Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: janmarathonman1960 op 04 januari 2016, 21:01:33

Titel: volume 1 beschadigd
Bericht door: janmarathonman1960 op 04 januari 2016, 21:01:33
Hallo,
Onlangs gaf bestandbeheer aan dat volume 1 beschadigd was en een defecte schijf vervangen moest worden.
Heb een identieke schijf aangeschaft, echter krijg ik de melding dat schijf 2 correct functioneert maar deze zit op de positie van schijf 1 anders kan ik de Nas DS213 niet opstarten en benaderen??
De nieuwe schijf bevindt zich dus op de positie van schijf 2.
Wat gaat er fout want de melding volume 1 is defect en de schijf moet vervangen worden blijft...
Alvast bedankt!
Titel: Re: volume 1 beschadigd
Bericht door: Birdy op 04 januari 2016, 21:07:57
Je hebt toch geen schijven zitten te verwisselen ?
En wat draai je eigenlijk ? SHR/Mirror/RAID1 ?
Vertel ook wat je precies gedaan hebt want dit verhaal kan ik niet helemaal volgen.............
Titel: Re: volume 1 beschadigd
Bericht door: Hofstede op 04 januari 2016, 21:15:32
Heb je het volume al wel hersteld na plaatsing van de nieuwe schijf? Dat gaat niet vanzelf, dat moet je starten in opslagbeheer.
Titel: Re: volume 1 beschadigd
Bericht door: janmarathonman1960 op 05 januari 2016, 08:42:49
Heren, bedankt alvast!!
Wat is er gebeurd, liep al een week te klooien met herstel en de nieuwe schijf kreeg ik niet aan de praat, gisteravond na mijn 1e post begon de nas hoe toevallig ook de nieuwe schijf te herkennen, serienummer etc. (na de nieuwe schijf nog een keer in en uit de nas te hebben gedaan...)
Bestandsbeheer geeft aan dat beide schijven nu oke zijn en momenteel is de pariteitsconsistentie bezig, duurt wel ontzettende lang, nu op 1,65% (staat ca 300gb aan media op).
Hoe lang kan dit duren? Alle media die op de schijven staat is nog aanwezig dus schade lijkt mee te vallen.
Titel: Re: volume 1 beschadigd
Bericht door: Hofstede op 05 januari 2016, 08:57:16
Met SHR is het ook de bedoeling dat je geen data kwijt raakt. Die consistency-check kan wel een aantal uren of een dag duren.
Titel: Re: volume 1 beschadigd
Bericht door: Birdy op 05 januari 2016, 08:59:21
Ik ga ervan uit dat:
- je SHR draait.
- Je hebt 1 HD vervangen en het volume gaat herstellen.
- M.a.w. de nieuwe HD wordt gelijk gemaakt aan de bestaande goed HD: SHR/Mirror.

Ja, dit kan lang gaan duren, kan niet voorspellen hoe lang maar een dag is normaal.
Gewoon de NAS z'n gang laten gaan en vooral niet uitzetten of reboten want dan begint het proces opnieuw.
Je kunt de de NAS wel gewoon gebruiken maar zal langzamer zijn dan normaal totdat alles weer normaal is.
Titel: Re: volume 1 beschadigd
Bericht door: janmarathonman1960 op 05 januari 2016, 09:20:37
Bedankt heren!
Titel: Re: volume 1 beschadigd
Bericht door: Robert Koopman op 05 januari 2016, 09:45:06
Mijn 3TB schijf heeft er weer ruim 30 uur over gedaan om opgenomen te worden in een 8 schijven raid5 systeem.
Kortom maak je geen zorgen als het "even" duurt.
Titel: Re: volume 1 beschadigd
Bericht door: janmarathonman1960 op 05 januari 2016, 10:09:34
Yow, thanx Robert!