Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: lodevdwiel op 25 juni 2016, 20:28:23
-
Weet iemand wat de criteria zijn om te bepalen of een schijf faalt binnen de NAS.
Trouwens, wat mij betreft zijn de WD red schijven één grote klucht. Ik heb in 2jaar tijd al 6 schijven van de 4 vervangen...
Alvast bedankt voor de reactie
-
Een beetje meer info zou goed zijn. Welke fout? Waar geeft hij die fout?
-
Weinig of geen info over de fout.
Enkel dat een schijf gefaald is en dat RAID 5 configuratie gedegradeerd is.
Ik heb al gezocht naar meer gedetaileerde info maar helaas.
-
Als de schijf bij testen gewoon goed is dan is de kans groot dat hij niet goed contact maakte in de NAS. Gewoon terugplaatsen en een rebuild doen.
-
Bekijk de SMART info per schijf eens bij HDD/SSD.
DSM lijkt altijd vrij kritisch om te gaan met de SMART status.
Eventueel screenshots plaatsen.
-
De bay van de getroffen schijf is uitgeschakeld en kan ik niet inschakelen. Dus een SMART report kan ik niet geven van de getroffen schijf.
Na een herstart komt deze bay zelfs niet meer in de lijst voor :S.
Van de andere schijven heb ik wat screenshots gemaakt, maar ik begrijp niet goed wat dit van info oplevert.
-
Nog een kleine correctie. Ik heb mijn RAID met de laatste crash gewijzigd van 5 naar 10.
Blijkbaar is dit RAID type minder gevoelig voor fouten bij een rebuild en dus stabieler is.
-
Met de SMART waarden van die drie schijven is niets mis.
De schijf die eruit geknikkerd is al eens eruit gehaald en opnieuw erin gestopt zoals reeds voorgesteld?
Wel eerst NAS uitschakelen.
Als dat niet wil kun je de schijf aan een PC hangen met een USB behuizing/dock station en vervolgens met de diagnose software van de fabrikant een lange SMART test uitvoeren.
Daarna eventueel hier de SMART waarden hier posten.
***
Blijkbaar is dit RAID type minder gevoelig voor fouten bij een rebuild en dus stabieler is.
Afgaande op kansberekening wel ja maar men weet nooit precies wanneer een schijf kapot gaat...
RAID10 versus RAID5.
RAID10 is 2x RAID1 die in RAID0 staan.
Als beide schijven die kapot gaan in dezelfde RAID1 zitten heeft men pech.
Als van beide RAID1`s 1 schijf kapot gaat heeft men geluk.
Bij RAID5 mag er altijd maar 1 schijf kapot gaan.
Bij RAID10 wordt 50% van de opslag gebruikt voor redundancy.
Bij RAID5 wordt de opslag van 1 schijf gebruikt voor redundancy, voor een 4 bay dus 25%, 5 bay 20%, 8 bay 12,5% enz.
-
Trouwens, wat mij betreft zijn de WD red schijven één grote klucht. Ik heb in 2jaar tijd al 6 schijven van de 4 vervangen...
Onder garantie neem ik aan?
Zes in twee jaar is wel extreem, zo komen ze van die :drol:dingen af :S
-
6 schijven van de 4?
-
6 schijven van de 4?
Ja handige, klinkt onlogisch maar is het niet. Ik heb in het begin 3 schijven op 1 maand stuk gehad. Dat was echt :drol:.
(Daarna heb ik dus een extra externe HDD gekocht voor backups van mijn backups te nemen :?: :!: :?:)
En in de loop van de volgende maanden heb ik opnieuw 3 schijven stuk gehad.
Telkens deed ik een check met "WD datalief diagnostics" en telkens had ik een FAIL.
Maar nu heb ik een PASS, en geeft enkel mijn NAS een FAIL.
De schijf die eruit geknikkerd is al eens eruit gehaald en opnieuw erin gestopt zoals reeds voorgesteld?
Wel eerst NAS uitschakelen.
Dat heb ik gisteren avond nog net voor het slapen geprobeerd.
Vanochtend was er echter een nieuw hoofdstuk :(
-
Ik heb in de afgelopen jaren voor 7 verschillende NAS(sen) alleen maar WD gekocht (3 en 6 TB) en nog nooit problemen mee gehad. Ik heb er totaal voor de verschillende 4 bay nassen bij elkaar meer dan 15 WD 's gekocht...
Ik koop persoonlijk niets anders dan WD red
-
Samenvattend: De schijven blijken dus bij test buiten NAS OK. Een schijf in bay 3 wordt niet meer gezien en nu ook andere meldingen veroorzaakt door problemen met ontbrekende schijven.
Ik zou er nu van uit gaan dat er een serieus hardwareprobleem in je NAS zelf zit.
-
Interessant zou de lange SMART test zijn en daarna de SMART info.
Een hardware probleem zou ook kunnen maar @lodevdwiel schrijft ook:
Telkens deed ik een check met "WD datalief diagnostics" en telkens had ik een FAIL.
Zaten die gefaalde schijven dan b.v. in dezelfde bay?
Kwamen die schijven van de zelfde leverancier?
Helaas weten we niet de SMART info van alle gefaalde schijven, dat had wat meer licht kunnen werpen.
-
…alleen maar WD gekocht (3 en 6 TB) en nog nooit problemen mee gehad…
Er zijn zoveel overnames geweest bij HD producenten dat ik aanneem dat de WD schijven vast niet allemaal op dezelfde locatie gemaakt worden. Ook binnen één locatie kan er een serie zijn waar de magnetische laag toch niet perfect is. Per slot balanceer je met de schijven altijd op de rand wat technisch mogelijk is. Dat soort fouten vind je meestal het eerste jaar en daarom is het ook goed dat WD een goede garantieregeling heeft.
Dat er soms een hele batch slecht is, lees je hier wel vaker.
-
Interessant zou de lange SMART test zijn en daarna de SMART info
Dit is momenteel bezig, maar heb nog 6 uurtjes geduld :)
Zaten die gefaalde schijven dan b.v. in dezelfde bay?
Kwamen die schijven van de zelfde leverancier?
Ze zaten in verschillende bay's. Welke precies heb ik niet bijgehouden.
Alle schijven zijn te samen besteld bij coolblue. Deze waren steeds heel degelijk verpakt, dus door transport zou mij verbazen.
…alleen maar WD gekocht (3 en 6 TB) en nog nooit problemen mee gehad…
Er zijn zoveel overnames geweest bij HD producenten dat ik aanneem dat de WD schijven vast niet allemaal op dezelfde locatie gemaakt worden. Ook binnen één locatie kan er een serie zijn waar de magnetische laag toch niet perfect is. Per slot balanceer je met de schijven altijd op de rand wat technisch mogelijk is. Dat soort fouten vind je meestal het eerste jaar en daarom is het ook goed dat WD een goede garantieregeling heeft.
Dat er soms een hele batch slecht is, lees je hier wel vaker.
Dat was ook mijn eerste idee met de eerste 3 falingen. Maar de volgende 3 zijn van een totaal verschillende fabricage datum en daar heb ik dan weer mijn twijfels. Het zou mij verbazen dat een gerenommeerde leverancier zoveel slechte loten heeft.
-
En nu het lang verwachte resultaat van de SMART test van de "defecte" schijf.
Trouwens, mijn 4de bay is ook gefaald om een duistere reden.
Ook hiervan heb ik een screenshot toegevoegd.
-
Het zit niet echt mee, nu met schijf 4.
Kun je daar de SMART info van plaatsen?
De geteste schijf 3 zou ik nu eerst terugplaatsen, kijken of die herkend wordt en dan een rebuild doen.
Ondertussen de SMART info van schijf 3 bekijken in DSM en wachten tot rebuild klaar is.
Een hardware fout kan ik nog niet echt bij omdat die eerste schijven FAIL gaven buiten de NAS maar onmogelijk zal het zeker niet zijn.
Kun je met WinSCP (http://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/) het /var/log/kern.log en /var/log/dmesg.log en /var/log/messages eens zippen en hier aanhangen? Misschien staat daar wat in.
Als dat allemaal niet wil zou ik mijn buik vol hebben en eens over garantie gaan praten met leverancier.
Maar ook met Synology contact opnemen en het probleem voorleggen.
-
Opnieuw een update van "The never ending story" zucht...
gistere avond heb ik dus de SMART test gestart voor de 4de schijf.
Vanmorgen had de NAS opnieuw een verrassing voor mij.
Dus jammergenoeg heb ik geen test resultaten van de 4de schijf.
Ik heb het factuur van deze NAS opgezocht en dateert van maart 2015.
Ik ga een vervanging aanvragen. Mijn vertrouwen in dit toestel is totaal zoek.
Alavst bedankt voor alle info.
Hebben jullie nog advies voor een meer betrouwbare NAS?
Wat zijn andere goede alternatieven (MAC time machine compatible)?
-
Maart 2015?
Zit dus nog ruimschoots in de garantie.
Altijd contact opnemen met je leverancier.
Krijg je een nieuwe en heb je geen vertrouwen, een nieuwe verkoopt beter tweedehands dan een defecte NAS.