Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Jan O op 21 november 2019, 15:48:46
-
Sinds enkele maanden beschik ik over een Synology DS119j. Het gebruik hiervan is bedoeld als recorder voor een bewakingscamera. De installatie van de NAS en het koppelen aan de camera, met behulp van de Surveillance software, verliep zonder noemenswaardige problemen. Het geheel was niet erg snel maar bruikbaar. Helaas werd al spoedig de NAS zeer traag. Inmiddels heb ik van alles geprobeerd maar het probleem wordt eerder groter dan kleiner.
Het openen van de NAS via de Synology Assistant of via de webbrowser ( Chrome) duurt ongeveer 5 minuten. Wanneer het hoofdmenu dan eindelijk bruikbaar ( na nog eens 5 minuten) op het schermstaat en ik op een volgende functie klik ben ik weer 5 minuten onderweg. etc. In de statusbalk wordt aangegeven dat het apparaat bezig is met laden.....
De Widget op het scherm geeft aan dat het apparaat naar behoren werkt( Grote groene vink) en dat de download snelheid zo gemiddeld 350 KB/s is . Inmiddels heb ik de NAS 3 x naar de fabrieksinstellingen gereset en opnieuw geinstalleerd. Op zich ging dat behoorlijk vlot. De Laatste DSM staat er op.
Natuurlijk op internet gezocht naar een vergelijkbaar probleem maar dat schijnt er niet te zijn. Wel honderden reviews van personen die erg blij zijn met de snelle DS119j.
Ik heb inmiddels al het ( voor mij) denkbare geprobeerd maar geen enkele verbetering: Draaien zonder virusscanners, draaien in veilige modus met netwerk functies,
Ik draai W10 met laatste updates, Chrome met laatste updates, Stevige PC met 8GB ram. De schijfruimte op de NAS is 90%. ( de HD is een Seagate IronWolf 2TB )
Het betreffende netwerk is zeer eenvoudig: Een 8 poorts Netgear GB switch waarop de PC, de IPcamera, de NAS en de aansluiting naar het hoofdmodem. De verschillende kabellengtes voor de apparaten zijn niet langer dan 2 mtr.
Heeft iemand nog een goede raad voor mij????
-
als recorder voor een bewakingscamera
Hoge resolutie camera's vragen veel geheugen. Is er te weinig geheugen, dan gaat hij memory swappen en wordt alles als dikke stroop.
-
Sowieso is de bij de Synology Virusscanner vermeld, dat deze in beginsel niet op systemen kleiner dan 512 mB kan draaien. De 119j heeft "maar" 256 mB (mijn eerste PC had maar liefst 35 KB 8)), dus de virusscanner was op voorhand al geen goed idee.
-
Met losgekoppelde camera blijft de DS 119j traag. Het Synology antivirus programma is niet geinstalleerd, en ook geen andere, en kan dus ook niet het probleem zijn.
-
Het beste kun je naar de resource monitor in DSM kijken. Dan kun je zien welk proces de meeste resources verbruikt.
-
Hierbij een plaatje van de doorsnee systeem info. Geen beeld van overspannen acties.
-
Dan zou het een Netwerk (ruim begrip) probleem kunnen zijn.
Probeer eerst eens een andere UTP kabel, daarna een andere poort op je Router.
-
Het zou ook interessant zijn te weten welke Netgear switch je toepast.
-
De switch is een Netgear GS108GE. Inmiddels ook een andere UTP kabel geprobeerd en een andere poort maar geen enkele verbetering.
Mijn netwerk lijkt me prima in orde. Alles CAT6. Ziggo biedt mij 250MB en met testen op de PC via de swich kom ik op 230/240. Ook verbinding direct van PC naar camera gaat uitstekend.
-
Met losgekoppelde camera blijft de DS 119j traag.
Hang de NAS eens direct aan je PC (UTP) en zonder cam's (als deze met wifi verbonden zijn), is de NAS dan nog traag?
-
Met de NAS rechtstreeks aan de PC is er ook geen enkele verbetering te zien.
-
Heb je nog een pc of laptop om rechtstreeks te testen?
-
Ook dat kan. Voor vandaag genoeg gym gehad. Morgen nog maar weer eens proberen. Dank voor je meedenken.
-
Herkenbaar en heb diverse programmatjes die niet echt nodig waren, verwijderd. Daarnaast de NAS bij het Ziggo modem weggehaald en in een netwerk (swith) geplaatst.
Het is nu weer acceptabel en binnen enkele seconden is alles zichtbaar.
Het klopt dat als je hoge resolutie gebruikt en een hoge framerate, dit belastend is.
Zou stapje voor stapje uitproberen.
-
Met 2e PC opnieuw geprobeerd. Windows 10 incl. laatste updates. Enige antivirus hierop is Windows defender en dezevoor de test uitgeschakeld. Rechtstreeks de DS119j aangesloten. Resultaat exact het zelfde als in het netwerk en op de andere PC. Dus zeer traag.
De opnames van de IP camera, in hoge resoltutie 10fps, zijn prima. Het lijkt er op dat alleen de communicatie vanuit de NAS richting netwerk erg moeizaam verloopt.
-
Het netwerk kan dus niet het probleem zijn, is m.i. nu uitgesloten.
Blijft over, de NAS zelf of de HD.
Als je ergens nog een HD hebt liggen, doe die er eens in, installeer DSM en test dan nog eens.
-
Heb inmiddels de NAS uit elkaar gehad. Het Mb getest op de wijze zoals Synology dat in zijn ondersteuning heeft staan. De HD aan de PC gehad en getest met WD lifegard allebei de resultaten OK. Vervolgens de zaak weer in elkaar geschroefd en opgestart en tot mijn verbazing draait e.e.a. nu een stuk vlotter. Nog niet fltsend maar i.p.v. 5 minuten wachten tot een bestandje geladen is duurt dat nu zo'n 30 seconden. Daar valt voorlopig mee te leven.
Wat mij betreft worden de raadgevers bedankt en ga ik eerst maar eens kijken of deze pret stand houdt.
Topic mag wat mij betreft afgesloten worden.
-
Heb je encryptie aan staan?
-
Geen encryptie.
-
Vervolgens de zaak weer in elkaar geschroefd en opgestart en tot mijn verbazing draait e.e.a. nu een stuk vlotter.
Slechte contacten in de hardware is inderdaad het laatste waar je aan denkt. Laten we hopen dat dit de oorzaak was.
-
Helaas was de opleving tijdelijk. Heb inmiddels het raam op een kier......
-
Synology Ticket inleggen of terug naar de leverancier.
-
Heb inmiddels een ticket opgestart bij leverancier. Kijken of dat wat oplevert.