Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Fjoon op 30 september 2019, 14:14:25
-
Hallo,
Ik kan mijn NAS (DS209+II) niet meer benaderen. Het laatste wat ik heb ontdekt is dat 1 van de 2 gemirrorde schijven (WD green 1,5TB) het heeft begeven (diverse I/O errors). DSM updaten is dus ook niet meer gelukt. Ik heb de schijven uitgebouwd, schoongeblazen etc. maar dat mocht niet baten. De NAS op 1 HDD laten draaien ging wel, maar de NAS bleef onvindbaar en gaf aan dat geen DSM software (meer) aanwezig is.
Hoe kan ik nu het beste de gegevens van mijn nog werkende schijf afhalen? Kan ik de schijf gewoon aan een windows pc hangen?
Wat is de beste software die ik daarvoor kan gebruiken?
Dankjewel,
Groetjes,
Fiona
-
Eerst eens kijken wat er aan de hand is.
Je hebt 2 HD's gemirrord dus, als er 1 HD uitvalt dan heb je de andere nog.
Dus, is het vreemd dat je zegt:
De NAS op 1 HDD laten draaien ging wel, maar de NAS bleef onvindbaar en gaf aan dat geen DSM software (meer) aanwezig is.
Tenzij je de verkeerde HD gebruikt.
Heb je het ook geprobeerd met die ander HD ?
-
Hi Birdy,
Nee, van de ene hdd brandde het lampje fel, van de andere maar heel vaag.. dus ben ervan uit gegaan dat die hdd waarvan het lampje vaag brandde stuk is.
Denk je dat het geheel nog aan de praat te krijgen is?
-
Ledjes fel of vaag branden zegt mij niets.
Doe beiden HD's erin en start je NAS op en als het opstarten is afgerond, geef dan door elk ledje er branden, in welke kleur en of deze statisch of knipperen.
-
Schijf benaderen gaat niet vanuit windows, daar heb je linux voor nodig.
-
Of gebruik de zoekfunctie (Dit is echt niet de eerste vraag hierover)
-
Ik heb een filmpje gemaakt van wat er gebeurt. De nas hangt nu niet aan het netwerk.. nadat hij open is geweest, maakt ie een enorme herrie. Het status lampje knippert, de overige lampjes branden continu.
(Ik heb de zoekfunctie gebruikt, alleen kom ik niets vinden wat op mijn probleem lijkt)
Het enige dat ik graag wil is de data van deze hdd's overzetten op een pc of andere nas.
-
nadat hij open is geweest, maakt ie een enorme herrie
Waar komt die herrie vandaan dan ?
Haal de kap weer eraf, en luister waar die herrie vandaan komt.
Je kunt b.v. met een schroevendraaier aan je oor (handvat) tegen de HD's zetten, dan weet je of die herrie komt van 1 van de HS's.
Betreft: "maar de NAS bleef onvindbaar"
Heb je dat gecontroleerd met Synology Assistant ?
Zo ja, heb je SA een paar keer laten zoeken ? Ook zonder een Anti Virus ingschakeld ?
-
We hebben de nas al zonder kap aan gehad.. de herrie lijkt uit de voeding/ventilator van de behuizing te komen. Donderdag haal ik de kap er nog eens af en kom er bij je op terug.
We hebben SA meerdere malen laten zoeken. SA vond de nas 1x, toen geprobeerd dsm te installeren (was "spontaan" van de nas af?). Dat lukte niet omdat er geen raidconfig gevonden kon worden.
Daarna was de nas weer onvindbaar met SA.
Dankjewel voor al je hulp!!
-
Na contact gehad te hebben met de winkel waar ik het geheel 9 jaar geleden heb gekocht, kreeg ik de tip om ufsexplorer te installeren. Met deze software kun je met een windows pc je NAS-schijven uitlezen (en tegen betaling opslaan op ieder gewenst beschikbaar volume). Zo kan ik mijn data in ieder geval overzetten op mijn nieuwe NAS :-)
Omdat de NAS niet uitgaat zonder de stekker eruit te trekken en ik dat toch erg vervelend vind voor mijn schijven, heb ik die gisteravond uitgebouwd en in een externe drive bay gehangen. De schijven draaien geruisloos; de ene een stuk trager dan de andere, maar dit sluit uit dat de herrie uit de schijven komt. Alle data op de schijven is nog intact, ik kan in ieder geval mijn foto's redden en dat is het belangrijkste voor me.
De NAS zelf en 1 van de schijven zijn niet helemaal lekker meer dus.... Vind ik ook niet gek gezien ik het geheel in maart 2010 heb gekocht en sindsdien continu aan heeft gestaan.
Mijn nieuwe NAS staat al te popelen om in gebruik genomen te worden... :-)
-
Dat is mooi maar, zorg ervoor dat je dus in de toekomst altijd backups maakt van je belangrijke data.
-
Zeker weten!!
Dankjewel voor al je support!!