Auteur Topic: Synology DS411slim - geen IP-adres router - niet gevonden Synology Assistant (?)  (gelezen 9372 keer)

Offline zondervan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Beste mede-forumleden,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Synology DS411slim met 4 x 1TB WD harde schijven. Eigenlijk heb ik hem niet in gebruik genomen, tot een aantal maanden geleden. Het bleek dat de NAS moeilijk benaderbaar was vanuit windows; om die reden gereset conform handleiding en DSM opnieuw getracht te installeren. Dit lukte niet vanwege een 'time-out' volgens Synology Assistant, waarin de NAS gewoon zichtbaar was.

Afgelopen maandag (na een aantal maanden dus) nog eens geprobeerd. Zelfde foutmelding. Firewall computer en router uitgeschakeld en opnieuw geprobeerd. Toen lukt het ineens en was de installatie ook binnen 2 seconden klaar, alsof er na het uitschakelen van de firewalls alleen maar een kleine modificatie nodig was en geen compleet nieuwe installatie.

In gebruik genomen, twee dagen zonder problemen. Mijn videocollectie aan het backuppen naar de NAS (duurde meer dan 24 uur) en vanochtend ineens een foutmelding. Verbinding verbroken (backup onderbroken) en NAS niet meer te vinden. Wordt ook door de router niet gevonden; zelfs een andere router geprobeerd, zowel met statisch als dynamisch (automatisch DHCP-toegewezen) IP-adres. De router ziet hem niet, dus Synology Assistant ook niet. LAN-lampje knippert bij de ene UTP-kabel wel en bij de andere niet, maar bij beide kabels knippert het lampje achterop de router. Status-lampje blijft oranje knipperen, 4 harddrives prachtig geel.

Rechtstreekse aansluiting op de laptop met een UTP-kabel en Synology Assistant (weet niet zeker of dit überhaupt kan) bood ook geen soelaas. Alleen laptop en NAS samen op een nieuwe router ook niet. Zie voor een foto van de lampjes de bijlage (oranje knippert). Iemand enig idee wat ik nog kan doen, behalve contact opnemen met Synology zelf? Ik vind het zo vreemd dat ik meer dan 24 uur lang prima met de NAS kan werken, backups kan verrichten en dan opeens niets meer.... alsof het apparaat is overleden aan een hartinfarct.

Ben benieuwd naar jullie reacties, waarvoor bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Zondervan
  • Mijn Synology: DS411Slim
  • HDD's: 4

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8038
  • Berichten: 44.149
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Mogelijke oorzaken waarom de STATUS LED oranje knippert zijn:

1 - DSM is niet geïnstalleerd.
2 - Er zijn geen volumes gemaakt.
3 - Het volume is beschadigd.
4 - Het volume is vastgelopen.

Staan je HD's in SHR/RAID of anders ?


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8038
  • Berichten: 44.149
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Citaat
Rechtstreekse aansluiting op de laptop met een UTP-kabel en Synology Assistant (weet niet zeker of dit überhaupt kan) bood ook geen soelaas.
Dat kan wel maar, dan moeten ze beiden wel een vast IP-adres hebben.
Staat je NAS en/of DHCP dan eerst zorgen dat ze een IP-adres hebben (dus gewoon booten)  en daarna aan laten staan en verbinden (PC > NAS), daarna kijken op Assistant de NAS wel kan vinden en kijk dan wat voor een status er gegeven wordt.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline zondervan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Hoi Birdy,

Allereerst bedankt voor je snelle antwoord. Hieronder mijn antwoorden voor zover ik die kan geven.

Ik heb geen idee (RAID)... Ik kon ongeveer 2TB beschrijven, maar ben voor de rest niet bekend met de NAS.

Hoe kan ik dit controleren c.q. corrigeren? Overigens staat er op dit moment geen DSM meer op, want hij is opnieuw gereset.

Desondanks niet zichtbaar voor Synology Assistant... Het aankoppelen van de laptop snap ik niet helemaal... Beide opnieuw opstarten, terwijl ze wel of niet zijn verbonden met de router?

Vr.gr.,

Zondervan
  • Mijn Synology: DS411Slim
  • HDD's: 4

Offline Eddiexbmw

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 71
  • -Ontvangen: 42
  • Berichten: 361
Ik lees twee netwerkkabels. Heb je dat op je router ingesteld of op de nas.
Zo niet, probeer het dan eerst met 1 kabel.

Als je geen instellingen hebt gedaan voor twee kabels krijg je ip-conflicten en zal de nas niet beschikbaar zijn.
  • Mijn Synology: DS920+
  • HDD's: 4 x WD40EFRX
  • Extra's: RT2600 + 3 x MR2200

Offline zondervan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Hoi Eddie,

Bedankt voor je antwoord. Maar de router ziet de NAS niet en de NAS zelf kan ik niet (meer) instellen... Kabel rechtstreeks tussen NAS en laptop levert niets op volgens Synology Assistant; beide op de router ook niet... Of doe ik nu iets fout?

Vr.gr.,

Zondervan
  • Mijn Synology: DS411Slim
  • HDD's: 4

Ben(V)

  • Gast
Herhalen wat je al gezegd hebt is zinloos.

Ik zal proberen heel eenvoudig te vertellen wat Eddiexbmw probeert je duidelijk te maken.

Sluit de Nas met een kabel aan op je router.
Reset je NAS om je netwerkinstellingen te resetten, zie:
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS

Zoek daarna je NAS met de Synology Assistant.

Als dat niet werkt heb je een netwerk probleem en moet je gaan kijken of niet niet met twee subnet aan de gang bent omdat je bijvoorbeeld twee routers hebt (je eigen router en die van je internet provider).

Offline zondervan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Hoi Ben,

Dank voor de verduidelijking. Ik zie alleen niet in hoe dit verschilt van wat ik al heb gedaan; de NAS is met een kabel op de router aangesloten en daarna gereset en vervolgens niet zichtbaar met Synology Assistant. Ik herinner mij wel dat ik vóórdat dit probleem ineens uit de lucht kwam vallen, de IP-instellingen handmatig heb ingevuld. Maar het subnet kwam overeen met dat van de router en het IP-adres is het adres dat voorheen altijd statisch was toegewezen aan de NAS. Hoe verhoudt dit zich tot het rechtstreeks aansluiten op een laptop? Zoals iemand in een film eens zei: 'You'll have to explain this to me like I'm a six year old'....  :)

Groet,

Zondervan

Update: vervolgens laptop via DHCP IP-adres toegewezen, beide losgekoppeld van de router en met UTP-kabel onderling rechtstreeks verbonden, Synology Assistant gestart....  niets.
  • Mijn Synology: DS411Slim
  • HDD's: 4

Offline Eddiexbmw

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 71
  • -Ontvangen: 42
  • Berichten: 361
Even voor de zekerheid: hoeveel netwerkkabels heb je aangesloten op je nas?
  • Mijn Synology: DS920+
  • HDD's: 4 x WD40EFRX
  • Extra's: RT2600 + 3 x MR2200

Offline zondervan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Hoi Eddie,

Ik kan maar één netwerkkabel aansluiten op mijn NAS.

Vr.gr.,

Zondervan

Update: zou het resetten van de NAS niet ook de handmatig ingevulde netwerkgegevens moeten wissen? Na resetten en rebooten ziet de router de NAS desondanks niet.
  • Mijn Synology: DS411Slim
  • HDD's: 4

Offline Eddiexbmw

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 71
  • -Ontvangen: 42
  • Berichten: 361
Is ook logisch. Als ik beter had gelezen. De ds411slim heeft 1 netwerkaansluiting  ::)
  • Mijn Synology: DS920+
  • HDD's: 4 x WD40EFRX
  • Extra's: RT2600 + 3 x MR2200

Offline Eddiexbmw

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 71
  • -Ontvangen: 42
  • Berichten: 361
Kan de assistent hem ook niet vinden na de reset?
  • Mijn Synology: DS920+
  • HDD's: 4 x WD40EFRX
  • Extra's: RT2600 + 3 x MR2200

Offline zondervan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Nee, ook na de reset helemaal niets. LAN-lampje knippert ook nog niet, ook al is hij aangesloten op de router.

Update: als ik de NAS vervolgens rechtstreeks op mijn laptop aansluit, gaat het LAN-lampje wel knipperen. Er is dus communicatie met de laptop, maar de Synology Assistant (uitgevoerd op mijn laptop) vindt hem ook dan niet.
  • Mijn Synology: DS411Slim
  • HDD's: 4

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8038
  • Berichten: 44.149
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Na een reset van de NAS wordt je NAS op DHCP gezet m.a.w. je NAS moet een adres krijgen van de router.
Dus, eerst je NAS aan de router of switch aansluiten en starten, de NAS heeft nu een IP adres, NAS niet uitzetten maar de UTP kabel uit de router of switch halen en aansluiten aan je PC.
Hierbij moet je PC dus ook een IP adres hebben, als je PC dus ook op DHCP staat dan dezelfde procedure: PC aan router of switch en opstarten, hierna heeft de PC ook een IP-adres, PC niet uitzetten en koppelen aan de NAS nadat die dus ook een ip-adres heeft gekregen zoals hierboven beschreven.

Dan assistent opstarten en meerdere malen laten zoeken.
Lukt het dan nog steeds niet dan, Firewall en Antivirus uitzeteen op je PC en de assistent weer meerdere malen laten zoeken.
Ondertussen dus niet de PC of NAS uit/aanzetten terwijl ze aan elkaar verbonden zijn want, dan verlies je de Ip-adressen.

Lukt het dan nog niet, probeer dan andere UTP-kabel(s).


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline zondervan

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Hoi Birdy,

De NAS krijgt geen IP-adres toegewezen, want de router signaleert de NAS niet. Hij wordt simpelweg niet gezien, ook niet met een andere router (ik heb er elders in het huis nog één, die ik heb losgekoppeld en aangesloten op de NAS via UTP). Ander UTP-kabels geprobeerd, nadat ik eerst andere poorten van de routers had geprobeerd. Wederom niets... Misschien is er simpelweg iets kapot in de NAS.

Groet,

Zondervan
  • Mijn Synology: DS411Slim
  • HDD's: 4


 

Synology en Kyocera: Scan -> Map mogelijk?

Gestart door OSXtvBoard Externe harddisks en Printers

Reacties: 4
Gelezen: 3860
Laatste bericht 29 december 2014, 13:30:36
door Ben(V)
Backup van & naar Synology

Gestart door syngeekBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 14
Gelezen: 4249
Laatste bericht 05 februari 2015, 11:18:27
door syngeek
Synology Assistent geeft twee IP adressen weer?

Gestart door GlennPBoard NAS hardware vragen

Reacties: 7
Gelezen: 2590
Laatste bericht 03 april 2015, 10:17:13
door GlennP
FosCam FI9831W in stopping mode.... no solution from Synology

Gestart door MAdDBoard Surveillance Station

Reacties: 1
Gelezen: 2070
Laatste bericht 22 mei 2015, 11:24:23
door Heppieboeddah
Shared Folder Sync tussen 2 Synology stations RECHTEN

Gestart door LasBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 6
Gelezen: 3249
Laatste bericht 29 januari 2017, 18:18:26
door Las