Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: monkey1601 op 24 september 2014, 19:40:55

Titel: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 24 september 2014, 19:40:55
Sinds enkele weken valt iedere keer wifiverbinding/internetverbinding weg. Soms enkele minuten,soms meer dan een half uur en toch is er vol bereik. Ook is gebleken dat er soms meerdere keren per nacht geen internetverbinding is (geconstateerd via logboek router) dus ook geen telefoon.
Er is geen trend te herkennen wanneer er uitval plaats vindt

Oorzaak eerst gezocht in de router(fritzbox 7360). Defecte wifi-antenne
Er is een nw Frizbox geleverd en die is nu aangesloten
Vervolgens dacht men aan een externe storing op de ADSL lijn . Na lang zoeken ligt volgens mij de oorzaak bij de NAS.
de NAS is verbonden met de Fritzbox op aansluiting 2 (1 Gbit verbinding)
Als ik deze uitschakel heb ik geen storing meer. Schakel ik de NAS weer in dan treden er weer storingen op (Wifi verbinding valt weg, soms beperkte verbinding, telefoonuitval.....)
Wat zou een oorzaak kunnen zijn?
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: peeweesyn op 24 september 2014, 20:07:02
Welke provider heb je en biedt die digitale TV via de Fritzbox aan??

Is de 7360 als ADSL modem aangesloten via de DSL/TEL aansluiting, of is het xDSL gedeelte uitgeschakeld en is hij via LAN 1 aan een (kabel)modem aangesloten?

Het klinkt net alsof je NAS aan het TV netwerk van je provider hangt ipv aan het internet.

Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Birdy op 24 september 2014, 21:08:08
Wat een vreemd verhaal !
Maar goed, we gaan er van uit dat het waar is:
Citaat
Als ik deze uitschakel heb ik geen storing meer. Schakel ik de NAS weer in dan treden er weer storingen op (Wifi verbinding valt weg, soms beperkte verbinding, telefoonuitval.....)

Citaat
Het klinkt net alsof je NAS aan het TV netwerk van je provider hangt ipv aan het internet.
Citaat
de NAS is verbonden met de Fritzbox op aansluiting 2 (1 Gbit verbinding)
Dus LAN 1 of LAN 2 ?

Heb je al geprobeerd om een Gigabit Switch op LAN 1 of LAN 2 aan te sluiten en daarop je NAS ?

[attachimg=1]
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Babylonia op 24 september 2014, 22:37:57
Mocht een beschadigd kabeltje sluiting hebben kan ik me voorstellen dat andere delen van het netwerk ook storingen geven. Heb je al eens een ander of nieuw kabeltje geprobeerd?
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 25 september 2014, 16:18:34
Ik heb de fritzboc
Welke provider heb je en biedt die digitale TV via de Fritzbox aan??

Is de 7360 als ADSL modem aangesloten via de DSL/TEL aansluiting, of is het xDSL gedeelte uitgeschakeld en is hij via LAN 1 aan een (kabel)modem aangesloten?

Het klinkt net alsof je NAS aan het TV netwerk van je provider hangt ipv aan het internet.


Beste peeweesyn :
Bedankt voor je reatie:
Mijn provider is xs4all en bied ook digitale tv aan. De optie is uitgeschakeld in de fritzbox
Mijn 7360 is als ADSL modem aangesloten via de DSL/tel aansluiting.
Het heeft tot voor enkele weken goed gewerkt maar sinds enkele weken treedt deze storing op.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 25 september 2014, 16:19:53
Mocht een beschadigd kabeltje sluiting hebben kan ik me voorstellen dat andere delen van het netwerk ook storingen geven. Heb je al eens een ander of nieuw kabeltje geprobeerd?

Beste Babylonia,

Nee nog niet gedaan maar zal het proberen.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 25 september 2014, 16:24:41
Wat een vreemd verhaal !
Maar goed, we gaan er van uit dat het waar is:
Citaat
Als ik deze uitschakel heb ik geen storing meer. Schakel ik de NAS weer in dan treden er weer storingen op (Wifi verbinding valt weg, soms beperkte verbinding, telefoonuitval.....)

Citaat
Het klinkt net alsof je NAS aan het TV netwerk van je provider hangt ipv aan het internet.
Citaat
de NAS is verbonden met de Fritzbox op aansluiting 2 (1 Gbit verbinding)
Dus LAN 1 of LAN 2 ?

Heb je al geprobeerd om een Gigabit Switch op LAN 1 of LAN 2 aan te sluiten en daarop je NAS ?

[attachimg=1]
Beste Birdy,
Eerst was de NAS aangesloten via een Gigabit Switch op LAN 2. Switch ertussen weg gehaald om te kijken of dat het probleem was , NAS rechtstreeks op LAN2 aangesloten  maar probleem bleef bestaan.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Birdy op 25 september 2014, 16:36:23
Citaat
Ook is gebleken dat er soms meerdere keren per nacht geen internetverbinding is (geconstateerd via logboek router) dus ook geen telefoon.
Op dat moment staat je NAS dan ook aan ?
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 25 september 2014, 17:09:29
In de Fritzbox is het IPV6 protocol uitgeschakeld.
Als ik in de NAS kijk onder configuratiescherm->infocentrum->netwerk->LAN dan is er wel een ipv6 adres uitgegeven
(http://[attachimg=3])
En onder configuratiescherm-> netwerk->algemeen-> (http://)wordt er volgens mij een fout gemeld
Kan dit een oorzaak zijn?
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Birdy op 25 september 2014, 17:22:32
Citaat
Kan dit een oorzaak zijn?
Nee.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Birdy op 25 september 2014, 17:26:23
Mocht een beschadigd kabeltje sluiting hebben kan ik me voorstellen dat andere delen van het netwerk ook storingen geven. Heb je al eens een ander of nieuw kabeltje geprobeerd?

Beste Babylonia,

Nee nog niet gedaan maar zal het proberen.

Als DAT het ook niet is dan zou ik denken aan de UTP poort van de NAS.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 25 september 2014, 18:12:37
is dit te testen?
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 26 september 2014, 20:28:32
Citaat
Ook is gebleken dat er soms meerdere keren per nacht geen internetverbinding is (geconstateerd via logboek router) dus ook geen telefoon.
Op dat moment staat je NAS dan ook aan ?
Beste Birdy,
Ja de NAS staat dan ook aan
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Birdy op 26 september 2014, 20:43:17
Ok.....heb je al een andere/nieuwe UTP kabel geprobeerd ?
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 26 september 2014, 20:47:01
Beste Birdy,
Vandaag nw kabel aangesloten maar moet nog testen.
Eerst de belangrijke zaken via de PC afhandelen en daarna zal ik de NAS inschakelen.
Anders kans dat iedere keer internetverbinding wegvalt.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 26 september 2014, 22:54:32
Vanavond tegen 21 uur NAS ingeschakeld (met nw kabel) en nu tegen 22.30 weer wifi uitval. Vol bereik veranderd in beperkte verbinding. 
Wel via wifi toegang tot router.

In de fritzbox kun je aangeven welke verbinding; 1Gbit/s of 100Mbits/s je aan  LAN 1 of/en 2 wilt geven.
De NAS is op 2 aangesloten met 1 Gbits/s.
Als de verbinding wegvalt(of er beperkte verbinding is) kan ik de router resetten maar ik ben er achter gekomen dat als ik LAN2 overzet naar 100 Mbits/s verbinding is er na enkele seconden weer internet verbinding mogelijk.
Wat kan het probleem zijn?
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Ben(V) op 27 september 2014, 10:10:05
Misschien heb je wel twee verschillende problemen.
Te weten een wifi probleem en een internet probleem.

Kan het niet zijn dat je NAS stoort op het WIFI signaal.
Staan die router en die NAS bij elkaar.
Probeer eens de NAS aan te zetten en als ie eenmaal opgestart is de UTP kabel eruit te halen.
Als je probleem dan nog optreedt weet je dat het om een WIFI signaal storing gaat.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Babylonia op 27 september 2014, 11:15:25
Vanavond tegen 21 uur NAS ingeschakeld (met nw kabel) en nu tegen 22.30 weer wifi uitval. Vol bereik veranderd in beperkte verbinding. 
Wel via wifi toegang tot router.

Ga eens helemaal systematisch te werk en gebruik een aantal hulpjes.
Heb je een smartphone op basis van Android?
Installeer enkele apps om de sterkte van je WiFi synaal op te meten, netwerk te controleren en snelheden te testen.

----> < WiFi analyser > (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl_NL) Scant alle WiFi netwerken bij je in de buurt. Heb je een indicatie wat er op elkaar stoort.
----> aanvullend eventueel < Network Signal info > (https://play.google.com/store/apps/details?id=de.android.telnet&hl=nl_NL)  of de  < Pro versie ervan > (https://play.google.com/store/apps/details?id=de.android.telnet2&hl=nl_NL)
----> < Fing > (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.overlook.android.fing&hl=nl_NL) om te zien wat er allemaal in je netwerk aangesloten zit (IP-adressen, MAC-gegevens van apparaten)
----> < Ookla speedtest > (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.zwanoo.android.speedtest&hl=nl_NL)

Om UTP kabels te testen < bijv. zoiets > (http://www.allekabels.nl/rj11-kabel/7399/2231/netwerk-kabel-tester-aktie.html?gclid=CN_pl_aBgcECFWTHtAodH2sAuA)

Dan helemaal beginnen zonder bekabelde aansluitingen, niet met een NAS, niet met PC.
Alleen connectie met WiFi (met bijv. een laptop).
Als dat allemaal blijft werken, ook na uren geen uitval, met < WiFi analyser > (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl_NL) de netwerken in je buurt scannen, (want die hebben een storende invloed) en kijken of je het eigen WiFi netwerk van de modem/router niet beter op een ander kanaal kunt zetten op basis van het resultaat van de meting met WiFi analyser. (Diverse WiFi netwerken zullen hetzelfde kanaal gebruiken. Stel in op een kanaal wat het minst belast is).

Controleer de snelheid van je internetverbinding via WiFi met < Ookla speedtest > (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.zwanoo.android.speedtest&hl=nl_NL) Omdat WiFi altijd de beperkende factor is, en niet de bekabelde WAN modem/router-aansluiting, geeft dat een goede indruk van je WiFi doorgifte.

Als WiFi goed werkt, verdergaan met een < kabeltester > (http://www.allekabels.nl/rj11-kabel/7399/2231/netwerk-kabel-tester-aktie.html?gclid=CN_pl_aBgcECFWTHtAodH2sAuA) en alle kabels controleren in je netwerk.
Na goedkeuring één voor één je kabels aansluiten, en bij elke aansluiting controleren of het allemaal nog blijft werken. Omdat je pas na telkens anderhalf uur een probleem schijnt te krijgen. Misschien het beste pas na twee uur de volgende kabel en apparaat eraan hangen.

Op die manier kom je vanzelf tot een aansluiting wat het probleem veroorzaakt, als je de fout al niet eerder hebt gevonden via een kabeltester of op basis van de metingen die je hebt gedaan.

Als het allemaal netjes met bekabeling en WiFi werkt, dan je router netjes gaan instellen, met een vast IP-adres voor de NAS en port-forfarders, voor zover je dat allemaal nog niet gedaan zou hebben.
Controle van MAC-adressen en afgegeven / toegewezen IP-adressen kun je controleren met < Fing > (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.overlook.android.fing&hl=nl_NL)
Succes.

Babylonia@
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 28 september 2014, 13:14:36
Beste Babylonia,

Bedankt voor je reactie.
Bestelling is geplaatst voor de kabeltester
En de rest van de week hoef ik mij niet te vervelen.
Wordt vervolgd.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: monkey1601 op 09 december 2014, 20:49:24
Alle kabels in systeem getest met de bestelde kabeltester maar alles was oke.
Routerinstellingen nagelopen en via een logbestand een maand gekeken of er aparte meldingen werden gelogd.
Dit was ook niet het geval.
Daarna de instellingen in de NAS nagekeken en uiteindelijk een minimum aan mogelijkheden aangevinkt.
Nu bleek uitval niet meer voor te komen.
Wat nu precies de oorzaak is geweest is nog steeds een raadsel.
Op dit draait de NAS sinds een week weer onafgebroken in het netwerkt.
Iedereen bedankt die een reactie heeft gegeven :) :) :) :lol:
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: ruthlok35 op 05 augustus 2016, 01:31:36
hoi, ik heb hetzelfde probleem als monkey 1601. Ik heb alle fout detectives uitgevoerd en de conclusie is dat het aan de nas ligt. Ik heb een KPN modem experiabox v10. sinds kort draaien er twee camera;s over de nas (via surveillance station)ik denk dat het komt door het port forwarden. alleen als de nas aan staat gaat het modem al een gek knipperen (statuslampjes) en wordt het modem erg warm. Nas loskoppelen van het netwerk en alles is weer rustig en elk device ziet weer wifi.
 wie weet raad ???
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Ben(V) op 05 augustus 2016, 09:51:05
je  denkt dat het komt door het forwarden?
Wat heb je dan waarheen geforward?
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: ruthlok35 op 05 augustus 2016, 14:28:38
in principe niets handmatig aangepast. heb alleen de service aangezet voor quick connect, die pakt geloof ik 3 poorten automatisch en ik kan via mijn iPhone op locatie mijn nas benaderen via quick connect.. ik heb dus geen poorten in mijn kan modem opengezet.
wat opvalt is dat alle lampjes waar ip kabels aan hangen in rust afzonderlijk en met pauzes knipperen dus gewone data overdracht en verbinding.  zodra ik de nas weer inplug, schiet alles in een soort van hele snelle knipperfrequenties, allemaal tegelijk in dezelfde frequenties als het wifi lampje op mijn router. dan wordt de boel aan de bovenkant ook behoorlijk heet.. en zonder nas handwarm.
heb de nas ook al rechtstreeks zonder andere devices aan modem gehangen en dan gebeurt hetzelfde.. ergens zit er een conflict lijkt wel...
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Birdy op 05 augustus 2016, 14:43:56
Als je denkt dat QC het probleem zou zijn, waarbij port forwarding in eerste instantie niet aan de orde is, zet QC dan eens uit en kijk dan nog eens.
Overigens, met QC aan, kun je wel poorten forwarden om een betere snelheid te halen, de verbinding zal dan niet via een Synology relay server gaan maar, via de desbetreffende poorten die zijn forwarded.

Lees hier meer over hoe QC werkt. (https://blog.synology.com/?p=2283)
En deze whitepaper (meer technisch) over QC. (https://global.download.synology.com/download/Document/WhitePaper/Synology_QuickConnect_White_Paper.pdf) (DSM 5.2)
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Babylonia op 05 augustus 2016, 15:11:00
in principe niets handmatig aangepast. heb alleen de service aangezet voor quick connect

In dat geval, en geen aanvullende port forwarders, doe eens een fabrieksreset van de Experia Box V10.
Erna na opstart, en bij opnieuw gebruik van QuickConnect loopt de temperatuur dan nog weer opnieuw op?
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: ruthlok35 op 06 augustus 2016, 11:19:57
Op dringend advies heb ik in dsm de  routerconfig helemaal uitgevinkt en opgeslagen. In het kpn modem staat uPnP nu ook uit. QC aan of uit maakt geen verschil. zodra ik de netwerk kabel aansluit op het kpn modem, knallen alle wifi verbindingen eruit. Nas uit of netwerkkabel eruit en alles hersteld zich. Er staan geen andere instellingen aangevinkt mbt connectiviteit.
wie heeft er nog een suggestie?
zit zelf te denken om de nas via wifi te laten werken (wifi adapter ?) of om een 2e modem aan te sluiten en via de ene alles via lan te doen en via de ander alles via wifi... kost wel weer centen en de vraag of het lukt...
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Babylonia op 06 augustus 2016, 11:25:13
Heb je de Experia Box V10 nu wel of niet een fabrieksreset gegeven zoals voorgesteld, net voor je reactie?

(Is met omgevouwen paperclip 10-20 seconden in reset-gaatje aan onderkant van Experia Box steken, en vasthouden totdat de statuslampjes van functie veranderen en je een klik hoort. Dan reset loslaten).

Daarmee worden evt. instellingen die je eerder hebt gedaan vanuit de NAS met internet-wizard en aanverwant, ongedaan gemaakt.
Die methode van instellen via DSM om de routerconfiguratie aan te passen geeft vaak problemen.

Als er instellingen aangepast moeten worden in een router, doe je dat het best rechtstreeks en uitsluitend in de router zelf.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Birdy op 06 augustus 2016, 12:00:27
Citaat
Heb je de Experia Box V10 nu wel of niet een fabrieksreset gegeven zoals voorgesteld, net voor je reactie?
Misschien is een reboot van de router ook voldoende, nu de door DSM aanpassing zijn verwijderd ?
Werkt het dan nog niet, dan zou ik ook de fabriek reset proberen.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Babylonia op 06 augustus 2016, 12:07:31
Met een warm/heet wordend modem zou ik geen risico nemen van achtergebleven "verkeerde bitjes" via een instelmethode die bekend staat als onbetrouwbaar.  Gewoon algemene reset van de router lijkt me het meest safe om vanuit die basis opnieuw te starten.
(Je wint er niets mee door het niet te doen, dus waarom zou je het laten?).
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Hofstede op 06 augustus 2016, 12:21:04
Ik denk dat men op het verkeerde spoor zit. Op de NAS is sinds kort surveillance station actief met twee camera's. En de NAS en de camera's zijn waarschijnlijk (door mogelijk verkeerde configuratie) continu met elkaar aan het communiceren. Vooral als de camera's via WiFi zijn aangesloten dan kan dat een behoorlijke (over)belasting van het netwerk opleveren.

Schakel surveillance station eens uit en kijk dan wat er gebeurd.
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: ruthlok35 op 07 augustus 2016, 11:36:22
hoi, ik ben eruit. zoals aangegeven SS even opnieuw ingesteld en de fout zat hem bij multicast. daar stonden 2 vinkjes aan en ik weet niet waarom ik dat gedaan had, wellicht om dat ik verwachtte zo via mijn gsm beelden te kunnen zien, maar dat kan ik toch wel via QC. systeem herstarten en alles werkt feilloos. In elk geval bedankt voor het meedenken en de suggesties.
het gedonder zit in een klein vinkje... :P
Titel: Re: uitval netwerkverbinding(wifi en bedraad)
Bericht door: Hofstede op 07 augustus 2016, 14:08:50
Zoiets vermoedde ik al. Bedankt voor de terugkoppeling.