Zoveel data (enkele regels aan cijfertjes en tekst) lijkt me een kassa klantensysteem niet te genereren.
Een 100Mbps netwerk zou IMO voldoende moeten zijn.
(LET WEL een 100Mbps netwerk betekent 100
megabit p/sec. Dat is hooguit 12,5 Mega
BYTE per /sec. aan data).
Maar ben zelf in winkels wel eens geconfronteerd geweest met uiterst trage kassa systemen (om online te bestellen en te betalen).
Lijkt me meer te zitten in onlogisch slecht geprogrammeerde software dan aan het netwerk.
Jaren terug heeft mijn partner ook eens van uiterst kostbare software gebruik moeten maken via internet op basis van VPN m.b.t. de bouw (bouwfirma). Dat was uiterst traaaaag.......
Heb ik toen eens dieper uitgezocht waar dat aan lag. Bleek de complete database telkens als je contact maakte lokaal te worden overgehaald, in plaats van enkele regels tekst aan mutaties over internet te zenden en op de PC waar de applicatie is geïnstalleerd daar in de database te implementeren. Volledig onlogische structuur in opzet van de software.
Via internet en scherm de andere computer "op afstand overnemen" met een mini remote-programmaatje
"RadMin" werkte aanzienlijk sneller.
Misschien is dat kassa systeem ook wel zo inefficiënt geprogrammeerd? Lijkt me een gedateerd programma als het nog XP georiënteerd is.
Als ik hun oubollige website zie, is het hele bedrijf kennelijk uit de tijd:
http://www.wega.nl/Melissa.aspxHoe heb je de data op de NAS verdeelt tegenover met wat je op PC hebt geïnstalleerd?
Met wat ik lees op de website van Melissa draait het onder Windows. Met data op de NAS heb je mogelijk problemen met tijdelijke bestanden die moeten worden aangemaakt. Afhankelijk hoe je de data op de NAS benadert voorziet het programma misschien niet optimaal daarin?
Juist daarom zou ik het toch eens proberen met WebDAV. Dat is een betrouwbaar en efficiënt protocol.
Tijdelijke bestanden worden doorgaans via die methode ook gewoon binnen de directory van de benaderde bestanden op de NAS aangemaakt.
Je zou ook nog even kunnen proberen door een meer jonge PC (laptop) met 1 Gigabit netwerkverbinding eraan te hangen of dat wat uitmaakt.
Misschien werkt het merkbaar vlotter? Niet geschoten is altijd mis.
De meest geëigende weg voor hulp lijkt me echter contact op te nemen met de helpdesk van het softwarebedrijf zelf.
Helpdesk 0321 - 326 605
http://www.wega.nl/Contact.aspx