hey Birdy,
Lekker he, af en toe maak ik er wel een puinhoop van. Maar goed. Het heeft nu wel wat opgeleverd.
Ik heb de nas weer opnieuw opgestart en 1 van de schijven er uitgelaten. Nu schijnt het probleem grotendeels opgelost te zijn :?: :). Ik ben in ieder geval weer in mijn nas en alle oude instellingen staan er nog in. Blijkbaar was de 2de schijf kapot!!!! Of zit ik er nu naast?
We kunnen weer verder. Eens kijken of we de muziek op de schijf nu wel buiten het netwerk om kunnen benaderen op de nas.
Dank je tot dusver.
-
Blijkbaar was de 2de schijf kapot!!!! Of zit ik er nu naast?
Dat kan echter, de NAS zou gewoon opgestart moeten worden maar goed, je kunt die HD aan je MAC hangen en testen met de software van het Merk HD.