Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Roal op 28 juli 2014, 11:45:41
-
Gisteren tijdens het onweer, in 1 keer de stroom van alle apparaten afgehaald.
Alle apparaten (modem, router, nas) zitten ingeprikt op 1 verdeeldoos met 1 aan/uit knop.
Vanochtend weer alles aangezet met die ene aan/uit knop.
Resultaat:
1. Modem werkt weer.
2. Router werkt weer, we hebben internet.
3. Maar, geen toegang meer tot de NAS en DSM.
De router herkent de NAS. Windows Verkenner herkent de NAS ook (hij staat in het lijstje Netwerk).
Ik heb de NAS uitgezet en opnieuw opgestart. De statusled en lan 1 led zijn beiden groen.
Alleen de toegang werkt niet > Windows zegt "netwerkfout" en vindt geen oplossing.
In Windows heb ik de netwerkverbinding verbroken en opnieuw geprobeerd aan te maken (met een stationsletter).
Helaas zonder resultaat > Windows zegt "netwerkfout" en vindt geen oplossing.
Ik kom ook niet meer via internet en DSM in de NAS.
Hellup... hoe krijg ik dit hersteld?
-
Heeft de NAS misschien een ander ip adres gekregen?
Met de Synology Assistant zie je de NAS ook niet?
-
Volgens mij mis ik 1 feit n.a.v. "Ik kom ook niet meer via internet en DSM in de NAS."
Dat betekent dus niet van buitenaf (WAN).
Maar met je browser lokaal lukt het ook niet meer (LAN)?
Ik vraag dit omdat de rest gaat over Windwos verkenner en netwerk mappings die niet werken.
-
Heeft de NAS misschien een ander ip adres gekregen?
Met de Synology Assistant zie je de NAS ook niet?
Denk dat NAS idd een ander IP-adres gekregen heeft. De router zegt namelijk nu .4, terwijl in de snelkoppeling .7 staat. Wanneer ik dit andere IP-adres in de browser gebruik, wordt ook niets gevonden.
Ik heb via find.synology.com (Synology Web Assistant) geprobeerd de NAS te vinden maar de pagina zegt "geen Diskstation gevonden in LAN". Dit terwijl de router 'm wel ziet.
-
Volgens mij mis ik 1 feit n.a.v. "Ik kom ook niet meer via internet en DSM in de NAS."
Dat betekent dus niet van buitenaf (WAN).
Maar met je browser lokaal lukt het ook niet meer (LAN)?
Ik vraag dit omdat de rest gaat over Windwos verkenner en netwerk mappings die niet werken.
Zowel lokaal als via internet lukt niet.
-
Als de NAS een ander ip adres gekregen heeft zijn de portforwards nu toch ook fout?
Ik zou de NAS een vast IP adres geven, dat voorkomt dit soort problemen.
-
Gisteren tijdens het onweer, in 1 keer de stroom van alle apparaten afgehaald.
Alle apparaten (modem, router, nas) zitten ingeprikt op 1 verdeeldoos met 1 aan/uit knop.
Dan maak je het voor jezelf extra moeilijk met dit soort acties.
Altijd de NAS uitzetten met de knop op de NAS zelf, en het systeem gelegenheid geven netjes af te sluiten.
(Bij een modem, router geldt die procedure niet. Die hebben geen aparte afsluitprocedure). Als de apparaten (NAS, en bijv. ook een PC) dan ook netjes zijn afgesloten, dan pas de stroom eraf halen met de aan/uit knop op de verdeeldoos.
Het is mij niet bekend hoe je router en NAS zijn ingesteld, maar indien DHCP en alle apparaten direct weer aan kan de NAS een ander IP-adres hebben gekregen dan voorheen. Tegen de tijd dat je het allemaal weer werkend hebt zou ik die instellingen eens nakijken, en in ieder geval de NAS een vast IP-adres geven.
Ik zie nu dat tijdens ik het bericht schreef diverse reacties zijn binnengekomen die vergelijkbare antwoorden geven.
-
Ik zou in je router, als dit mogelijk is je nas een vast ipadres toekennen, en dan het oude ip-adress. Daarna router en nas herstarten.
Verstuurd vanaf mijn Transformer met Tapatalk
-
Als de NAS een ander ip adres gekregen heeft zijn de portforwards nu toch ook fout?
Ik zou de NAS een vast IP adres geven, dat voorkomt dit soort problemen.
Ik zou ze idd heel graag een vast IP-adres willen geven maar kom met geen mogelijkheid in de NAS/DSM.
Net Synology Assistant geïnstalleerd en vindt ook niks.
-
Gisteren tijdens het onweer, in 1 keer de stroom van alle apparaten afgehaald.
Alle apparaten (modem, router, nas) zitten ingeprikt op 1 verdeeldoos met 1 aan/uit knop.
Dan maak je het voor jezelf extra moeilijk met dit soort acties.
Altijd de NAS uitzetten met de knop op de NAS zelf, en het systeem gelegenheid geven netjes af te sluiten..... Tegen de tijd dat je het allemaal weer werkend hebt zou ik die instellingen eens nakijken, en in ieder geval de NAS een vast IP-adres geven.
Ik zie dat nu dat tijdens dat ik het bericht schreef diverse reacties zijn binnengekomen die vergelijkbare antwoorden geven.
Het zal me niet meer gebeuren dat ik de NAS met het verdeelblok aan/uit zet. Ik zou ook heel graag het IP-adres vast willen zetten maar kom met geen mogelijkheid meer in de NAS.
-
Je kunt reeds beginnen om je router correct in te gaan stellen voor een vast IP-adres. Daar heb je de NAS niet voor nodig. (En mogelijk inderdaad het makkelijkste het oude IP-adres wat werd gebruikt als laatste cijfer .7)
Je hebt wel het MAC-adres nodig van de NAS, staat achterop de NAS op een sticker en tevens diverse stickers bijgesloten in de verpakking ergens bij de gebruiksaanwijzing.
- Vast IP-adres
- Port forwarding naar datzelfde IP-adres, met juiste protocollen TCP / UDP of alle twee (lijst poorten < HIER > (http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/299))
Snelkoppelingen aanpassen aan de nieuwe situatie.
NAS afsluiten (met de knop aan de voorkant) en weer inschakelen, zodat de netwerkgegevens worden aangepast aan de ingestelde situatie. Mocht dat niet werken, dan 1x een reset van je NAS.
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/493
Met daarna een aantal gegevens in de NAS via DSM nalopen (zie de berichtgeving daarover op de web-pagina).
-
-
Denk dat NAS idd een ander IP-adres gekregen heeft. De router zegt namelijk nu .4, terwijl in de snelkoppeling .7 staat.
Zet in de snelkoppeling dan ook een 4
Al geprobeerd, zonder resultaat.
-
En voor de toekomst, koop gewoon een verdeeldoos met overspannings beveiliging.
Of misschien nog beter een UPS.
Dan hoef je niets meer af te schakelen als er omweer is.
En voor we weer een discussie hierover krijgen.
Nee dat zal niet helpen bij een directe blikseminslag, maar dat schakelaartje op de verdeeldoos ook niet. ;D
-
Net Synology Assistant geïnstalleerd en vindt ook niks.
Zet voor de zekerheid even de Firewall en Antivirus geheel uit.
Probeer dan nog eens met SA een aantal keren te laten zoeken.
-
Bij ip onduidelijkheden kun je ook even een ipscanner laten lopen die maakt heel snel even een overzicht van al je gebruikte ipadressen in je lan.
http://angryip.org/
-
Je kunt reeds beginnen om je router correct in te gaan stellen voor een vast IP-adres. Daar heb je de NAS niet voor nodig. (En mogelijk inderdaad het makkelijkste het oude IP-adres wat werd gebruikt als laatste cijfer .7)
Je hebt wel het MAC-adres nodig van de NAS, staat achterop de NAS op een sticker en tevens diverse stickers bijgesloten in de verpakking ergens bij de gebruiksaanwijzing.
- Vast IP-adres
- Port forwarding naar datzelfde IP-adres ( lijst van poorten < HIER > (http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/299) )
Snelkoppelingen aanpassen aan de nieuwe situatie.
NAS afsluiten (met de knop aan de voorkant) en weer inschakelen, zodat de netwerkgegevens worden aangepast aan de ingestelde situatie. Mocht dat niet werken, dan 1x een reset van je NAS.
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/493
Thx BABYLONIA. Ik ben niet helemaal thuis in deze wereld, vandaar nog deze vragen:
1. In de router zie ik bij LAN setup staan >
Router gebruiken als DHCP server aangevinkt met een reeks .1 t/m .254.
Vraag >> Staat dit goed?
2. Daaronder staat bij LAN setup >
Adresreservering. In de adresreserveringstabel staat ook de NAS met daarachter nu een .5 (heb 'm in een ander poortje geprikt op de router, snelkoppeling moet ik aanpassen naar .5 natuurlijk).
Ik kan de NAS in deze lijst selecteren en de data van de NAS op .5 worden dan overgenomen samen met Mac-adres en apparaatnaam (DiskStation). Ik kan niets opslaan maar wel op vernieuwen klikken.
Vraag>> Is dit dan alles en is de .5 nu voor vast gekoppeld aan dit ip-adres wat iedereen adviseert?
Daarna ga ik naar:
3. Advanced setup > Port forwarding > en kies ik voor Poort doorsturen.
Hier moet ik een servicenaam kiezen. Standaard staat ie op FTP.
>> Ik vermoed dat ik hier HTTP moet kiezen?
4. Dan wordt een ip-adres gevraagd
>> Ik vermoed dat ik hier de .5 van de DiskStation (zojuist vastgelegd) invul?
5. Dan vraagt ie nog om een servicetype. Te kiezen zijn TCP, UDP of TCP/UDP
>> Hier kies ik TCP?
6. Dan vraagt ie tot slot om Externe beginpoort/eindpoort en staat een vinkje bij :"Gebruik hetzelfde poortbereik voor interne poort".
>> Hier vul ik overal in: 5000, het poortnummer voor DSM (HTTP)?
Nu zou ik dus bij de DSM moeten kunnen maar is de netwerkverbinding dan ook hersteld?
-
Het belangrijkste deel van Babylonia's advies sla je over.
Namelijk het vastzetten van het ip adres van je NAS aan de hand van je mac adres.
Dat zou ergens onder een kreet als "Bind IP to Mac" moeten staan.
Vertel eens welk merk en typenummer router je hebt.
Dat port forwarden is alleen nodig voor toegang van buiten het lan.
-
Ik heb een Netgear Nighthawk AC1900
-
Hieronder een stukje uit de handleiding hoe je een macadres(van je NAS) aan een vast ipadres kunt koppelen.
Kies wel een ipadres buiten de DHCP range die je router uitgeeft.
Mijn router heb ik bijvoorbeeld ingesteld dat hij een dhcp range uitgeeft van 192.168.1.10 tot 192.168.1.99
Vanaf 192.168.1.100 gebruik ik dan voor devices met vaste ip adressen.
To reserve an IP address:
- Launch an Internet browser from a computer or wireless device that is connected to the network.
- Type http://www.routerlogin.net or http://www.routerlogin.com.
A login screen displays. - Enter the router user name and password.
The user name is admin. The default password is password. The user name and password are case-sensitive.
The BASIC Home screen displays. - Select ADVANCED > Setup > LAN Setup.
- In the Address Reservation section of the screen, click the Add button.
- In the IP Address field, type the IP address to assign to the computer or server.
Choose an IP address from the router’s LAN subnet, such as 192.168.1.x. - Type the MAC address of the computer or server.
Tip:If the computer is already on your network, you can copy its MAC address from the Attached Devices screen and paste it here. - Click the Apply button.
The reserved address is entered into the table.
The reserved address is not assigned until the next time the computer contacts the router’s DHCP server. Reboot the computer, or access its IP configuration and force a DHCP release and renew.
-
Aan allen. Bedankt zover voor alle tips.
Ik weet niet wat er gebeurde maar ik heb weer toegang.
De DiskStation zat continu in het Windows Netwerk overzicht maar de NAS kon niet benaderd worden. Ineens ging dat wel weer en heb ik de NAS ook een Schijfstation naam kunnen toewijzen.
Het enige dat ik gedaan heb is:
NAS uitgezet. LAN kabel verplaatst van poort 4 naar 1. NAS weer voeding gegeven.
In de router kwam de NAS nu binnen op Ip-adres .5 in plaats van .7 zoals oorspronkelijk het geval was.
Ik heb nog door verschillende opties geklikt (n.a.v. de tip van Babylonia) en de laptop herstart. Ineens kon ik er weer bij. :?:
Ik zal nu proberen een vast ip adres aan de Mac te koppelen zoals Ben(V) voorstelt. Thx. :P
-
Hieronder een stukje uit de handleiding hoe je een macadres(van je NAS) aan een vast ipadres kunt koppelen.
Kies wel een ipadres buiten de DHCP range die je router uitgeeft.
Mijn router heb ik bijvoorbeeld ingesteld dat hij een dhcp range uitgeeft van 192.168.1.10 tot 192.168.1.99
Vanaf 192.168.1.100 gebruik ik dan voor devices met vaste ip adressen.
Vast IP-adres buiten de DHCP range instellen kan, maar is niet noodzakelijk.
Valt het binnen de range wordt dat adres ook geserveerd en is het niet meer toepasbaar voor andere apparaten.
Zo slim zit een router meestal wel in elkaar.
-
Niet alle router zijn zo slim. :(
Buiten dat is het voor je eigen overzicht veel handiger.