Auteur Topic: smarttest failed  (gelezen 12997 keer)

Offline Martijndez

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 115
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.186
Re: smarttest failed
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2014, 09:44:07 »
Western digital heeft een zeer goede aftersale. Schijf registreren bij WD, je kan dan kiezen voor een extra snelle service mits je een credit card hebt. Een nieuwe schijf word naar je opgestuurd en daarne kan je de defecte dan terug sturen. Binnen een dag of twee geregeld. Als foutmelding aangeven dat je smart errors hebt.
DIY NAS, Core I3 3.8Ghz, 8gb DDR 1600, 6 x WD60EFRX, OpenMediaVault 2.*
DS115j, 1 x WD6400AACS met DSM 5.1

Offline jhcernst

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 217
Re: smarttest failed
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2014, 09:55:56 »
Net even contact gehad met "mobile-harddisk". Waarschijnlijk bij update iets verkeerd weggeschreven. Zij adviseren volume toch te herstellen. Mocht het meer voorkomen, dan vervangen. Testgegevens geven niet direct aanleiding tot actie.
  • Mijn Synology: DS1517
  • HDD's: 4 x 2 GB & 1 x 3 GB
  • Extra's: 8 GB ram

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1412
  • -Ontvangen: 8099
  • Berichten: 44.350
    • Truebase
Re: smarttest failed
« Reactie #17 Gepost op: 24 september 2014, 10:55:09 »
Ik ben benieuwd naar de uitslag.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-3
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-3   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Ben(V)

  • Gast
Re: smarttest failed
« Reactie #18 Gepost op: 24 september 2014, 11:21:51 »
Ik zou die disk zeker in de gaten blijven houden.
Het is met disken toch wel vaak zo dat als er een fout optreed dit zich gaat herhalen.

Je hebt nu al minimaal twee problemen.
Je hebt een sector "reallocted" is, dat wil zeggen de disk wilde daar schrijven en dat lukte niet meer dus de disk heeft die sector als defect aangemerkt en is een andere sector gaan gebruiken.

En je hebt leesfouten. Dat wil zeggen dat je systeem data wil lezen en dat lukt niet meer.
Helaas doet de disk daar niets meer mee want die kan de data niet naar een andere sector verplaatsen (hij kan de data namelijk niet meer lezen).

Gelukkig hebt je een SHR volume dus DSM heeft diezelfde data nog wel op de andere schijf staan en als je DSM laat repareren zal die de data opnieuw wegschrijven op de disk waar het defect zit.

Ik zou nadat het gereed is (duurt wel even hoor) een uitgebreidde smart controle uitvoeren en kijken wat dat brengt.

Je hebt nog een jaar garantie dus nog even de tijd.

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1412
  • -Ontvangen: 8099
  • Berichten: 44.350
    • Truebase
Re: smarttest failed
« Reactie #19 Gepost op: 24 september 2014, 13:26:22 »


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-3
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-3   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Ben(V)

  • Gast
Re: smarttest failed
« Reactie #20 Gepost op: 24 september 2014, 13:33:59 »
Je had het prima uitgelegd Birdy. :oops:

Wilde eigenlijk alleen aangeven dat hij de zaak moet blijven bekijken en actie moet ondernemen voor de garantie voorbij is.
En voor je het weet ben ik alles weer opnieuw aan het uitleggen.

Offline jhcernst

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 217
Re: smarttest failed
« Reactie #21 Gepost op: 24 september 2014, 15:38:45 »
Laat wel weten als het gelukt is.
Ik begrijp, dat bij reparatie van volume de 1e disk geformateerd wordt en dan opnieuw beschreven met data van 2e disk. Dat schijnt DSM automatisch goed te regelen. Hoef dus niet bang te zijn dat 2e (goede) per abuis geformateerd wordt. :o
  • Mijn Synology: DS1517
  • HDD's: 4 x 2 GB & 1 x 3 GB
  • Extra's: 8 GB ram

Ben(V)

  • Gast
Re: smarttest failed
« Reactie #22 Gepost op: 24 september 2014, 16:15:42 »
Hij wordt niet geformateerd hoor.

DSM controleert alleen alle data die erop staat via een crc algorithme en als er iets niet in orde is schrijft hij dat opnieuw naar de desbetreffende disk.
Als dan weer dezelfde sector beschreven wordt en dat lukt niet zal de diskcontroller die sector als defect aanmerken en naar een andere realloceren. Voor DSM zal alles daarna weer in orde zijn.

Offline jhcernst

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 217
Re: smarttest failed
« Reactie #23 Gepost op: 24 september 2014, 16:59:09 »
Wel, ik ben gauw klaar :o
Hij wil het volume niet herstellen, dus gaat de schijf retour.
Als het goed is, kan ik hem in Haarlem inleveren en meteen een andere meekrijgen.
  • Mijn Synology: DS1517
  • HDD's: 4 x 2 GB & 1 x 3 GB
  • Extra's: 8 GB ram

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1412
  • -Ontvangen: 8099
  • Berichten: 44.350
    • Truebase
Re: smarttest failed
« Reactie #24 Gepost op: 24 september 2014, 17:11:31 »
Citaat
Nu DS update gedraaid en krijg ik foutmelding "volume 1 beschadigd".
Dus het was puur toeval dat het mis ging na de update.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-3
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-3   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.2-65586                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 1462
  • Berichten: 6.126
Re: smarttest failed
« Reactie #25 Gepost op: 24 september 2014, 17:18:57 »
Meestal komt zo'n fout naar voren bij een herstart. En bij een update wordt de NAS geherstart.

Offline jhcernst

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 217
Re: smarttest failed
« Reactie #26 Gepost op: 27 september 2014, 19:41:00 »
Gisteren disk omgeruild bij Mobile-harddisk
Schijf erin, volume hersteld per vandaag, helemaal goed.
Moet me wel van het hart, dat ik 2 jaar wel kort vind voor WD red, maar goed.
Perfecte service in Haarlem, pluim :D
  • Mijn Synology: DS1517
  • HDD's: 4 x 2 GB & 1 x 3 GB
  • Extra's: 8 GB ram

Online Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 273
  • -Ontvangen: 1804
  • Berichten: 10.995
    • http://www.dwvbb.nl
Re: smarttest failed
« Reactie #27 Gepost op: 27 september 2014, 20:48:27 »
Met 2 jaar een defect is toch prettiger dan na 3 jaar?
Nu krijg je een andere onder garantie en anders niet.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Ben(V)

  • Gast
Re: smarttest failed
« Reactie #28 Gepost op: 27 september 2014, 22:32:14 »
Eigenlijk is het zo dat de meeste disken defect gaan in het begin van het gebruik.
Hmm ... niet helemaal lekker geformuleerd :D
Ik bedoel dat als ze defect gaan dat meestal in het begin van hun levensduur gebeurd(of helemaal aan het eind).
Ze noemen dat de badkuip kromme.

Een van de redenen dat ik al jaren alleen WD disken gebruik is dat zeerg soepel met garantie zijn. Nooit moeilijk doen of ie wel echt defect is.
Heb in het verleden hele slechte ervaringen met andere fabrikanten gehad (de beruchtte deathstar disken van IBM).

Offline alk005

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 47
Re: smarttest failed
« Reactie #29 Gepost op: 05 oktober 2014, 11:04:41 »
Ik heb denk ik een vergelijkbaar probleem, maar wil 'm toch even voorleggen hier.
Ik kreeg gister de alarmerende melding dat ik m'n schijf zsm moet vervangen.
Hieronder de screenshots die ik gemaakt heb van mijn situatie.

Kan iemand mij adviseren wat te doen?

11279-0
11281-1


DS211j + 2x 2TB (Seagate Barracuda)


 

harddisk fout smarttest vervangen tips?

Gestart door dadcyberBoard NAS hardware vragen

Reacties: 8
Gelezen: 4082
Laatste bericht 24 juli 2012, 22:19:46
door davey