Auteur Topic: Volume vastgelopen  (gelezen 4418 keer)

Offline RonaldFrank

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Volume vastgelopen
« Gepost op: 07 januari 2018, 02:58:40 »
Hallo allemaal,

Ik ben geen expert op NAS gebied. Mijn DS1512+ heeft 5 schijven van 4 TB. 3 x WD en 2 x Seagate schijven geconfigureerd in 1 volume  Hybrit RAID (SHR) (1 Schijf fouttolerantie).

Het aantal bas sectors op schijf 5 begon toe te nemen, eerst 40 toen 100, 120. Ik heb een nieuwe schijf gekocht en schijf 5 er uit getrokken en vervangen. daarna volume>manage>repair uitgevoerd op schijf 5. Na 10 minuten begonnen de meldingen van bad sectors op schijf 3. (deze heeft nooit eerder problemen aangegeven) na enige tijd gaf deze de melding 'vastgelopen'. Kort daarna system failed to repair volume 1 with disk 5. Vervolgens een popup 'disk scan melding' waarin ik kan kiezen voor 'ja, wijs schijf opnieuw toe na reboot'. Daarna heb ik niets meer gedaan. De shares zijn nog bereikbaar, sommige bestanden zijn nog te kopieeren maar sommige niet meer. Ik probeer nu te redden wat mogelijk is. (ik heb wel gedeeltelijke backups maar zou liever alles herstellen)

De oude schijf 5 heeft weliswaar bad sectors maar werkt nog wel en was deel van de raid array. Kan ik het systeem uitschakelen en schijf 5 weer terugzetten? Of is er een andere slimme manier om de boel te redden?

Ik hoop dat iemand een slim idee heeft hoe verder te gaan.

Alvast bedankt....
  • Mijn Synology: DS1512+
  • HDD's: 3xwd40ezrz 2 x seaga

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 8005
  • Berichten: 44.025
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2018, 10:39:00 »
Het grote probleem is dus, dat je tijdens het herstellen van je SHR/RAID5 configuratie, een 2e HD kennelijk ge-crashed is.
In feite heb je nu een volume waarbij 1 HD (nieuwe) niet aan het volume is toegevoegd en 1 HD defect is geraakt.

Citaat
De oude schijf 5 heeft weliswaar bad sectors maar werkt nog wel en was deel van de raid array. Kan ik het systeem uitschakelen en schijf 5 weer terugzetten?
Je kunt het proberen echter, kan niet garanderen dat het gaat werken, SHR/RAID5 is immers uit z'n verband geraakt.

Citaat
Vervolgens een popup 'disk scan melding' waarin ik kan kiezen voor 'ja, wijs schijf opnieuw toe na reboot'
Ook dit zie ik niet zitten, het systeem kan n.l. een SHR/RAID5 niet repareren omdat er in feite 1 HD gemist wordt (althans, daar lijkt het op).

Kortom, een lastig verhaal, je zou hiervoor een Ticket kunnen inleggen bij Synology voor advies maar, ik vrees dat men daar geen goede oplossing hiervoor hebben, behalve om geheel opnieuw te beginnen maar, misschien dat ik er flink naast zit. 


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline RonaldFrank

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2018, 10:47:22 »
Hoi Birdy,

Ik had de zelfde conclusie min of meer al getrokken. Ik heb toch maar even een support incident aangemaakt bij Synology.

Ik had dat niet gedaan omdat de NAS al lang uit de garantie is en ik niet wist of Synology je dan nog helpt...

Dank voor je antwoord en ik wacht even hoe de reactie van Synology is.
  • Mijn Synology: DS1512+
  • HDD's: 3xwd40ezrz 2 x seaga

Offline Javaan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 29
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2018, 13:00:35 »
Hallo Ronald,

laat graag weten hoe dit verder bij je gaat. Ik heb exact hetzelfde probleem: tijdens het upgraden van een disc is een andere gestorven. Heb zelf de defecte disc nog niet vervangen (wacht even op feedback Technical Support), maar ben ook benieuwd hoe het verder gaat.

vriendelijke groet,
jeroen
  • Mijn Synology: DS2415+
  • HDD's: 2x16, 4x14, 6x10TB

Offline RonaldFrank

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2018, 15:14:16 »
Hoi Jeroen,

Bij jou ook al.... Ik vond het erg toevallig dat een disk die nooit problemen heeft vertoond tijdens een rebuild actie binnen 5 minuten plotseling enorm veel bad tracks vertoond.

Of de disks worden bij de regelmatige tests die de nas uitvoert niet goed getest of er gaat iets anders mis tijdens een rebuild actie denk ik dan.... Ik zou niet weten hoe je dit kunt voorkomen volgens mij heb ik het volgens de regels uitgevoerd.

Ik hou je op de hoogte. (ik heb weinig hoop dat het nog wat word)
  • Mijn Synology: DS1512+
  • HDD's: 3xwd40ezrz 2 x seaga

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 8005
  • Berichten: 44.025
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2018, 15:49:09 »
Het euvel is, dat als er rebuild wordt gedaan, de overige HD's volledig uitgelezen worden om te kunnen uitrekenen (zeg maar) wat er op de nieuw HD gezet moet worden.
M.a.w. er wordt dan een behoorlijke aanslag gedaan op de overige HD's en kunnen dit soort problemen aan het licht komen, meestal zeker als het om dezelfde leeftijd van de HD's gaat.

Om vroegtijdig dit soort problemen te ontdekken, zal je, zeg maar iedere maand (kun je inplannen), scrubbing/RAID-reiniging moeten doen, hiermee wordt Als jullie doen aan Scrubbing, dan worden bad sectors vroegtijdig ontdekt en niet als het fataal wordt, zoals een rebuild !
 


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Javaan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 29
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2018, 16:32:15 »
Dank je voor de tip, Birdy, die ga ik zeker inrichten na heropzet van het geheel (hopelijk zonder dataverlies  ;D)
  • Mijn Synology: DS2415+
  • HDD's: 2x16, 4x14, 6x10TB

Offline RonaldFrank

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2018, 17:36:46 »
Dank voor de tip Birdy, ga ik straks zeker inrichten.
  • Mijn Synology: DS1512+
  • HDD's: 3xwd40ezrz 2 x seaga

Offline Javaan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 29
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2018, 20:04:55 »
Hallo Frank,

heel eerlijk gezegd, had schijf 6 al eens eerder problemen, in de zomer. Toen meldde het systeem een probleem, maar niet kritisch en verdere tests leverden toen geen foutmeldingen op. Ik stond met die schijf vrijdag nog in mijn hand, maar mijn OCD kon het niet aan deze te vervangen; aangezien in slot 1 een WD Black zat, wilde ik deze voor de zekerheid eerst vervangen. Verkeerde keuze, never again.

Vriendelijke groet,
Jeroen
  • Mijn Synology: DS2415+
  • HDD's: 2x16, 4x14, 6x10TB

Offline RonaldFrank

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2018, 02:08:49 »
Even een update, het is inmiddels ruim 4 dagen geleden sinds ik dit probleem bij Synology support heb gemeld. Ik heb direct na het melden een mailtje ontvangen met de tekst: "Thank you for contacting Synology. We will get back to you as soon as possible. Thanks for your patience." Daarna niets meer.

Nogmaals ik kan me voorstellen dat Synology een NAS die uit de garantie is niet meer ondersteund maar een reactie op m'n melding (negatief of positief) had nooit weg geweest..... Ik lees op dit forum dat de ondersteuning van Synology zo geweldig is. Ze blinken in ieder geval niet uit in reactiesnelheid.

  • Mijn Synology: DS1512+
  • HDD's: 3xwd40ezrz 2 x seaga

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 104
  • Berichten: 1.792
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2018, 05:56:51 »
Toch is het zo hoor. Als (zeer) kritisch persoon kan ikzelf ook beamen dat de service goed is. Ik heb al meermaals contact gezocht men hun,  ze vragen zelfs al eens rechtstreekse toegang tot de NAS om het één en ander te bekijken en aan te passen.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline Javaan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 29
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2018, 16:31:40 »
Eerlijk gezegd kan ik dit onderschrijven. Ik heb sinds maandag zelf een aantal keren zelf contact opgenomen met de Duitse technical support. Áls je al iemand aan de lijn krijgt, is of uitwijkend (een ander kijkt ernaar), doen ze niet wat afgesproken is en als je iemand krijgt die zegt zich erom te bekommeren, krijg je een mail maar gebeurt er vervolgens helemaal niets. Het lijkt erop, dat ze erg overbelast zijn, en daarnaast (mogelijk) niet prioriseren
  • Mijn Synology: DS2415+
  • HDD's: 2x16, 4x14, 6x10TB

Offline RonaldFrank

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2018, 13:30:21 »
Ik heb inmiddels bericht gekregen op mijn support case bij Synology. Ik deel deze info, wellicht hebben andere mensen hier ook wat aan:

Thank you for contacting Synology support.

When you have a disk failure, before replacing the disk, it is recommended to do an extended S.M.A.R.T test to examine and report the status of your drives.

Since you cannot copy some of the data out of the NAS, in that case, please follow the steps below:
1. We suggest cloning the defective disk to a healthy disk in the attempt to load the data from the healthy disk.
Unfortunately, the DSM will not be able to clone the disk, you will need to take out the disk to a PC to do the cloning.
For example, you can do that by using Clonezilla with a PC
2. Put the new healthy cloned HDDs back to the NAS and you should be able to read the data include the encrypted shared folder.
3. Backup all the data to an external hard drive.
4. Remove the volume (Remove the volume will delete all the data in the NAS, that's why you need to back them up first)
Storage Manager > Volume > Remove
5. It is advisable to do an extended S.M.A.R.T test to help us check the status of the hard drives.
The S.M.A.R.T. Test will examine and report the status of your drives, alerting you to possible drives failures.
We recommended promptly changing your drives if the test fails.

Steps:
1.   Go to the DSSM Storage Manager >> HDD/SSD tab.
2.   Select a drive.
3.   Click Health Info >> S.M.A.R.T. Test >> Extended test
4.   Choose a test type and click Start to begin the test.
5.   The latest test results are displayed in the Test Result section.
6.   Go to the History tab to view previous test results.
Drive Status   Health Condition
Normal   The drive is either in a good condition, or the warning about the drive has been suppressed or disabled.
Warning   Issues have been detected in the drive and/or bad sector count has exceeded the set limit. Even though drives in this status may still be serviceable, they should be monitored.
Critical   A critical issue or multiple issues have been detected on the drive. Replacing the drive immediately is highly recommended.
Failing   Multiple critical issues have been detected on the drive. Drive integrity is not guaranteed when drives are in this health status.
Access Error   Drive communication errors may have caused the drive to disconnect from the system or have resulted in severe read-write failure. This health status usually indicates that severe issues have occurred.
If you see any non-zero raw values for ID 1 (for WD and Samsung disks) and ID 5/197/198 (for all disks) in the disk S.M.A.R.T. info, the disk is defective. Please refer to http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T. for more information.

6. Create a new Volume.
7. Transfer the data back to the NAS.
If you have other concerns or suggestions, please feel free to contact us again.
Yours Truly,
Technical Support
Samuel Bat.

Ik ben eerst druk geweest met het back-uppen van alle gegevens van mijn NAS. Achteraf blijkt maar een klein gedeelte niet meer bereikbaar. Het meeste heb ik kunnen redden en op externe disken kunnen kopiëren. De data is dus in ieder geval redelijk bewaard gebleven. Ik denk dat ik gewoon de defecte disk vervang en het huidige volume weggooi en een nieuwe aanmaak. Dat lijkt mij de snelste actie voor nu. Ik zal voor ik deze in gebruik neem eerst de SMART tests uitvoeren.....
  • Mijn Synology: DS1512+
  • HDD's: 3xwd40ezrz 2 x seaga

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 8005
  • Berichten: 44.025
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2018, 13:49:19 »
Je hebt 2 defecte HD's dus, je moet er nog 1 vervangen, toch ?

Citaat
Ik zal voor ik deze in gebruik neem eerst de SMART tests uitvoeren.....
Dat kan maar, is niet echt nodig, wanneer je n.l. een nieuw volume maakt, dan zal er een uitgebreide integriteits-test plaatsvinden.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline RonaldFrank

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: Volume vastgelopen
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2018, 17:22:28 »
Hoi Birdy,

Inderdaad, disk 5 had 'bad tracks', die heb ik 'on the fly' vervangen. Vervolgens een repair van het volume uitgevoerd. Daarna gaf disk 3 ook 'bad tracks', vervolgens gaf disk 3 als status 'vastgelopen' en het volume is daarmee ook vastgelopen.

zoals ik de uitleg begrijp zou ik dit nu kunnen oplossen door:

- de Nas uit te schakelen.
- disk 3 eruit te halen en met een ander pc te clonen naar een nieuwe disk.
- de nieuwe disk op de positie van disk 3 plaatsen en de Nas weer inschakelen.

Kennelijk ziet hij dan disk 3 niet meer als vastgelopen.

voor zover ik begrijp is die actie alleen om de data (mogelijk) te redden. Er is kennelijk geen repair van het volume meer mogelijk. (of het is onverstandig?)

Ondanks dat het volume vastgelopen is heb ik het grootste deel van de data er inmiddels gewoon af kunnen kopiëren. Ik denk dus dat het voor mij niet zinvol is deze actie uit te voeren.

- Wellicht is het beter het volume weg te gooien
- de defecte disk (disk 3) te vervangen
- vervolgens een nieuw volume aan maken.

Daarna de fijne klus om alles vanaf de back-up disks weer naar de Nas te kopiëren.

Of iemand moet een ander slim idee hebben.....
 
  • Mijn Synology: DS1512+
  • HDD's: 3xwd40ezrz 2 x seaga


 

Maximum formaat van een volume

Gestart door SylvesterBoard NAS hardware vragen

Reacties: 8
Gelezen: 2759
Laatste bericht 23 februari 2017, 22:30:23
door Babylonia
2 schijven, 1 volume, hoe creëer je 2 volumes?

Gestart door SmitplaceBoard NAS hardware vragen

Reacties: 11
Gelezen: 4426
Laatste bericht 29 december 2017, 17:21:43
door Hofstede
100% volume/iSCSI

Gestart door mokijokiBoard Synology DSM 5.2

Reacties: 18
Gelezen: 8707
Laatste bericht 24 december 2015, 14:56:25
door mokijoki
DS 209; Schijf beschadigd / volume verwijderd

Gestart door femuschBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 2873
Laatste bericht 19 januari 2013, 20:02:10
door davey
volume ondersteund geen acl

Gestart door walbergBoard Externe harddisks en Printers

Reacties: 1
Gelezen: 980
Laatste bericht 10 september 2020, 12:54:37
door walberg