Auteur Topic: Vastgelopen volume  (gelezen 704 keer)

Offline Javaan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 29
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Vastgelopen volume
« Gepost op: 05 januari 2018, 21:24:03 »
Goedenavond,

allereerst: gelukkig nieuwjaar. weet niet of het nog mag, maar bij deze alsnog. Ik heb een Synology DS2415+ met:

- 7x 4TB schijven (disk 1-7)
- 5x 10TB schijven (disk 8-12)

Na het vervangen van disk 1 vanochtend voor een 10TB model om de capaciteit te vergroten ben ik begonnen met het herstellen van de diskgroep, echter heeft tijdens dat proces disk 6 besloten dat het voor hem genoeg is geweest. Sindsdien is de status "vastgelopen" en heb ik voor de zekerheid een extra backup van de belangrijkste data gemaakt. Een volledige backup is niet mogelijk, maar in ieder geval gaat de show door als er nog wat gebeurt. Ik heb de KB geraadpleegd (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair ) maar ik wil zeker weten dat mijn data niet verloren gaat. Morgen komt de volgende 10TB schijf binnen en zou ik disk 6 willen vervangen met deze disk en het herstel willen herstarten. Gaat dit zomaar bij twee nieuwe schijven?

Ik heb technical support aangeschreven (wat in het KB-artikel wordt aangegeven). Wat is jullie ervaring daarmee? Ik zal schijf 6 sowieso moeten vervangen, is het raadzaam dat nu al te doen voordat TS komt met een respons? Weet niet welke tools zij nog in hun binnenzak hebben, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat de "magic wand" ineens tevoorschijn gaat komen. Hartelijk dank voor jullie inschatting.


Vriendelijke groet,


Jeroen
  • Mijn Synology: DS2415+
  • HDD's: 2x16, 4x14, 6x10TB

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: Vastgelopen volume
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2018, 07:49:07 »
Wat voor een type volume is het? RAID 5 of 6?
Bij RAID 5 heb je een probleem, maar bij RAID 6 is er niks aan de hand. Als ik het zo lees heb je RAID 5, volgens mij kun je niet anders dan hopen op Synology Support.
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline Javaan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 29
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 46
Re: Vastgelopen volume
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2018, 07:55:17 »
Goedemorgen!

Ik heb een SHR-1 volume, geen klassiek RAID. Ik vervang schijf zes nog maar niet, zolang er nog van te lezen is is er misschien hoop dat ik het recovery-programma kan herstarten (...). We'll see, hopelijk vandaag en update van Synology Support
  • Mijn Synology: DS2415+
  • HDD's: 2x16, 4x14, 6x10TB

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: Vastgelopen volume
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2018, 08:11:07 »
SHR-1 is hetzelfde als RAID5, wie weet kan Synology Support er wat mee!
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)


 

Vastgelopen schijf, en een schijf geinitialiseerd..

Gestart door stkg1Board NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 1600
Laatste bericht 29 april 2020, 09:52:35
door henkhenk
Disk 1 vastgelopen

Gestart door jromijnBoard NAS hardware vragen

Reacties: 12
Gelezen: 4597
Laatste bericht 24 september 2013, 22:44:46
door Birdy
HDD Status: Vastgelopen

Gestart door EendBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 2443
Laatste bericht 18 mei 2008, 18:21:50
door Anonymous
Opslagpool 1 Vastgelopen

Gestart door stanley1Board NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 618
Laatste bericht 12 december 2020, 10:32:44
door stanley1
Opslagpool 1 vastgelopen na toevoegen 2 extra schijven

Gestart door MatthijsKBoard NAS hardware vragen

Reacties: 6
Gelezen: 1326
Laatste bericht 25 oktober 2020, 21:23:35
door Briolet