Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Jouzers op 10 oktober 2020, 18:00:42
-
Hello,
Sinds kort een alarm van mijn DS212J met 2 x Seagate Barracuda 2Tb.
Geeft aan dat volume 1 beschadigd is en adviseert om die schijf te vervangen.
Nieuwe (zelfde) schijf gekocht en vandaag geïnstalleerd maar blijft piepen en de melding geven.
Het vreemde is dat hij bij beide oude schijven in combinatie met de nieuwe het alarm blijft geven.
Zijn dan toch beide schijven stuk? Ik kan echter alle bestanden normaal benaderen en prima uploaden, qua werking (b)lijkt er dus niks mis.
Ik weet even niet wat ik moet. Het zijn vooral foto’s, muziek en films die ik veilig wil stellen en extern wil benaderen en in mirror wil houden.
Ik dacht dat ze niet meer in mirror stonden vanwege de defecte schijf, maar op beide schijven staat het volgens mij nog. Weet eigenlijk ook niet hoe ik kan zien of het goed in mirror staat.
Heb ik nu voor joker een nieuwe schijf gekocht, of moet ik nog een nieuwe schijf kopen en opnieuw van alles een backup maken of is er niks aan de hand?
(https://www.mupload.nl/img/l0j02h1brqy.png)
(https://www.mupload.nl/img/uaggim.png)
-
Heb je al geprobeerd het volume te herstellen?
-
Met de nieuwe HD erin dus.
Ik lees tussen de regels door, dat je geen backup's maakt?
-
Waar adviseert men om DE schijf te vervangen? Het volume is kapot, niet de schijf.
Maakt toch maar snel een reserve kopie op iets anders.
Let op, de ‘mirror’ zoals jij het noemt is geen backup
-
Dat er ook verwarring ontstaat (lees ik ook), komt omdat je met je telefoon kijkt en niet met je PC.
Op je PC zie je veel meer info en aanwijzingen.
-
En geen handleiding leest, want daar wordt wel beschreven hoe het verder gaat met een defecte schijf. Als je de data belangrijk vind, zou ik altijd een backup hebben en eerst een handleiding lezen vóór je met disks aan het klooien gaat.
-
Volume beschadigd en schijf beschadigd zijn twee heel verschillende dingen in een raid.
-
Bedankt voor de antwoorden zover!
Ben geen whizzkid op dit vlak, de gebruiksaanwijzing en mogelijkheden gaan veel ver voor mij en geven enkel meer verwarring.
Er wordt In DSM gewaarschuwd dat een schijf defect is en dat ik een schijf moet vervangen, in de app lees ik weer volume.
Als ik wil herstellen krijg ik een waarschuwing dat alle data verloren gaat.
(https://www.mupload.nl/img/7nblo0rykre5t.png)
(https://www.mupload.nl/img/efbmte.png)
-
Ja, dat betreft natuurlijk de gekozen nieuwe HD.
-
De kans bestaat dat je straks (eventueel per ongeluk) alles kwijt bent.
Maak nu eerst even backup op een externe usb schijf vooraleer verder te gaan.
Dat is het minimum dat je nu al moet doen.
-
Alles staat ook nog op de vaste PC, de NAS is een backup daarvan en om het continu extern te kunnen benaderen, dus een backup lijkt me niet noodzakelijk.
Net herstellen uitgevoerd en het lijkt zo positief uit te te pakken, duurt nog wel ff. Thanks! Laat weten hoe het definitief uitpakt.
(https://www.mupload.nl/img/rm4pnlvccylbg.png)