Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Bert Docx op 15 oktober 2012, 18:53:20
-
Beste,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, anders ben ik foto’s en documenten e.a. van +20 jaar kwijt.
De Nas was volledig geïnstalleerd en geconfigureerd en werkte naar behoren met:
Volume 1
SHR2
schijf 1: Samsung HD501LJ 500 GB
schijf 2: Samsung HD501LJ 500 GB
Schijf 3: Samsung HD103SJ 1TB
Schijf 4: Samsung HD103SJ 1TB
Toen heb ik alle documenten toegevoegd van een andere Nas en alles werkte perfect.
Maar omdat ik de schijven van een andere Nas bij deze wou steken in de nieuwe moest ik het even riskeren zonder extra BackUp en dacht dat dit geen probleem zou zijn in SHR 2.
En was van plan als alles klaar was opnieuw een extra BackUp te nemen naar de oude Nas met andere schijven.
Deze toegevoegd:
Schijf 5: HD103SJ 1TB
Schijf 6: HD103SJ 1TB
en vervolgens op volume 1 uitbreiden geklikt en deze morgen was alles vastgelopen.
Heb geprobeerd met de Nas uit te schakelen en de laatste toegevoegde schijven te verwijderen en opnieuw op te starten zonder succes.
Wat me ook is opgevallen is dat het volume 1 ineens volume 2 noemt en SHR 2 ineens Raid 6 geworden is.
En in de herstelfunctie (nog niet uitgevoerd) geeft hij enkel schijf 1,2,5 en 6 weer.
Hopelijk kunnen jullie mij snel helpen, dit zij echt rampen!
Eventueel kan ik ook de schijven apart uitlezen (als dat kan) via mij HDD docking station maar wacht eerst op jullie advies.
Print screens (klik bovenaan op next):
http://pic.atpic.com/2584909/rjxvkyybnolutgtbwbeg
Is de herstel functie in dit geval te riskeren?
Alvast bedankt!
Groeten
Bert Docx
-
Oeps....
Wat je fout hebt gedaan (en daar heb jij nu helemaal niets aan, maar anderen die dit lezen kunnen zich iets dergelijks misschien besparen) is dat je de disks zo uit de ene nas in de andere hebt geprikt zonder eerst een low level format te doen.
Sorry, ik heb even geen pasklaar advies. Wel een paar ideeën maar ik wil het niet op m'n geweten hebben dat die (onder het motto "het is toch al stuk") tot gevolg hebben dat jij die +20 jaar data kwijt bent.
-
Oeps....
Wat je fout hebt gedaan (en daar heb jij nu helemaal niets aan, maar anderen die dit lezen kunnen zich iets dergelijks misschien besparen) is dat je de disks zo uit de ene nas in de andere hebt geprikt zonder eerst een low level format te doen.
Sorry, ik heb even geen pasklaar advies. Wel een paar ideeën maar ik wil het niet op m'n geweten hebben dat die (onder het motto "het is toch al stuk") tot gevolg hebben dat jij die +20 jaar data kwijt bent.
Klopt inderdaad, de eerste 4 schijven heb in geformatteerd,
maar de 2 die ik heb bijgevoegd kwamen uit een ander Nas zonder format.
Begon ook al aan zoiets te denken.
Kan nog wel herstel herkiezen, maar kan max. 2 schijven kiezen terwijl 1,2,5, en 6 zich voor herstel aanbieden.
Veronderstel dat ik met 5 en 6 niet veel kan misdoen omdat ik deze laatst heb bijgevoegd.
Maar wil het niet erger maken, hangt veel van af.
-
Maak een ticket aan op synology.com. Leg duidelijk uit wat voor handelingen je hebt gedaan en zorg dat synology via SSH met admin account op je NAS kan (poort 22 openzetten, extern IP doorgeven).
Het kan een dag of 2 duren voor ze tijd hebben, maar als het raidvolume nog te redden is zit je bij hun aan het goede adres.
-
Heb je die 2 hd s welke je er bij gevoegd heb er al eens uitgehaald en het systeem opnieuw opgestart ?
Het zou nl kunnen dat er om een duistere reden hij de schijven uit de andere nas herkent als volume1 van je vorige nas en dat het systeem gescrubbeld raakt.
sterkte met het terug halen van je data
Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk
-
Maak een ticket aan op synology.com. Leg duidelijk uit wat voor handelingen je hebt gedaan en zorg dat synology via SSH met admin account op je NAS kan (poort 22 openzetten, extern IP doorgeven).
Het kan een dag of 2 duren voor ze tijd hebben, maar als het raidvolume nog te redden is zit je bij hun aan het goede adres.
Heb ik gedaan.
Alvast bedankt voor het meedenken.
-
Heb je die 2 hd s welke je er bij gevoegd heb er al eens uitgehaald en het systeem opnieuw opgestart ?
Het zou nl kunnen dat er om een duistere reden hij de schijven uit de andere nas herkent als volume1 van je vorige nas en dat het systeem gescrubbeld raakt.
sterkte met het terug halen van je data
Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk
Beste,
Dat is het enige dat ik geprobeerd heb zonder resultaat.
Voor ik nog dingen probeer wacht ik op advies.
Bedankt
-
Graag laat ik jullie weten dat ik al mijn documenten, foto's, muziek e.e. van + 20 jaar terug heb.
Was de wanhoop nabij en had al enkele recovery firma's contact genomen.
Deze hanteren schandalige prijzen omdat ze gewoon weten dat het belangrijk is,
voor de analyse betaal je 129 euro exclusief en per schijf op voorhand te betalen anders krijg je geen analyse rapport met wat mogelijk te redden valt.
Als je dan beslist voor te recoveren betaal je in geval Synology Raid 4 x 1TB tussen de 3.499 euro en 6.999 euro exclusief.
Ze komen de schijven wel gratis halen en brengen!
Gelukkig heb ik dit niet moeten doen, kon ikzelf niet ééns betalen.
Synology heeft afgelopen nacht ingelogd op mijn systeem en als ik deze morgen opstond en mijn computer scherm aanzette stonden al mijn bestanden terug met een log op mijn bureaublad.
En een e-mail in de mailbox van Synology.
Het probleem was tevens niet mijn mijn fout.
Zoals je weet is het volume vastgelopen tijdens het uitbreiden van het volume, van 4 naar 6 schijven.
Tijden deze uitbreiding is er iets fout gegaan op de eerste 2 schijven, deze zijn allicht defect.
Ben nu alles eerst aan het BackUppen naar een extern USB schijf alvorens ik iets doe.
Laat het voor mij maar vooral ook voor anderen een les zijn, maak altijd een externe BackUp en zeker als je iets aan het HDD management veranderd.
Ben in ieder geval Synology heel erg dankbaar, wat een firma en wat een service, super.
Groeten
Bert Docx
-
Gelukkig voor je, Ik zou er niet van slapen.
Weg heel digitaal leven !!
Gelukkig heeft synology wel een hoop vakidioten in dienst.
Suc6
-
Gelukkig voor je, Ik zou er niet van slapen.
Weg heel digitaal leven !!
Gelukkig heeft synology wel een hoop vakidioten in dienst.
Suc6
Ik kan je vertellen, heb een slechte week achter de rug en slecht of niet geslapen.
Kon de kosten voor recovery ook niet betalen.
En ik ben heel voorzichtig en het het gebeurt dan wanneer je het niet verwacht.
Bedankt Synology!
TOP Firma!
-
Geweldig dat het is opgelost!
Wat een woekerprijzen zeg.........
-
Laat het voor mij maar vooral ook voor anderen een les zijn, maak altijd een externe BackUp en zeker als je iets aan het HDD management veranderd.
Ben in ieder geval Synology heel erg dankbaar, wat een firma en wat een service, super.
Bedankt voor deze update.
Er zijn meerdere gebruikers en mods op dit forum die deze link (http://www.israidhetzelfdealseenbackup.nl/?uitleg=raid-als-backup) in hun signature staan hebben. En dat doen ze niet voor niets. :D
-
Nu je alles terug hebt is het wél tijd om te zeggen dat het natuurlijk ongelofelijk STOM is dat je in 20 jaar tijd geen enkele backup ergens hebt gemaakt van al je gegevens. In die zin heb je nog geluk dat dit niet 19 jaar eerder gebeurd is ;-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Nu je alles terug hebt is het wél tijd om te zeggen dat het natuurlijk ongelofelijk STOM is dat je in 20 jaar tijd geen enkele backup ergens hebt gemaakt van al je gegevens. In die zin heb je nog geluk dat dit niet 19 jaar eerder gebeurd is ;-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Neen het is een kwestie van gierheid.
Ik heb 4 destop pc's in huis en een QNap TS 209 PRO met 2 schijven.
Had dus 5 x Back-Up daar zowel de destop computers en de Nas geregeld gesyncroniseerd werden.
Nu had ik net de Synology nieuw en heb ik daarin de 4 schijven uit de destop computers gemonteerd.
Op dat moment was er dus maar 1 Backup meer, maar de synology werkte perfect met de 4 schijven, enkel was er te weinig ruimte.
Dus nam ik het risico om de schijven uit de q-nap toe te voegen aan het volume en later nieuwe in de Qnap te steken.
Helaas stond ik 's morgens op en "Volume vastgelopen"
Blijkbaar zijn er in de eerste 2 s schijven slechte sectoren gevonden wat de fout veroorzaakte.
Ben meteen na de fantastische ingreep van Synology meteen gaan BackUppen,
en 4 nieuwe WD Red schijven van 2GB gaan kopen die ik er pas insteek als ik 2 goeie BackUps heb.
Hebben hieruit weer geleerd.
Groeten
Bert