Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: efte58 op 20 september 2014, 20:44:35
-
Hallo forumleden,
Ik ben nieuw op deze site, en kan mijn probleem niet meteen vinden in eerdere topics.
Inleiding:Ik bezit een DS414 met oorspronkelijk 4 HDs van 2 TB. Door een beschadigd volume heb ik 2 nieuwe schijven van 4 TB aangeschaft. Na de enige beschadigde HD te hebben vervangen kreeg ik na enkele dagen de foutmelding system error in volume. Het is mij niet gelukt deze te verwijderen of op te lossen. Daarnaast vroeg de DSM telkens voor een update, terwijl de laatste nieuwe reeds geinstalleerd was.
Probleem: Om bovenstaand de op te lossen heb ik middels de resetknop geprobeerd terug te keren naar de oorspronkelijke instellingen. Niet gelukt, vervolgens via DSM naar de fabrieksinstellingen. Nu blijkt dat dan ook de HD word gewist en geformatteerd tijdens het opstarten, DSM is niet meer aanwezig. Hier ben ik gestopt. Vermoedelijk is dit dan ook onomkeerbaar.
Is er nog een escape om alle data of een deel te redden. Evt door te starten met de nieuwe HD schijf van 4TB welke ik nog heb liggen. Mijn huidige RAID is SHR 3x 2TB 1xT4b, Computer iMac OSX
Heel wat TBs films en muziek, kan ik nog wel missen, erger is het verlies van belangrijke documenten en alle familiefoto's.
Graag een advies in deze.
:oops:
-
Beetje onsamenhangend verhaal, voor zover ik het kan begrijpen is de huidige situatie:
1 - je hebt een DS414 in SHR met 3x 2TB 1xT4b.
2 - je zegt: foutmelding system error in volume - Wat precies weet ik niet.
3 - je wilde doen: [attachimg=1] maar, uiteindelijk niet uitgevoerd.
4 - je zegt: DSM staat er niet op.
Kennelijk kun je dus je NAS niet meer opstarten dus, kijk nu eerst wat DSAssistant, hier downloaden (https://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS414), laat zien.
Maak een printscreen en voeg toe aan de Topic als bijlage.
DSAssistant voorbeeld:
[attachimg=2]
5 - Ook wil ik weten welke reset (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493) je gedaan hebt. (mag aannemen 3. Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren)
6 - EN waarom dit niet lukte, wat gebeurde er.
-
Hallo Birdy,
Bedankt voor de reactie.
4) Zie bijlage....01.15
5) als reset heb ik inderdaad datgene gedaan wat je onder 3 beschrijft. "Standaardinstellingen herstellen"
6) Zie bijlage ....10.34
bij het herstarten bleef het scherm hangen tijdens de melding "diskstation is aan het opstarten"
de powerled was blauw, de 4 leds van de HD allen groen en de bovenste led knipperde oranje
gr Fred
-
Bijlage ....10.34 geeft in rode tekst aan dat alle data van de 4 schijven verwijderd worden als je vanaf dat punt verder gaat. Dus dat zou je beter niet doen.
-
Op 1.15 zie ik geen info over je NAS, laat assistant een paar keer zoeken en zet eventueel je Firewall en Anti Virus uit tijdens die actie.
Je NAS zou gewoon gevonden moeten worden en laat dan ook de status zien.
V.w.b. Fabrieksinstelling, ik heb meerdere malen (op mijn TESTDS) geconstateerd dat de data (volume1) niet wordt verwijderd, zie hier "BUG in Functie: Standaardinstellingen herstellen." (http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-0/functie-standaardinstellingen-herstellen/msg120710/#msg120710).
Lees die Topic even door.
Je kunt de gok wagen ECHTER, ik geef GEEN garantie of deze bug ook in jouw DS414 versie zit DUS, je doet dit op eigen risico.
-
Hallo Birdy,
alsnog de juiste info van mijn DS414 middels bijlage ...1.35
Als ik het goed begrijp dien ik na het maken van verbinding met mijn NAS via Synology Assistant, DSM te installeren. Daarna is het een gok of de data wel of niet wordt verwijderd.
Aangezien er geen andere opties worden vermeld wat betreft het zeker stellen van de data heb ik geen andere keus dan deze gok te wagen
;)
Maandagavond zal ik op hoop van zegen de gok wagen
Nogmaals bedankt voor het meedenken en het advies.
Gr Fred
-
Hopelijk blijft volume1 ook bij jou ongeschonden door de bug.
Als je nu alles weer op de rit hebt, ga dan ook een backup maken van je belangrijkste data.
-
Maandagavond zal ik op hoop van zegen de gok wagen
En....nog gelukt ?
PS: Ik heb net weer op m'n TESTDS terug naar fabrieksinstelling gedaan, DSM igeinstalleerd met assistant en mijn volume was weer ongeschonden.
-
Hallo Birdy,
Helaas heeft het niet zo mogen zijn, de installatie is normaal verlopen er is een shr raid aangemaakt met 1 volume, het beschikbare geheugen is nagenoeg maximaal. Er zijn dan ook geen oude bestanden meer aanwezig.
Gr. Fred
-
Sorry en pech !
Dan zit die bug dus niet in alle DS-modellen (DSM5) en was het kwaad inderdaad al geschied toen je op de laatste button drukte (Terug naar Fabrieksinstelling). :(
-
Persoonlijk vind ik het een bug dat de data wel gewist wordt.
Terug naar fabrieksinstellingen is bij mij niet wis je partities.
-
Bij mij wel. Als je je nas wilt doorverkopen zonder al je eigen settings, zet je hem terug naar de fabrieksinstellingen. En dan is het prettig als ook de persoonlijke data weg is.
Hoewel ik het dan liever expliciet zou wissen, want in dit geval moet een recovery tool nog de data van disk kunnen halen. Ik neem aan dat nu alleen de directories gewist zijn.
-
Al wordt de gehele partitie gewist, dan nog is het zo te herstellen.
Heb wel eens een nieuwe schijf bij een lokale bedrijven PC leverancier gekocht en omdat de sealing verbroken was toch maar even een partitie reparatie erop los gelaten met het toenmalige Partition Magic 8.0.
Had ik daar alle data van een ander bedrijf in handen.
Ze hadden hem alleen even in een andere PC getest. Nou omgewisseld voor nieuwe, exit leverancier en ander bedrijf ook maar even ingelicht.
De optie geeft in mijn ogen alleen schijnveiligheid.