Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: renevdv op 17 juli 2020, 14:51:45
-
Nadat ik een grote collectie foto's vannacht heb gekopieerd naar mijn NAS is hij 's nachts vastgelopen. Gezien er geen mogelijkheid was om in te loggen op diskstation/assistent en de knoppen ook niet reageerde noodgedwongen een harde reset ingezet dmv de stekker erin/eruit.
Daarna startte de NAS op met een piep en kon ik uiteindelijk enkel met synology assistent en het opnieuw installeren van DSM toegang krijgen. In mijn DSM geeft hij nu aan dat volume 2 degraded is, in de Health info staat wel dat de status healthy is en ook een quick test komt hij goed door. momenteel draait de uitgebreide test maar dit duurt nog even.
De schijven zijn identiek dus kan niet zien welke van welk jaar is maar de oudste is van juli 2018.
Is vervanging van de schijf noodzakelijk of is er ook een snelle fix mogelijk.
-
Seagate heeft een ingewikkelde raw error. Je moet het naar een 12 digit Hex omrekenen: 0000048CF158, waarbij de 1e vier digits het aantal errors aangeven. (in dit geval 0)
-
Bedankt voor de reactie, na een extended test ook geen fouten ontdekt dus hopelijk was dit eenmalig en is de drive nog helemaal goed.
Uiteindelijk de crashed drive uit de storage pool gekicked in DSM en een repair opdracht in kunnen zetten.
Alles lijkt weer goed te werken.
-
Ik heb toevallig vandaag precies hetzelfde met met 213+
Mag ik vragen hoe je dan de HDD uit de storagepool kicked? Via storagemanager en dan bij storage pool of hdd kan ik alleen kiezen om een schijf te deactiveren.
Of is het zo simpel als: eruit trekken en er opnieuw indoen en opnieuw op laten bouwen? (heb SHR volume)
-
Ik denk dat @renevdv bedoelde, Deactiveren:
Ga naar het tabblad HDD/SSD.
Selecteer een schijf en klik op Actie > Deactiveren
Maar goed, je zou beter eerst even de S.M.A.R.T. waarden kunnen checken:
Opslagbeheer > HDD/SSD > Kies Drive 1 > klik op Integriteitsinfo > klik op S.M.A.R.T en onder S.M.A.R.T.-attribuut klik op Details.
Maak dan printscreens van alle ID's (dus ook even scrollen naar beneden).
-
ik kan niet meer exact zeggen welke functie het was, ik geloof in storage pool remove. ik weet alleen dat het de enige mogelijke optie was alle andere mogelijkheden waren grijs.
het fysiek verwijderen van de drive heeft geen effect.
-
Met "storage pool remove" ben je alles kwijt, hiermee verwijder je n.l. ook het volume, dus dat lijkt mij niet de optie, anders had je geen repair kunnen uitvoeren.
Uiteindelijk de crashed drive uit de storage pool gekicked in DSM en een repair opdracht in kunnen zetten.
-
De optie repair kan ik helaas niet kiezen, deze is licht van kleur. Ik heb de SMART waarden bijgevoegd, ook na een extended test. Er zijn geen bad sectors gevonden.....
-
Ik heb ondertussen al antwoord van synology dus ga het daarmee proberen !
Dear Customer,
The part of HDD1 is dropped out from the SHR raid, this will cause UI to show degrade error but no option to repair.
md2 : active raid1 sda5[2] sdb5[3]
483555456 blocks super 1.2 [2/2] [UU]
md3 : active raid1 sdb6[1]
3418622912 blocks super 1.2 [2/1] [_U]
Please first ensure that both HDDs can pass SMART Extended test, once both HDDs can pass the test, then please unplug HDD1 to make entire HDD1 to leave SHR raid, later hotplug HDD1 back, then the UI will show degrade mode and should offer you repair option under DS UI > Storage Manager > Storage Pool > Action > Repair, to select HDD1 to repair with HDD2 and bring the Storage Pool back to normal status.
Best Regards
-
Ter info: De S.M.A.R.T waarden van HD 1 zijn uitstekend, dus de Drive is goed.