Auteur Topic: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)  (gelezen 13974 keer)

Offline monkey1601

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2014, 22:54:32 »
Vanavond tegen 21 uur NAS ingeschakeld (met nw kabel) en nu tegen 22.30 weer wifi uitval. Vol bereik veranderd in beperkte verbinding. 
Wel via wifi toegang tot router.

In de fritzbox kun je aangeven welke verbinding; 1Gbit/s of 100Mbits/s je aan  LAN 1 of/en 2 wilt geven.
De NAS is op 2 aangesloten met 1 Gbits/s.
Als de verbinding wegvalt(of er beperkte verbinding is) kan ik de router resetten maar ik ben er achter gekomen dat als ik LAN2 overzet naar 100 Mbits/s verbinding is er na enkele seconden weer internet verbinding mogelijk.
Wat kan het probleem zijn?
  • Mijn Synology: DS214
  • HDD's: 2 x WD30EZRX

Ben(V)

  • Gast
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #16 Gepost op: 27 september 2014, 10:10:05 »
Misschien heb je wel twee verschillende problemen.
Te weten een wifi probleem en een internet probleem.

Kan het niet zijn dat je NAS stoort op het WIFI signaal.
Staan die router en die NAS bij elkaar.
Probeer eens de NAS aan te zetten en als ie eenmaal opgestart is de UTP kabel eruit te halen.
Als je probleem dan nog optreedt weet je dat het om een WIFI signaal storing gaat.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 916
  • -Ontvangen: 1491
  • Berichten: 7.990
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #17 Gepost op: 27 september 2014, 11:15:25 »
Vanavond tegen 21 uur NAS ingeschakeld (met nw kabel) en nu tegen 22.30 weer wifi uitval. Vol bereik veranderd in beperkte verbinding. 
Wel via wifi toegang tot router.

Ga eens helemaal systematisch te werk en gebruik een aantal hulpjes.
Heb je een smartphone op basis van Android?
Installeer enkele apps om de sterkte van je WiFi synaal op te meten, netwerk te controleren en snelheden te testen.

----> < WiFi analyser > Scant alle WiFi netwerken bij je in de buurt. Heb je een indicatie wat er op elkaar stoort.
----> aanvullend eventueel < Network Signal info >  of de  < Pro versie ervan >
----> < Fing > om te zien wat er allemaal in je netwerk aangesloten zit (IP-adressen, MAC-gegevens van apparaten)
----> < Ookla speedtest >

Om UTP kabels te testen < bijv. zoiets >

Dan helemaal beginnen zonder bekabelde aansluitingen, niet met een NAS, niet met PC.
Alleen connectie met WiFi (met bijv. een laptop).
Als dat allemaal blijft werken, ook na uren geen uitval, met < WiFi analyser > de netwerken in je buurt scannen, (want die hebben een storende invloed) en kijken of je het eigen WiFi netwerk van de modem/router niet beter op een ander kanaal kunt zetten op basis van het resultaat van de meting met WiFi analyser. (Diverse WiFi netwerken zullen hetzelfde kanaal gebruiken. Stel in op een kanaal wat het minst belast is).

Controleer de snelheid van je internetverbinding via WiFi met < Ookla speedtest > Omdat WiFi altijd de beperkende factor is, en niet de bekabelde WAN modem/router-aansluiting, geeft dat een goede indruk van je WiFi doorgifte.

Als WiFi goed werkt, verdergaan met een < kabeltester > en alle kabels controleren in je netwerk.
Na goedkeuring één voor één je kabels aansluiten, en bij elke aansluiting controleren of het allemaal nog blijft werken. Omdat je pas na telkens anderhalf uur een probleem schijnt te krijgen. Misschien het beste pas na twee uur de volgende kabel en apparaat eraan hangen.

Op die manier kom je vanzelf tot een aansluiting wat het probleem veroorzaakt, als je de fout al niet eerder hebt gevonden via een kabeltester of op basis van de metingen die je hebt gedaan.

Als het allemaal netjes met bekabeling en WiFi werkt, dan je router netjes gaan instellen, met een vast IP-adres voor de NAS en port-forfarders, voor zover je dat allemaal nog niet gedaan zou hebben.
Controle van MAC-adressen en afgegeven / toegewezen IP-adressen kun je controleren met < Fing >
Succes.

Babylonia@
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline monkey1601

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #18 Gepost op: 28 september 2014, 13:14:36 »
Beste Babylonia,

Bedankt voor je reactie.
Bestelling is geplaatst voor de kabeltester
En de rest van de week hoef ik mij niet te vervelen.
Wordt vervolgd.
  • Mijn Synology: DS214
  • HDD's: 2 x WD30EZRX

Offline monkey1601

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 11
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #19 Gepost op: 09 december 2014, 20:49:24 »
Alle kabels in systeem getest met de bestelde kabeltester maar alles was oke.
Routerinstellingen nagelopen en via een logbestand een maand gekeken of er aparte meldingen werden gelogd.
Dit was ook niet het geval.
Daarna de instellingen in de NAS nagekeken en uiteindelijk een minimum aan mogelijkheden aangevinkt.
Nu bleek uitval niet meer voor te komen.
Wat nu precies de oorzaak is geweest is nog steeds een raadsel.
Op dit draait de NAS sinds een week weer onafgebroken in het netwerkt.
Iedereen bedankt die een reactie heeft gegeven :) :) :) :lol:
  • Mijn Synology: DS214
  • HDD's: 2 x WD30EZRX

Offline ruthlok35

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 4
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #20 Gepost op: 05 augustus 2016, 01:31:36 »
hoi, ik heb hetzelfde probleem als monkey 1601. Ik heb alle fout detectives uitgevoerd en de conclusie is dat het aan de nas ligt. Ik heb een KPN modem experiabox v10. sinds kort draaien er twee camera;s over de nas (via surveillance station)ik denk dat het komt door het port forwarden. alleen als de nas aan staat gaat het modem al een gek knipperen (statuslampjes) en wordt het modem erg warm. Nas loskoppelen van het netwerk en alles is weer rustig en elk device ziet weer wifi.
 wie weet raad ???
  • Mijn Synology: 213+
  • HDD's: 2 x wd 2 G

Ben(V)

  • Gast
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #21 Gepost op: 05 augustus 2016, 09:51:05 »
je  denkt dat het komt door het forwarden?
Wat heb je dan waarheen geforward?

Offline ruthlok35

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 4
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #22 Gepost op: 05 augustus 2016, 14:28:38 »
in principe niets handmatig aangepast. heb alleen de service aangezet voor quick connect, die pakt geloof ik 3 poorten automatisch en ik kan via mijn iPhone op locatie mijn nas benaderen via quick connect.. ik heb dus geen poorten in mijn kan modem opengezet.
wat opvalt is dat alle lampjes waar ip kabels aan hangen in rust afzonderlijk en met pauzes knipperen dus gewone data overdracht en verbinding.  zodra ik de nas weer inplug, schiet alles in een soort van hele snelle knipperfrequenties, allemaal tegelijk in dezelfde frequenties als het wifi lampje op mijn router. dan wordt de boel aan de bovenkant ook behoorlijk heet.. en zonder nas handwarm.
heb de nas ook al rechtstreeks zonder andere devices aan modem gehangen en dan gebeurt hetzelfde.. ergens zit er een conflict lijkt wel...
  • Mijn Synology: 213+
  • HDD's: 2 x wd 2 G

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8046
  • Berichten: 44.179
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #23 Gepost op: 05 augustus 2016, 14:43:56 »
Als je denkt dat QC het probleem zou zijn, waarbij port forwarding in eerste instantie niet aan de orde is, zet QC dan eens uit en kijk dan nog eens.
Overigens, met QC aan, kun je wel poorten forwarden om een betere snelheid te halen, de verbinding zal dan niet via een Synology relay server gaan maar, via de desbetreffende poorten die zijn forwarded.

Lees hier meer over hoe QC werkt.
En deze whitepaper (meer technisch) over QC. (DSM 5.2)


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 916
  • -Ontvangen: 1491
  • Berichten: 7.990
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #24 Gepost op: 05 augustus 2016, 15:11:00 »
in principe niets handmatig aangepast. heb alleen de service aangezet voor quick connect

In dat geval, en geen aanvullende port forwarders, doe eens een fabrieksreset van de Experia Box V10.
Erna na opstart, en bij opnieuw gebruik van QuickConnect loopt de temperatuur dan nog weer opnieuw op?
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline ruthlok35

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 4
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #25 Gepost op: 06 augustus 2016, 11:19:57 »
Op dringend advies heb ik in dsm de  routerconfig helemaal uitgevinkt en opgeslagen. In het kpn modem staat uPnP nu ook uit. QC aan of uit maakt geen verschil. zodra ik de netwerk kabel aansluit op het kpn modem, knallen alle wifi verbindingen eruit. Nas uit of netwerkkabel eruit en alles hersteld zich. Er staan geen andere instellingen aangevinkt mbt connectiviteit.
wie heeft er nog een suggestie?
zit zelf te denken om de nas via wifi te laten werken (wifi adapter ?) of om een 2e modem aan te sluiten en via de ene alles via lan te doen en via de ander alles via wifi... kost wel weer centen en de vraag of het lukt...
  • Mijn Synology: 213+
  • HDD's: 2 x wd 2 G

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 916
  • -Ontvangen: 1491
  • Berichten: 7.990
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #26 Gepost op: 06 augustus 2016, 11:25:13 »
Heb je de Experia Box V10 nu wel of niet een fabrieksreset gegeven zoals voorgesteld, net voor je reactie?

(Is met omgevouwen paperclip 10-20 seconden in reset-gaatje aan onderkant van Experia Box steken, en vasthouden totdat de statuslampjes van functie veranderen en je een klik hoort. Dan reset loslaten).

Daarmee worden evt. instellingen die je eerder hebt gedaan vanuit de NAS met internet-wizard en aanverwant, ongedaan gemaakt.
Die methode van instellen via DSM om de routerconfiguratie aan te passen geeft vaak problemen.

Als er instellingen aangepast moeten worden in een router, doe je dat het best rechtstreeks en uitsluitend in de router zelf.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8046
  • Berichten: 44.179
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #27 Gepost op: 06 augustus 2016, 12:00:27 »
Citaat
Heb je de Experia Box V10 nu wel of niet een fabrieksreset gegeven zoals voorgesteld, net voor je reactie?
Misschien is een reboot van de router ook voldoende, nu de door DSM aanpassing zijn verwijderd ?
Werkt het dan nog niet, dan zou ik ook de fabriek reset proberen.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 916
  • -Ontvangen: 1491
  • Berichten: 7.990
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #28 Gepost op: 06 augustus 2016, 12:07:31 »
Met een warm/heet wordend modem zou ik geen risico nemen van achtergebleven "verkeerde bitjes" via een instelmethode die bekend staat als onbetrouwbaar.  Gewoon algemene reset van de router lijkt me het meest safe om vanuit die basis opnieuw te starten.
(Je wint er niets mee door het niet te doen, dus waarom zou je het laten?).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1457
  • Berichten: 6.103
Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
« Reactie #29 Gepost op: 06 augustus 2016, 12:21:04 »
Ik denk dat men op het verkeerde spoor zit. Op de NAS is sinds kort surveillance station actief met twee camera's. En de NAS en de camera's zijn waarschijnlijk (door mogelijk verkeerde configuratie) continu met elkaar aan het communiceren. Vooral als de camera's via WiFi zijn aangesloten dan kan dat een behoorlijke (over)belasting van het netwerk opleveren.

Schakel surveillance station eens uit en kijk dan wat er gebeurd.


 

uitval stroom bij uitbreiden 2413

Gestart door wiltopBoard NAS hardware vragen

Reacties: 12
Gelezen: 5757
Laatste bericht 06 februari 2013, 19:59:08
door wiltop
Uitval in tijdlijn/willekeurig verbreken verbinding

Gestart door doekoeBoard Surveillance Station

Reacties: 14
Gelezen: 2054
Laatste bericht 03 juni 2019, 20:27:16
door doekoe
Uitval 2,4 GHz netwerk

Gestart door gurbe50Board Synology Router

Reacties: 2
Gelezen: 1921
Laatste bericht 17 december 2015, 20:35:53
door gurbe50
Na stroom uitval

Gestart door p029351Board NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 2303
Laatste bericht 12 november 2013, 20:48:44
door Birdy
nas werkt niet meer na stroom uitval

Gestart door Henk-ieBoard NAS hardware vragen

Reacties: 9
Gelezen: 983
Laatste bericht 22 april 2020, 23:25:01
door Henk-ie