Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: aadvanboven op 13 september 2013, 14:08:20
-
Even in het engels... kopie van thread op Synology.com forum:
Hi all, i have an issue with my DS411+.
After the upgrade to DSM 4.3 and a powercycle disk #3 failed and the volume1 crashed.
It has been confgigured with the Synology raid system so everything should be fine (I thought).
I have bought a replacement disk (WD20EZRS) to replace the faulty WD20EARS. Installing was easy.
The DS411+ sees the disk and shows it as 'Not initialized'.
Folowing the documentation for recovery i went to the Storage Manager and tried to repair the volume. Ik can select 'Repair', choose the disk and then an issue arrises :
A popup shows 'Volume size must be under -.' and the process for repairing does not start.
I have made an official ticket but because of hollidays and high workload it could take up to 5 days for them to look into it.
Anything i can do in the meantime ? I have build a Volume 2 on the new disk and have erased again so I know the new disk is fine. It looks like a bug in 4.3
thanks for any help ! regards, Aad
-
Ik heb ook een DS411+ en een HD crash gehad, disk vervangen, repair en alles weer ok.
Dit geintje heb ik gehad met versie 4.2.
Wat jij ziet lijkt mij een bug in 4.3 dus wachten op reactie van Synology.
Ondertussen kun je gewoon doordraaien in SHR.
-
Helaas is Volume1 niet meer toegangkelijk en kan ik niet meer bij de data. Geen groot probleem door de aanweizgheid van benaderbare backups maar het is wel lastig. Ik ben bang dat Synology de nas moet overnemen en fixen...
-
had je wel al een ticket aangemaakt bij Synology?
Ik lees in je Engelse bericht dat ze geen tijd hadden?
Van de week iemand op het forum die werd wel gewoon geholpen, data was weer beschikbaar.
-
Hoi, ik heb afgelopen vrijdagochtend een Ticket aangemeld. Kreeg alleen direct de melding dat door vakantie en drukte het 3 tot 5 werkdagen kan duren voor ze reageren... even afwachten dus. Maar ik ben ongeduldig :)
-
Valt me toch een beetje tegen van Synology, moet ik even zeggen :'(
Ik weet niet of het verstandig is om het volgende te adviseren ? (maar dat kunnen andere forum leden misschien bevestigen.) ;)
Zou het een goed idee zijn om te downgraden naar 4.2 dan repairen en daarna weer naar 4.3 ?
Een voorbeeld van een downgrade http://www.synology-forum.nl/oudere-firmware-versies/handleiding-'hoe-moet-je-downgraden'/ (http://www.synology-forum.nl/oudere-firmware-versies/handleiding-'hoe-moet-je-downgraden'/)
-
Net nog even gekeken maar heel het bedrijf heeft blijkbaar op 13 en 14 september training gehad.... vandaar de vertraging.
Maar ik ben nu bezig te downgraden. Moet eerst een Volume 2 maken op een tijdelijke disk. Daarvandaan de VERSION vervangen en dan 4.2-3211 er op zetten...
Ben benieuwd.... dank voor de tip en link !
-
Tip gevolgd en gedowngrade naar DSM 4.2-3211... dat ging allemaal soepeltjes...
Maar hetzelfde probleem. Het enige verschil is dat er nu in de pop-up een getal getoond wordt :
"Volume size must be under 0 bytes."
jammer.....
-
Zeeeeer merkwaardig, DSM "denkt" dat je volume oversized is OF variabele "SIZE" wordt om de een of andere reden verkeerd berekent ?
Heb even geen idee. ::)
"error_volume_oversize":"Volume size must be under <b>_SIZE_</b>."
-
Schiet mij te binnen: zou er nog een HD defect zijn geraakt ondertussen :?:
Dan ben je je gehele volume kwijt als je config SHR met 1 schijf fouttolerantie is. :o
-
:idea: Je zou je andere 3 HD's S.M.A.R.T kunnen uitlezen met "Data Lifeguard Diagnostic for Windows" (WD download).
Dus even de HD's (1 voor 1) aan je PC hangen en kijken.
-
Hoi, je denkt lekker mee :D
De andere disks lijken in orde. Had ze er al uitgehaald en gechecked.... maar het lijkt een 'omgevallen bit' in een sessie-handler bestand dat de write-cache managed. Dat zet de status ook op 'crashed' ipv 'Degraded'. Ik ben bang dat ik moet wachten op techsupport van Synology of de boel opnieuw opbouwen.
Maar gezien alle installs van Sickbeard, Coachpotatoe etc. wacht ik nog wel even...
Heb er trouwens ipv een 2Tb disk nu een 3Tb ingestopt maar hetzelfde issue.
-
Ok.....zou zeker wachten op Syno, misschien valt er nog wat te redden. :ugeek:
We horen graag hoe dit afloopt 8)
-
De boel draait inmiddels weer...
Disk 3 bleek defect... vervangen voor een nieuwe. Synology support heeft het volume opnieuw gemount.
Repair uitgevoerd, daarna een scrub. So far, so good... Het apparaat herstart en wederom een Crashed volume dat onbenaderbaar was. Synology heeft weer gekeken. Bleek dat disk 1 toch niet helemaal meer oké was. Ook die vervangen... Repair uitgevoerd, System volume opnieuw opgebouwd en alles weer oké !
Nu de vraag die nog rest.. disk 2 en 4 ook maar proactief vervangen voor nieuwe exemplaren ?
Het betreffen WD20EARS Green van Western Digital.
Heb er nu maar RED versies in gezet. Speciaal voor NAS zeggen ze...
-
Nu de vraag die nog rest.. disk 2 en 4 ook maar proactief vervangen voor nieuwe exemplaren ?
Als jij proactief wilt vervangen en je hebt daar een goed gevoel bij, dan moet je dat zeker doen.
-
In HDD beheer kun je een smart test uitvoeren. Dit is bedoeld om pro actief een criterium te hebben voor vervanging. Als je nu al twijfel hebt en die test valt ook negatief uit dan zou ik het zeker vervangen.
-
Ik heb die testen uitgevoerd en die geven geen aanleiding... maar aangezien nu twee van de vier disken binnen twee weken tijd dezelfde uitval vertonen heeft het misschien wel te maken met het aantal draaiuren en is de kans op snelle toekomstige uitval wel erg hoog te noemen...
Zijn er anderen die ervaring hebben met de levensduur van de WD20EARS (2TB, Western Digital Caviar Green)
thx !
-
Oud topic, maar toch even mijn ervaring met de WD20EARS: Ik heb mn NAS (211j) nu circa 3,5 jaar en altijd probleemloos geweest. Beide discs dus tegelijk gekocht destijds. Laatste weken kreeg ik af en toe een bad sector op beide disks. Gisteren viel ineens disk 2 uit. Ik direct een nieuwe aangeschaft en vandaag erin geplaatst (WD20EFRX (=WD Red)), crashed het hele volume ineens tijdens de repair. Daarbij wordt heel disk 1 uiteraard uitgelezen om de nieuwe disk 2 te syncen, maar toen traden er dus plots allemaal leesfouten op disk 1 op!
Oftewel: na circa 3,5 jaar gaan beide disks 1 dag na elkaar stuk! Resultaat: weg volume, voor niets al die tijd raid (en dus NAS) gebruikt!
Nu wachten op reactie van Synology support...
-
Oftewel: na circa 3,5 jaar gaan beide disks 1 dag na elkaar stuk! Resultaat: weg volume, voor niets al die tijd raid (en dus NAS) gebruikt!
Dat kan zo zijn echter, hieruit blijkt maar weer dat backups maken van je belangrijkst data een must is of, heb je wel backups.
Maar goed, ik zou inderdaad ook even wachten op Synology support, er is misschien nog hoop, zie deze Topic met een dergelijk probleem (http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/2hd's-van-de-4-hd's-vast-gelopen/), anders wordt het proberen om nog zoveel mogelijk data van HD1 veilig te stellen via je PC met een externe behuizing of dock.