Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: joepd. op 22 januari 2020, 21:54:20

Titel: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 22 januari 2020, 21:54:20
Hallo,

Een vraag, maar eerst een stukje inleiding: afgelopen weekend heb ik mijn DS212+ vervangen door een DS218+. De bestanden via FTP overgezet van de oude naar de nieuwe NAS; beide NASsen werden ook meteen gevonden door de Synology Assistent. Beide NASsen zijn ingesteld op DHCP, waarbij ik het IP-adres van de oude NAS heb vastgezet in de router. Nu ik alle data van de oude naar de nieuwe gekopieerd heb, heb ik de stekker uit de oude NAS getrokken en in de router het IP-adres dat eerst voor de oude NAS werd gebruikt nu toegewezen aan de nieuwe NAS (deze heeft ook een andere naam, om ze te kunnen onderscheiden).
En nu komt het: als ik Synology Assistent start op mijn laptop (die contact maakt via WiFi) zie ik beide NASsen nog steeds, hoewel de oude gemarkeerd staat als offline. Wanneer ik echter op mijn desktop (die bedraad is aangesloten) de Synology Assistent start, wordt er geen enkele NAS gevonden! Maar als ik de oude Drive mappings op deze desktop aanklik (die dus naar het IP-adres wijzen wat ik nu aan de nieuwe NAS heb toegekend), dan kom ik wél gewoon op de nieuwe NAS terecht. En mijn vraag, of vragen zijn dus:
- Hoe kan het dat ik op mijn laptop met de Assistent naast de nieuwe NAS nog steeds de oude NAS zie, die toch echt helemaal afgekoppeld in een doos zit?
- Hoe kan het dat ik op mijn desktop met de Assistent geen enkele NAS vind, terwijl ik de gedeelde mappen wél gewoon kan benaderen met de verkenner, en de NAS ook via de browser kan benaderen?

Hopelijk heb ik een en ander duidelijk uiteen kunnen zetten. Het is op zich geen groot probleem, ik kan wel gewoon werken. Maar ik wil graag begrijpen wat hier nu niet goed gaat. Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: pvkan op 23 januari 2020, 09:01:25
Hoi,

Heb/Had je het ipadres voor de (oude)NAS in je router gereserveerd  (vast IP adres)?

Probeer dan eens om die reservering er even af te halen en je router een keer te resetten.
Daarna kan je de IPadres-reservering er weer op zetten.

Wanneer je voor je oude NAS het IPadres had gereserveerd in je router komt het wel eens voor dat de router hier het MACadres
van je oude device per abuis nog vasthoud. De router 'ziet' dan dus 2 MACadressen op 1 IP.

Waarom dit bedraad anders reageert dan via WiFi kan ik niet verklaren.

Peter
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 23 januari 2020, 22:17:39
Hoi Peter,

Dank voor je reactie! Ik kom er nu even niet aan toe om een en ander na te kijken, maar aanstaand weekend weer wel. Dan ga ik er weer mee aan de slag en houd ik je op de hoogte van de resultaten.

Groeten, Joep
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 24 januari 2020, 19:16:33
Hoi Peter,

Het was inderdaad wat je al beschreef, het oude mac-adres werd (waarschijnlijk) nog onthouden. Ik heb het vastgezette adres in de router uitgevinkt, de router herstart en daarna het adres van de NAS weer aanvinkt als vast adres, en nu gaat het goed. Althans, op de (wifi) laptop; daar zie ik nu inderdaad alleen nog maar de actieve NAS met het juiste IP-adres.
Maar op de bedraad aangesloten desktop ziek ik met de Synology Assistent nog steeds de NAS niet, terwijl de gedeelde mappen op deze desktop wél in de verkenner zichtbaar zijn. Blijft vreemd. Misschien heeft iemand nog een idee?

In elk geval bedankt Peter!

Groeten, Joep
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: Benjamin op 24 januari 2020, 19:23:36
Bekijk dit eens: https://www.synology-forum.nl/windows/nas-niet-zichtbaar-onder-windows-10-verkenner-netwerk/
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 24 januari 2020, 20:33:53
Hallo Benjamin,

Dank voor je reactie! Het draadje dat je aangeeft gaat niet precies over het 'probleem' dat ik hier heb. In de Windows (10) verkenner van de bedraad aangesloten desktop kan ik de NAS gewoon benaderen, dankzij de oude drive mappings die er nog stonden van de vorige NAS, met hetzelfde IP-adres. Maar als ik Synology Assistent op deze desktop start, dan vind hij geen enkele NAS. Ik snap het nog steeds niet ...
Groeten, Joep
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: Birdy op 24 januari 2020, 20:51:00
Citaat
Maar als ik Synology Assistent op deze desktop start, dan vind hij geen enkele NAS
Kan zijn dat SA geblokt wordt door een Antivirus of Firewall die desktop.
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 24 januari 2020, 20:57:34
Lijkt me haast niet: SA stond er al op toen ik de 212+ nog had. Heb SA er ook niet afgehaald of verplaatst of zo.
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: Birdy op 24 januari 2020, 21:02:43
Probeer eens find.synology.com (http://find.synology.com)
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 24 januari 2020, 21:12:00
Yep, dat wordt ie wel gevonden, en kan ik er ook op inloggen. Waarom ziet SA 'm niet dan, enig idee?
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: Birdy op 24 januari 2020, 21:19:20
Als je de nieuwste versie van SA niet gebruikt, probeer dan eens de nieuwste versie.
Overigens, je hoeft in Windows SA niet eens te installeren, gewoon unzippen en DSAssistant.exe starten en laat SA een paar keer zoeken.
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 24 januari 2020, 21:39:00
Heb nu de nieuwste versie geïnstalleerd, maar met hetzelfde resultaat; geen NAS.
Overigens, je hoeft in Windows SA niet eens te installeren, gewoon unzippen en DSAssistant.exe starten en laat SA een paar keer zoeken.
Deze laatste aanwijzing snap ik overigens niet goed.
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: Birdy op 24 januari 2020, 23:36:23
Laat die laatste aanwijzing maar zitten.
Vind het maar vreemd dat SA je NAS niet kan vinden op die ene pc, ook na een paar keer zoeken.
Geen idee waarom.
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: Birdy op 24 januari 2020, 23:58:52
Hm... toch nog een dingetje, kan die pc wel je andere pc zien in verkenner.
Niet? Dan kijken of die pc wel in dezelfde thuis werkgroep zit.
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 25 januari 2020, 00:03:17
Ik lag al bijna in mijn mandje ... Kijk er morgen even naar, kom er nog op terug. Bedankt voor het meedenken zover!
Groeten, Joep
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 25 januari 2020, 11:19:58
Ja, dat was 't! Op de desktop stond "netwerkdetectie" uitgeschakeld. Heb het ingeschakeld en nu vindt SA de NAS onmiddellijk. Goeie tip, dankjewel Birdy.  :thumbup:
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: Birdy op 25 januari 2020, 11:22:01
 :thumbup:
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: Briolet op 25 januari 2020, 11:45:57
Ik vind het vreemd dat iets als de assistent daar afhankelijk van is. Ik zou juist verwachten dat de assistent, buiten de netwerkdetectie om, zelf op zoek gaat naar een nas binnen het netwerk door alle 256 IP adressen af te lopen.
Titel: Re: Synology Assistent ziet NAS niet op desktop, op laptop wel (zelfs dubbel)
Bericht door: joepd. op 25 januari 2020, 14:32:44
Klinkt op zich logisch wat je zegt; helemaal begrijpen wat er nu aan de hand was/is weet ik niet, maar het werkt in elk geval weer. Ik schaar 'm voor het gemak maar in de categorie "Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan".  ;)