Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: bullit op 27 december 2020, 14:38:27

Titel: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: bullit op 27 december 2020, 14:38:27
Hallo,

Ik heb regelmatig porblemen met mijn DS415+ met WD RED 4TB (WD40EFRX).

- Er is I/O-fout opgetreden op schijf 3
- Schijf 1 op DS415+ is beschadigd en begint te falen

Ik heb al een keer 2 nieuwe schrijven gehad van WD. Maar nu valt alles buiten de garantie.

Wat kan ik het beste doen? Nieuwe schijven (andere merk?) kopen en verder gaan met m'n DS415+ of een nieuw andere model NAS kopen?

Alvast bedankt.
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: aliazzz op 27 december 2020, 14:48:54
Hoi,

Er is waarschijnlijk niks mis met je DS415+ aangezien ik dit soort grappen ook gehad heb.
Het kopen van een harddisk is wat dat betreft net een Tombola, de ene heeft nooit issue's en de andere gaat zomaar stuk. Toch zou ik dat doen en niet zomaar de diskstation de schuld geven, die staat geheel erbuiten. Wellicht is het enig wat ik je kan meegeven is de NAS even flink te "ontstoffen" en de ventilator op voluit te zetten (ja dan maakt ie wel meer geluid, maar het zij zo). Meer weet ik zo snel even niet.

Het nieuw aanschaffen van een ander model diskstation is een individuele keuze, maar ook dat zal ik persoonlijk nog niet doen, want het apparaat is nog steeds courant. Mijn persoonlijke stelling is dat als DSM niet meer geupdate kan worden in deze NAS is het tijd voor een volgende en niet eerder. Dan nog is dit door de intel x64 CPU architectuur in de NAS een drogrede, die Atom is prima (mits je de pullup weerstand fix hebt althans).
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: bullit op 27 december 2020, 15:20:15
Hallo,

Bedankt voor jou mening inzake deze kwestie.
Ik heb nog steeds een oude Synology DS207+ draaien met dezelfde harddisks. Dat zijn overigens geen WD's.

Ik heb wel een weerstand op het moederbord moeten aanbrengen omdat de NAS het niet meer deed. Dat vind ik ook niet echt normaal voor zo een merk. Bedoel je dat met mits je de pullup weerstand fix hebt?

Welke harddisk zou jij adviseren en moet het merk, grootte en de snelheid hetzelfde zijn?

 

Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: Birdy op 27 december 2020, 15:33:25
Citaat
Ik heb wel een weerstand op het moederbord moeten aanbrengen omdat de NAS het niet meer deed. Dat vind ik ook niet echt normaal voor zo een merk.
Je bedoelt natuurlijk het merk Intel, toch?
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: bullit op 27 december 2020, 16:20:53
Ik heb iets van het merk Synology gekocht en niet van Intel. Ik vind dat Synology zoiets hoort op te lossen.
Maar dit is niet het onderwerp van mijn vraag en ik heb het vermoeden dat jij hier andere gedachtes over hebt.
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: Birdy op 27 december 2020, 16:31:27
Citaat
Ik vind dat Synology zoiets hoort op te lossen
Dat hebben ze ook lang genoeg gedaan (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/is-het-kapotgaan-van-synology-hardware-met-een-intel-c2000-cpu-hardware-falen/), je hebt er alleen geen gebruik van gemaakt. ;)
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: bullit op 27 december 2020, 17:18:53
Toen mijn DS415+ het plotseling niet meer deed heb ik contact opgenomen met Synology. Daar kreeg ik de melding dat mijn Nas niet meer binnen de garantie viel. Hoe had ik eerder hiervan gebruik kunnen maken als ik niet op de hoogte was dat er een probleem is met mijn model.

Synology had mij pro actief kunnen benaderen voor dit probleem. Ik heb eerder contact met ze gehad en mijn NAS is bij hun bekend.

Maar nogmaals daar gaat nu mijn vraag niet over.
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: Birdy op 27 december 2020, 17:33:43
Je hebt gelijk, dus off Topic:
Als je een account bij Synology hebt, daar je NAS hebt geregistreerd en hebt aangevinkt dat je alle nieuws berichten wilt ontvangen, dan had je een mailtje hierover ontvangen.
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: aliazzz op 27 december 2020, 18:24:42
Die pullup van 100 ohm ofzo is eigenlijk een issue van Intel(!) echter omdat Synology verscheiden CPU's in bulk afneemt en verwerkt draagt Synology de eindverantwoordelijkheid naar de klant. Achter de schermen is daar best over gepraat, geloof me ;-) Dit issue staat echter geheel LOS van jouw harddisk probleem. Tsja, ik ben gewoon op de hoogte gesteld via hun nieuwsbrief, is al 4 jaar terug ofzo? Zowel mijn DS415+ als DS1515+ zijn voorzien van de fix. Nogmaals, tis een prima apparaat en nog steeds courant.

Maak geen illusie, Seagate of HGST hebben er net zoveel last van! D.w.z. drive uitval.
Ik heb altijd zeer goede ervaring gehad met WD maar helaas ook soms wat uitvallen. Desalnittemin ben ik ze altijd trouw gebleven. De diskgrootte, het merk en al dat soort zaken doen er eigenlijk niet toe. Soms heb  je gewoon een disk uit een maandagochtend batch en die weigert na een jaar, of nog erger net na de garantie :-(

Bespaar Tip
Zoek eens op internet naar "WD Drive shucking", dit heb ik ook gedaan en de drives die ik gekocht heb werken inmiddels dik een jaar ofwat prima. Als het goed is kom je dan ook een 'advies' tegen betreffende een stukje vinyltape (of plakband) op de disk plakken, dit is echt wel noodzakelijk maar geen enkel issue als je een scherpe schaar en vast hand hebt. De wit gelabelde drives zijn gewoon WD Reds met een ander typenummer en een wit labeltje en voorheen werden de External Drives voorzien van echte WD red's, dus rood label, en WD red typenummer.

Welke harddisk zou jij adviseren => Zijn allemaal onderhavig aan dezelfde tombola factor, dus neem de prijs gunstigste die binnen jouw budget past

Moet het merk, grootte en de snelheid hetzelfde zijn? => Lastige vraag omdat de dit ook van het filesystem en het type harddisk afhangt. Zou zowiezo geen WD Blue of Green plaatsen vanwege de firmware in die drives. Ik zou eerder WD Purple, Red of Black plaatsen.

Purple => NAS grade optimised for Video
Red => NAS grade optimised for Data
Black => Enterprise grade

Plaats dus het liefst geen verschillende type disks in een NAS (het mengen van red, met purple of black ofzo) vanwege snelheid per type en toepassing per type doorelkaar. Dit beinvloed de het lezen en schrijven van de schijven nadeliger dan bij 4 dezelfde type schijven. Kortom, het kan  en mag wel, maar je haalt dan niet het maximale aan performance uit de NAS.

De groote van de disk is minder van belang bij SHR dan bij "vanilla RAID". => Gewoon SHR kiezen en dan kan/mag je verschillende schijfgrootte plaatsen met minder nadelige gevolgen (ongebruikte schijfruimte).
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: dvandonkelaar op 28 december 2020, 10:00:16
Plaats dus het liefst geen verschillende type disks in een NAS (het mengen van red, met purple of black ofzo) vanwege snelheid per type en toepassing per type doorelkaar.

Het beste is mijn inziens om geen verschillende type disks in één diskgroep te plaatsen. In een NAS met meerdere diskgroepen is het geen probleem.
Mocht je een aparte diskgroep hebben voor surveillance en een aparte diskgroep voor data opslag, dan kan dat natuurlijk perfect met de daarvoor bestemde schijven in elke diskgroep.
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: bullit op 28 december 2020, 12:16:57
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie antwoorden en uitleg.

Ik heb nu één storage pool met 4 disks.
Disk 1 en 3 geven problemen, zie bijlagen.

Raid type:
Synology Hybrid RAID (SHR) (with data protection for 1-drive fault tolerance)


Als ik jullie goed begrijp moet ik deze vervangen voor precies dezelfde disks?
@aliazzz Waar heb jij die WD Drive shuckings gekocht?
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: Clan1511 op 28 december 2020, 13:27:18
Het herinnert me er aan dat ik ook de hd eens moet wisselen, de melding dat de schijf (1) begingt te falen heb ik al ruim een jaar!  :o

Ik had vermeld dat mijn schijf 1 problemen had en volume 1 was vastgelopen. Ik kon niets meer doen, dacht ik.

———> Bij een ingeving heb ik de schrijfcache op schijf 1 uitgeschakeld en tot mijn verbazing kon ik de schijf weer benaderen. <———

Er staan 6 slechte sectoren op. Het bevreemd mij trouwens dat 6 slechte sectoren de schijf om zeep kunnen helpen.

Ik heb een uitgebreide S.M.A.R.T. test op schijf 1 opgestart, maar deze blijft op 90% hangen, zelfs na bijna drie weken.
Deze heb ik onlangs, vanwege een verbouwing, af moeten breken.

P.s., ik had dit ook in een ander(mans) topic gemeld.

Ik heb schijf 1 en schijf 4 verwisseld, de slechte sectoren is opgelopen van 6 naar 8.

Inmiddels weer zo’n 10.000 uur verder (en ik weet dat het een keer fout loopt, ik heb een back up, een nieuw hd en wacht wel af):

M.vr.gr.

[attachimg=1]




Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: bullit op 29 december 2020, 20:28:13
Dus jou advies is helemaal niks doen en wachten tot het helemaal fout loopt en dan pas actie ondernemen? Update je DSM gewoon ondanks de disk problemen?

Hoe heb jij je backup settings staan?

Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: Willem O op 29 december 2020, 20:56:26
Schijf mag ook groter zijn. Als er 2 kapot gaan staat alles stil. een nieuwe erin en laten herstellen/
Titel: Re: Weer problemen met DS415+ en schijven
Bericht door: Clan1511 op 29 december 2020, 23:06:49
Dus jou advies is helemaal niks doen en wachten tot het helemaal fout loopt en dan pas actie ondernemen? Update je DSM gewoon ondanks de disk problemen?

Hoe heb jij je backup settings staan?


Ik heb back up’s op externe harde schijven staan; dat heeft ermee te maken dat mijn nas destijds door het bedrijf, welke het geleverd heeft, de 4 hd’s in jbod heeft gezet.

Verder adviseer ik helemaal niks, ik laat alleen weten, nadat bij mij de volume was vastgelopen, ik bij de falende hd de schrijfcache heb uitgezet en de schijf weer benaderbaar was. Voor het geval dat.
Ook heb ik de falende hd 1 van bay gewisseld met de gezonde hd 4.

Voorlopig werkt het al ruim een jaar probleemloos, en zoals ik al aangegeven had in mijn 1e reactie, dit topic herinnert me er aan om een plan te overdenken om de falende schijf te vervangen. Ik wilde met mijn verhaal aangeven dat er geen directe paniek hoeft te zijn, toch?

M.vr.gr.