Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: ido op 03 juli 2020, 16:11:33

Titel: Volume crashed, maar wel een healthy harddisk, hoe kan dat?
Bericht door: ido op 03 juli 2020, 16:11:33
Van de week gaf mn NAS (DS218+) opeens aan dat Volume 1 crashed was. Ik kan nog wel de data er vanaf halen, maar de schijf was read-only geworden en de packages werkte niet meer.

De schijf een snelle en uitgebreide SMART health test laten doen met de tool van Synology, geen problemen. Schijf ook getest met de snelle en uitgebreide (20 uur) test van WD testing tool. Geen enkel probleem gevonden. Dan wordt RMA wel lastig bij WD.

Ook een geheugen test gedaan op aanraden Synology, ook geen probleem.

Is de harddisk dan nog wel goed en heeft mn NAS zich vergist?  Hebben andere ook een dergelijke ervaring?

Overigens zou dit dan de 3e WD schijf zijn die kapot gaat gedurende de afgelopen 6 jaar. Wel altijd netjes gratis een nieuwe gekregen van WD. Nu maar voor Seagate IronWolf gegaan, Schijnt ook nog een extra health check (IronWolf Health Managemen) ingebouwd die wordt ondersteund door Synology, who knew...
Titel: Re: Volume crashed, maar wel een healthy harddisk, hoe kan dat?
Bericht door: André PE1PQX op 03 juli 2020, 16:27:22
Een gecrashte volume hoeft niet perse hardware te zijn, kan ook software zijn. Een omgevallen bit in de besturing kan al voldoende zijn volgens mij
Titel: Re: Volume crashed, maar wel een healthy harddisk, hoe kan dat?
Bericht door: ido op 07 juli 2020, 09:14:19
Denk dat het inderdaad een software fout is geweest. Ik heb de harddisk volledig geformatteerd. Nog een keer een surface scan gedaan, geen probleem ontdekt.  Dit is wellicht ook de reden waarom Synology adviseert ook een geheugentest te doen van de NAS. Wel frustreren dat je het Volume niet kan herstellen, want hardwarematig is er niks aan de hand dus.
Titel: Re: Volume crashed, maar wel een healthy harddisk, hoe kan dat?
Bericht door: Robbedoes op 09 juli 2020, 01:15:21
Ik heb een keer bij een foute update van DSM gehad dat er onterecht tot 3x een fout op de schijf geregistreerd werd, maar na een nieuwe update al jaren geen fout meer erbij gekomen. Iedere maand loopt er een check en de teller blijft altijd op 3 staan.