Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: ruben op 15 oktober 2012, 18:43:27
-
Ik heb met een DS 213+ nu al voor de derde keer op rij een vastgelopen schijf 2 (3tB barracuda's) nadat het apparaat een week in gebruik is. Eerste keer nieuwe schijf gehaald. 2e Keer een repair gedaan, duurde bijna een dag.
Nu het ding net weer op gang is voor de derde maal: beschadigde modus.
Heb gisteren gemaild naar de helpdesk, geen respons tot dusver.
Wie weet raad?
-
Helpdesk van de verkoper?
Schijf defect is vervangen onder garantie toch.
Paar weken terug ook al iemand met 3 defecte schijven in een week tijd.
-
Drie??? schijven in een week???
Ligt dat dan niet aan de nas? De kans dat ik tweemaal een slechte schijf heb meegekregen lijkt me toch wel heel klein?
-
En bovendien: toen de tweede schijf in beschadigde modus ging heb ik hem in eerste instantie suksesvol laten repareren, en heeft het systeem weer een uur of 6 normaal gedraaid. Ik heb het vermoeden dat die NAS niet in orde is?
-
Drie??? schijven in een week???
Ligt dat dan niet aan de nas? De kans dat ik tweemaal een slechte schijf heb meegekregen lijkt me toch wel heel klein?
Als er eentje stuk gaat is de kans juist groter dat er heel snel nog eentje volgt (vergelijk het maar met autolampjes). Je gaat er mee terug naar de winkel waar je hem hebt gekocht. En die zit aan het einde van productie-locatie, batch, pallet, zeecontainer, doos. Dikke kans dat de vervangende disk uit dezelfde batch komt. En als er een ploeg in de fabriek een slechte dag heeft gehad of iemand op het laatst die doos door een vrachtwagen heeft laten stuiteren....
-
Dank voor jullie reacties allereerst.
Het feit dat de schijf suksesvol gerepaired werd ... betekent dat niet zonder meer dat de schijf in orde is? lijkt mij dat als de schijf defect is dat een repair dan zou moeten falen?
-
Dank voor jullie reacties allereerst.
Het feit dat de schijf suksesvol gerepaired werd ... betekent dat niet zonder meer dat de schijf in orde is? lijkt mij dat als de schijf defect is dat een repair dan zou moeten falen?
Met een repair worden beschadigde clusters gereplaced door (nog) goede. Bij zo'n actie worden dan ook veel meer retries gedaan om data te lezen dan normaal. en dan wil het nog wel eens lukken. Maar bij een mechanische beschadiging (door bijvoorbeeld die doos van iets te hoog laten vallen) kan de disk in onbalans raken en is het vrij snel "raak" op een plaats die nog niet eerder was beschreven
-
Ik kreeg een bericht van online support dat ik moet uitsluiten of het aan Sabnzbd / sickbeard etc ligt, en een reset van het systeem moet doen om dat uit te sluiten. Ik ben dan niet mijn data kwijt is me inmiddels bekend, maar wel een hoop van mijn instellingen lijkt me.
Is dit een zinvolle oefening naar jullie idee? Heeft Sabnzbd / nzbget etc.. voor zover iemand bekend ooit geleid tot schrijffouten / hangende volumes?
Ik heb overigens nu voor de 2e maal deze schijf laten repairen door de DSM, en hij loopt nu sinds bijna een etmaal zonder problemen.