Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Macgek op 17 september 2012, 09:28:11
-
Beste,
Ik heb sinds 3 weken een Synology DS212 met daarin 2 maal 1.5 TB Samsung/Seagate HD154UI schijven. In deze korte tijd is Bay 2 al 3 maal vervangen vanwege een SMART error. De eerste keer was het duidelijk merkbaar, want bij het bekijken van films vanaf de NAS viel de verbinding na ongeveer 15 minuten weg.
Nu is het bij de 2de en de huidige 3de maal niet merkbaar, maar hij geeft bij Opslag beheer aan dat de SMART status abnormaal is.
De schijven zijn steeds omgeruild via het Seagate RMA kanaal. Heb ik simpel pech dat dit 3 maal zich voordoet in 3 weken tijd? Of kan het nog een andere oorzaak (de Synology zelf) hebben?
Groeten,
Marco
-
Steeds nadat de disk is vervangen, is het even goed geweest ?
Heb je de uitgebreide opnieuw gedraait met een nieuwe disk ?
Het je geprobeerd de disk eruit te halen (als dat kan) en een smart test suite te draaien in windows?
3x op rij is wel heel vreemd.
Je kan een synology support ticket aanmaken.
-
Ik heb in de compatibiliteit lijst gekeken en hij is van samsung
Samsung HD154UI 1.5TB Desktop
heb je de schijven toen je ze meekreeg uit de winkel aan je pc gehangen en daar de partitie aangemaakt en toen weer weggehaald en als actief gemarkeerd?
er mag geen partitie actief zijn op de hardeschijven namelijk die moet je aanmaken als je in de Synology web manager zit via opslag beheer
Gr. Davey
-
Ik heb geen beschikking over een Windows machine, en heb ook niet een partitie of dergelijke aangemaakt alvorens ze in de DS212 gaan. Maar is het niet zo dat in het geval van een SMART error, er echt wat aan de hand is omdat het wordt gelezen vanuit de schijf zelf en er eigenlijk weinig tot geen andere variabelen zijn?
Gr. Marco
-
een smart melding geeft inderdaad aan dat er wat mis is met de schijf. Dit is niet iets wat veroorzaakt wordt/kan worden door het OS.
-
Ik heb geen beschikking over een Windows machine, en heb ook niet een partitie of dergelijke aangemaakt alvorens ze in de DS212 gaan. Maar is het niet zo dat in het geval van een SMART error, er echt wat aan de hand is omdat het wordt gelezen vanuit de schijf zelf en er eigenlijk weinig tot geen andere variabelen zijn?
Gr. Marco
Dit kan inderdaad maar zoveel keer achter elkaar kan bijna niet dan zou ik toch even je nas laten nakijken
-
Er zit nu inmiddels een kleine week een nieuwe schijf in en deze geeft geen SMART error. Het kan dus blijkbaar wel 3 maal achter elkaar een defecte nieuwe schijf.
-
Als een winkel een slechte badge heeft gekregen is dat zeker mogelijk inderdaad.