Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Babylonia op 16 oktober 2023, 13:05:45
-
Een oude NAS DS213j bij mijn ex, heeft de 2e schijf Western Digital Plus 3Tb het nu na 10 jaar trouwe dienst begeven.
(Eerste schijf werk nog wel).
In eerste instantie is het de bedoeling om de kapotte schijf te vervangen, door een WD 6TB Ultrastar DC HC310
En zo opnieuw SHR systeemherstel door te voeren.
Er wordt wel meteen een setje van twee schijven gekocht. (Er is een mooie aanbieding bij Truebase (https://www.truebase.nl/product/177163/6tb-western-digital-ultrastar-dc-hc310-sata-enterprise-hus726t6tale604) - € 99,- p/stuk).
Na herstel van de SHR indeling, de andere schijf Western Digital Plus 3Tb te vervangen door de 6TB Ultrastar
(De DS213j is compatibel met de Utrastar schijven (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS213j&category=hdds_no_ssd_trim)).
Maar omdat die DS213j toch zo'n beetje zijn langste tijd heeft gehad,
willen we die uiteindelijk toch gaan vervangen door waarschijnlijk een DS223 model.
Synology geeft voor het DS223 (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS223&category=hdds_no_ssd_trim) model echter alleen nog een comptabiliteitslijst uit met "Synology" gelabelde schijven.
Voor de meer eenvoudige DS223j (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS223j&category=hdds_no_ssd_trim) of nieuwere DS224+ (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS224%2B&category=hdds_no_ssd_trim) model, geldt hetzelfde.
Heb bij Truebase al geïnformeerd, en geven aan dat ze er wel mee samenwerken,
maar er wel een melding komt dat mogelijke functies niet worden ondersteund.
Dergelijke reacties zijn al eens eerder voorbij gekomen.
Maar het zou mooi zijn als gebruikers van die nieuwere NAS modellen dat ook uit eigen ervaring kunnen bevestigen.
(En dan specifiek met Ultrastar schijven).
-
Synology geeft voor het DS223 (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS223&category=hdds_no_ssd_trim) model echter alleen nog een comptabiliteitslijst uit met "Synology" gelabelde schijven.
Voor de meer eenvoudige DS223j (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS223j&category=hdds_no_ssd_trim) of nieuwere DS224+ (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS224%2B&category=hdds_no_ssd_trim) model, geldt hetzelfde.
Dat is niet waar, klik maar eens op Derde partij in de links van de bovenstaande voorbeelden.
-
Ah, ik keek bij de verkeerde invul veldjes.
(De klantenservice van Truebase had het er ook al over dat de opties wat zitten verstopt).
Alleen de 6TB Ultrastar DC HC310 staat er niet bij, wel andere schijven van Western Digital.
Maar goed, heb al even contact gehad met mijn ex.
Het zal wellicht zo worden dat bij aanschaf nieuwe NAS, de oude dan nog als extra back-up gebruik dienst gaat doen.
Nu heeft ze daar losse USB schijven voor.
(Dus een later aan te schaffen nieuwe NAS inclusief weer extra nieuwe schijven erbij).
-
Ja, dat klopt, de HC310 staat er wel bij maar dan het model: HUS726T6TALE6L4 (https://www.truebase.nl/product/177325/6tb-western-digital-ultrastar-dc-hc310-sata-enterprise-hus726t6tale6l4) dus niet de HUS726T6TALE604 (https://www.truebase.nl/product/177163/6tb-western-digital-ultrastar-dc-hc310-sata-enterprise-hus726t6tale604)
De HUS726T6TALE6L4 is wel 2x duurder dan de HUS726T6TALE604.
-
Ze zijn al besteld, we houden het voorlopig daarmee. (Mijn ex heeft geen "Enterprise / Datacenter" gebruik :geek: ).
-
Uiteraard......het was ook maar een principieel antwoord. 8)
En bedankt voor de tip, echt een mooi prijsje met 5 jaar garantie, ik heb net er 4 besteld. ;D
-
Heb bij Truebase al geïnformeerd, en geven aan dat ze er wel mee samenwerken,
maar er wel een melding komt dat mogelijke functies niet worden ondersteund.
Ze zijn vanmorgen binnengekomen en, nadat ze op kamer temperatuur waren, ermee aan de gang gegaan, IDD kreeg ik die melding.
Maar goed, ik heb meerdere HD's/SSD's die ook die melding kregen maar, ze werken gewoon goed, zelfs een paar Chinese SSD's van het merk XrayDisk ( :lol: ).
-
Mijn ex heeft ze inmiddels ook binnengekregen.
[attach=1]
-
8)
-
Uiteraard......het was ook maar een principieel antwoord. 8)
En bedankt voor de tip, echt een mooi prijsje met 5 jaar garantie, ik heb net er 4 besteld. ;D
Super deal!
-
Een oude NAS DS213j bij mijn ex, heeft de 2e schijf Western Digital Plus 3Tb het nu na 10 jaar trouwe dienst begeven.
(Eerste schijf werk nog wel).
In eerste instantie is het de bedoeling om de kapotte schijf te vervangen, door een WD 6TB Ultrastar DC HC310
En zo opnieuw SHR systeemherstel door te voeren.
De methode van SHR systeemherstel door eerst één schijf (disk2) te verwisselen is niet meer gelukt.
Met het drukke data verkeer ging het met de andere schijf (disk1) ook niet meer goed.
(Dat kon men verwachten en hield ik rekening mee).
Had eerder al een configuratie instellingen back-up gemaakt. En scherm afdrukken van zaken die niet met die back-up worden vastgelegd.
(Bijv. de menu instellingen van aparte pakketten).
Van alle werkdata op de NAS was er al een back-up. (Dus er is geen data verloren).
Uiteindelijk de hele DS213j NAS uit elkaar geschroefd om overal bij te kunnen komen. De NAS verder helemaal schoongemaakt.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt het systeem klok batterijtje (3 Volt lithium knoopcel) op het moederbord te vervangen.
Alles weer in elkaar, nu met 2 nieuwe WD 6TB Ultrastar HD's erin, en alles opnieuw geconfigureerd, naar dezelfde configuratie als voorheen.
Afwisselend gebruik gemaakt van oudere DSM versies die men kan downloaden via een alternatieve download server. (https://www.synology-forum.nl/synology-router/einde-beschikbaarheid-verouderde-srm-dsm-surveillance-station-en-meer/msg321985/#msg321985)
Afwisselend met wat ikzelf rond maart / april 2023 al had veilig gesteld aan software pakketten.
Alles draait weer, en is "up & running". Op nog kleine te overziene zaken na (VPN) die ik nog moet nakijken / herstellen.
So far so good.
Waar ik dan nu wel specifiek een vraag heb aan @Birdy
De DS213j is een instap model (de eerste NAS waar we toen mee begonnen).
Indertijd nog geen voorstelling wat we er allemaal mee gingen doen, bewust niet naar veel latere DSM versies geüpdatet.
Omdat latere versies DSM beslist zwaarder zijn, meer geheugen gaan gebruiken, en mogelijk zwaarder gebruik van CPU.
Zou het eindresultaat met hogere versie DSM misschien wel eens trager kunnen verlopen dan met de oudere DSM versie.
Nu zie ik in je gebruikers profiel, dat je zelf ook een DS213j NAS model hebt, maar met DSM 6.2.3-25426-2
Relatief gezien dan nog een "vrij recent" DSM :geek:
Kun je enig advies geven hoe zich dat verhoudt met benodigde CPU / geheugen e.d.
Dus of het nog de moeite waard is tot die latere versie DSM te upgraden.
De enige pakketten die op die oude NAS worden / werden gebruikt betreffen
- Audio Station
- Media Server
- Photo Station
- VPN Server (WebDAV was in de oude DSM versie inbegrepen. Bij latere versies een apart pakket).
- Back-up
Het betreffen niet echt heel zware pakketten (het zwaarste pakket is Photo Station - welke op zichzelf nog vrij recent is).
Dus ik vermoed dat het allemaal nog te doen zou moeten zijn? (Synology bood niet voor niets veel latere DSM versies aan).
-
Ik heb alleen SS draaien (op bepaalde tijden) op m'n DS213J met 2 Cam's.
Maar om een indruk te geven, het opstarten duurt 2:45 min. en voordat de NAS goed aanspreekbaar is duurt dan nog 5 min.
[attach=1]
Nu ben ik ff SS aan het updaten, maar dat is echt zwaar werk:
[attach=2]
[attach=3]
Maar, SS met 2 Cam's en opnemen en even terug kijken, dat is nog aardig te doen, ook op afstand.
-
Maar, SS met 2 Cam's en opnemen en even terug kijken, dat is nog aardig te doen, ook op afstand.
En juist SS met twee camera's dat lijkt me behoorlijk wat intensief.
Als dat aardig is te doen, denk ik dat ik de gok maar eens ga wagen naar hogere versies DSM (in stapjes). :geek:
-
Met die DS213j inmiddels aan de gang geweest om DSM 5.0 in etappes verder de updaten naar DSM versie 6.2.4
Is allemaal gelukt. Alleen kennelijk niet helemaal goed.
Ik heb "geen gele map" van de shares op het bureaublad als je inlogt via DSM.
Alle shares zijn wel te benaderen via SMB Via VPN en dan connectie via SMB Via het WebDAV protocol en bijv. DS File
DS Photo werkt ook gewoon.
Is zoiets via PuttY / Telnet ergens op root niveau te herstellen?
Of komt het erop neer dat ik een reset - mode 2 moet uitvoeren?
-
Helder moment met "Kerstmis".
Probleem van ontbreken van "gele map icon" op bureaublad, nog wat verder bestudeerd.
Dacht eerder dat "File Station" standaard onderdeel was van de DSM firmware? En automatisch ook wordt geïnstalleerd? Schijnbaar niet.
Bij toevallig rondneuzen bij geïnstalleerde pakketten in "Package center" was het kennelijk niet geïnstalleerd, en kon ik dat alsnog doen. :wtf: :geek:
(File Station Versie 1.2.8-0293) Probleem opgelost. (:
Ben ik helemaal bij t/m DSM 6.2.4
De NAS 213j reageert duidelijk wel allemaal wat trager in vergelijk met eerder DSM 5.0
Maar dat was ook te verwachten met een minimaal instap j-model NAS uit 2013. Zwaarder OS - zwaardere applicaties. Maar het werkt.
(Overstappen naar DSM 7.x wat nog steeds "kan" met dit oude NAS model, mogelijk later in 2024, bij aanschaf van een nieuwe NAS,
en die DS213j dan op zijn beurt weer gebruikt kan worden voor alleen "back-up").
-
Merkwaardig dan, heb al zo vaak DSM6en7 installaties gedaan, heb nog nooit File Station hoeven te installeren.
Het is een standaard onderdeel/package van DSM.
-
Heb het eerder ook nog niet meegemaakt, dat File Statiion niet mee werd geïnstalleerd bij DSM.
Mogelijk dat in de reeks aan update sessies die in stapjes zijn doorgevoerd, daar dan toch ergens het verschil is gemaakt?
In ieder geval is het probleem hiermee "gelukkig" eenvoudig opgelost.