Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Omsk op 08 november 2014, 07:59:00
-
Net een week geleden begon mijn DS414 alarm te slaan: het volume 1 was beschadigd – er wordt aangeraden om de beschadigde schijf door een nieuwe te vervangen
Schijf 1 (WD RED 4TB) blijk niet geïnitialiseerd,
Integriteitsinfo geeft aan dat de HD –status normaal is (gezond)
Logboek geeft herhaalde meldingen
- Beschadigde sector gevonden
- Bezig met de heridentificatie van schijf
- Bezig met opnieuw verbinden met de schijf
Op dit forum vond ik volgende info (waarvoor dank !!)
- Het is mogelijk dat er een ernstige fout is met de HD, maar het kan ook zijn dat de HD niet stuk is
- Advies om HD te controleren via tool WD
- Als geen probleem => opnieuw HD gebruiken en volume herstellen
De SMART-test gaf geen fouten aan.
Dezelfde dag de HD laten scannen door Data Lifegaurd Diagnostic van WD.
Na eerste gedeeltelijke scan werden een aantal fouten gevonden en gecorrigeerd.
Na een volledige scan werden geen nieuwe problemen gevonden.
De dag erna de HD opnieuw in de NAS gestoken en herstel van het volume laten gebeuren (± rond 8u).
Rond 20u was het herstel gebeurd en leek terug in orde.
De voorbij dagen liep de DS weer als normaal.
Deze ochtend hoor ik één van de schijven lichtjes "slepen" en even later begint de DS weer alarm te slaan: het volume is wéér beschadigd - opnieuw schijf 1 (dezelfde als vorige week)
Een paar vragen:
1. Bestaat er een kans dat de beschadigingen voortkomen door een tijdelijke overbelasting ?
Het vastlopen gebeurde telkens op een zaterdagochtend. Op dat ogenblik loopt de scan van het antivirus nog (enige moment in de week), soms ook nog een download en ondertussen nog wat werken aan een bestand. De CPU wordt op dat ogenblik redelijk hard belast.
2. Hoe nu verder ? Stel dat ik opnieuw dezelfde stappen doorloop als vorige week en alles terug loopt - met risico dat dit scenario zich volgende week terug herhaalt. Zijn er voldoende argumenten dat de HD de problemen veroorzaakt (en kan worden gewisseld) ?
Aanvullende info: vorige week draaide de DS op DSM versie 5.0 gisteren is versie 5.1 geïnstalleerd.
-
Nee, belasting heeft er niets mee te maken. Ik zou er toch maar van uitgaan dat schijf 1 een probleem heeft.
-
Is dit bij jou ook gebeurt direct na de 5.1 update?
-
De update naar DSM 5.1 is reeds gisteren gebeurd, dus die lijkt me niet de oorzaak.
Ondertussen contact genomen met de verkoper van de HD. Ik mag ze ruilen tegen een nieuwe.
Voor alle zekerheid een extra besteld als spare.
-
ok thanx! Zag dat het bij jou ook net gebeurt was,dus vroeg me af of er een patroon in zat. Ik zal de fabrikant van mijn schijf ook eens aan de jas trekken.