Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Haelenaar op 04 november 2013, 12:11:11
-
Hallo, is er iemand die mij kan helpen? Sinds een paar dagen herkent mijn syno geen enkel usb apparaat meer. De externe harde schijf die permanent was aangesloten is plotseling weg en blijft weg. Sluit ik een printer aan, die eerder wel opkwam in het scherm van de usb-apparaten en printers, geeft ook niets meer. Wat ik ook aansluit (USB-sticks) op geen van de USB poorten lijkt iets te gebeuren. Wel gaan eventuele lampjes op de usb stack branden, maar ik vind ze verder nergens terug. Wat ik weet fout te hebben gedaan is de usb-hd verkeerd los koppelen. Verder heb ik de DSM bijgewerkt, maar daarvoor was dit al aan de hand.
Wie weet een oplossing.
-
reboot al eens geprobeerd? (ook al eens gehad, hielp bij mij)
-
Meer dan eens ge-reboot. Zelfs stroom eraf....maar geen verschil
-
Probleen op allebei de usb-poorten ?
Prik eens een usb apparaat in, wacht even, en kijk of je een melding krijgt in Systeemlogboeken > Algemeen.
Ik krijg, zie bijl.
-
Birdy, wat voor apparaat ik ook aansluit. Niets! Het lijkt net alsof er geen driver wordt gevonden. ik hoor wel actie van de schijf, maar dat is alles. De laatste melding m.b.t. de usb poort was, dat de hd niet juist was ontkoppeld. Dat is eerder ook voorgekomen, zonder probleem.
:'(
-
Als Systeemlogboeken > Algemeen helemaal niets laat zien dan zou ik denken USB defect.
Echter, je zou ook /var/log/messages even kunnen bekijken na het rebooten van je NAS (dan heb je een startpunt).
Dan een USB aansluiten.
Dan kijken in /var/log/messages
Weet je niet hoe ?
Laat het weten.
-
Klinkt goed, Birdy, maar inderdaad heb ik geen idee hoe ik daarin (/var/log/messages) terecht kom.
-
Op de makkelijkste manier:
1 - Zorg ervoor dat SFTP aangevinkt is in Configuratiescherm > FTP
2 - Download: http://winscp.net/eng/download.php
3 - Installeer WinSCP
4 - Start WinSCP klik op nieuw
5 - Bestandsprotocol: SCP
6 - Adres doelcomputer: <NAS-IP>
7 - Poortnummer: 22
8 - Gebruikersnaam: admin
9 - Opslaan
10 - Inloggen (Password van je admin)
Hierna browsen naar /var/log/
Dubbelklik op messages
;)
-
Dank voor de uitleg. Ik ga me steeds dommer voelen ;) Heb alles gedaan zoals vermeld en kom in de grondmap terecht en dat is in feite de root zoals ik die ook zie als ik gewoon inlog. De /log map zie ik niet. Na een aantal keer doet winscp dat ook niet meer. Ga morgen met frisse moed weer verder.
-
Ik ga me steeds dommer voelen
Je moet even wennen aan Linux denk ik. (DSM is op Linux gebaseerd n.l.)
kom in de grondmap terecht en dat is in feite de root zoals ik die ook zie als ik gewoon inlog.
Grondmap is inderdaad de root.
De /log map zie ik niet.
Klopt, je moet vanaf de root eerst naar "var" dan naar "log". Hierna browsen naar /var/log/
;)
-
Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar er is geen /var. Behalve de mappen die ik zelf heb aangemaakt zijn er een share_map en een share_leermap. De eerste is leeg en in de tweede staat ook niets over enig log. het lijkt erop. dat ik op een of andere manier rechten mis. ehh inderdaad heb ik geen Linux kennis :)
-
Ah.....nu begrijp ik je, de "Grondmap" zoals je die noemt, zijn in feite alle mappen vanaf /volume1 dus, dat is ook wat je ziet in File Station.
Maak eerst even een printscreen van WinSCP zodra je bent ingelogd, dan kan ik je waarschijnlijk verder verwijzen.
-
Klopt, hoger dan die grondmap kom ik niet.
-
Kun je even nakijken, zie bijlage ?
EN, weet je zeker dat je als user admin bent ingelogd (WinSCP)?
-
Zie bijlage en ja, admin met bijbehorend ww.
Als ik de rechten bekijk van de admin, zie ik ook alleen de mappen die ik zelf heb aangemaakt.
-
Vreeeeemd :!:
Voor de zekerheid, controleer zie bijlage.
Moet gewoon werken.
-
Zo vreemd als jij het vindt, Birdy, zo vreemd is het. Ik denk dat ik een reset ga doen, zodat het admin account weer naar standaard wordt gezet. Misschien is er ooit een beperking ingeslopen (???)
Want het moet toch mogelijk zijn om dieper te komen dan dat ik nu kom, zou je toch zeggen.
-
Want het moet toch mogelijk zijn om dieper te komen dan dat ik nu kom, zou je toch zeggen.
Zeker weten kijk maar naar bijlage, ik kom gewoon in / en zie dus de root gevolgd door volume1 (daar staan je shares)
Je kunt de reset proberen....
De “admin” account herstellen naar de standaardwaarde.
http://www.synology.nl/support/faq_show.php?lang=nld&q_id=127
-
;D Geen verschil :evil:
Misschien overwegen om de software te resetten. Alleen even kijken of ik echt geen data ga missen. Kan nl niet via usb kopieren :)
Bedankt tot zover. meld me zodra e.e.a. is gebeurd.