Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: AKWDSM op 02 januari 2017, 22:47:45

Titel: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 02 januari 2017, 22:47:45
Beste mensen. Nu krijg ik van mijn NAS de melding dat schijf 3 niet door de zogenaamde smart test komt, grr.
Het is een wd40efrx, western digital red schijf van 4 TB. als ik kijk bij de draaiuren staat daar 7594 uren ofwel 316 dagen.

Is dit niet een veel te korte levensduur van zo'n schijf?
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 02 januari 2017, 22:51:15
Tja, kan gewoon gebeuren, niemand weet hoe lang een HD meegaat (helaas).
Garantie (3jaar) gevalletje.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 02 januari 2017, 22:56:06
Hoi Birdy, dus er zit 3 jaar garantie op? Helaas bestaat de computerzaak Mycom) niet meer waar ik ze besteld heb. Enig idee hoe te werk te gaan?
Rechtstreeks bij de leverancier?
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 02 januari 2017, 22:57:42
Gewoon naar de WD website gaan en melden, heb ik ook eens gedaan.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Nelissuh op 02 januari 2017, 23:12:06
WD geeft als merk 3 jaar garantie, dus je kan je zoals boven al geschreven rechtstreeks bij WD melden. Via onderstaande link kan je je garantie controleren, en doorklikken naar het Support Portal om RMA aan te vragen.

http://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=en (http://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=en)

Mijn oudste WD Red 4TB heeft al 25900 draaiuren en SMART heeft (gelukkig, afkloppen) nog geen enkele fout gevonden.  :thumbup: Het komt wel vaker voor dat een schijf al vroeg problemen vertoont, en voor zo ver als ik weet handelt WD dat netjes af.

Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: mchp92 op 02 januari 2017, 23:17:11
Volgens mij bestaat mycom als keten nog wel. Alleen zijn niet alle winkels meer open. Ik zou de garantie online aanmelden
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 03 januari 2017, 10:40:58
Hmm maar dan heb ik wel de aankoopbon nodig ben ik bang? Dat wordt zoeken.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Karel050 op 03 januari 2017, 10:54:09
Op zich is bewijs van betaling ook genoeg (bankafschrift).

Maar ook ik heb goede ervaring met WD, mocht je er met MyCom niet uitkomen dan levert WD wel de oplossing.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Nelissuh op 03 januari 2017, 20:04:31
Op bovenstaande link kan je garantiestatus controleren door serienummer in te voeren.

Serienummer kan je in opslagbeheer zien.

Ga naar de diskinfo.
Kies lijstweergave
Vink wat opties uit, zodat je wat extra kolombreedte krijgt
En vink serienummer aan.
[attachimg=1]
Resultaat:
[attachimg=2]
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Patrick66 op 09 januari 2017, 20:09:34
@AKWDSM ,gewoon bij WD aanmelden, pas nog gedaan en na krap een week een nieuwe op de mat.
Op Schipholrijk hebben ze een depot zitten waar ze ze omruilen..Zo gepiept..
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 10 januari 2017, 21:15:39
Dat ga ik proberen rechtstreeks bij WD!
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 10 januari 2017, 21:27:42
Had je 8 dg. geleden (http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/smart-test-mislukt-we-raden-u-aan-schijf-te-vervangen/msg210403/#msg210403) al kunnen doen ;)
Succes :thumbup:
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 23 april 2017, 11:40:59
Ik heb inmiddels de defecte schijf vervangen, keurige service van WD trouwens.

De Nas draait goed nu, hij zegt dat het systeem gezond is.

Alleen heb ik een probleem bij het afsluiten van de Nas. Het blauwe ledje gaat knipperen, de bovenste groene led gaat uit.
De blauwe led blijft echter knipperen, ook na een aantal uren. Ik heb de laatste versie van DSM er op draaien.

Wat zou de oorzaak zijn?
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Rikk op 23 april 2017, 13:01:17
Volgens mij duid dit vaak op een defect moederbord... Het is voor jou te hopen dat dit niet het geval is, zeker als je geen garantie meer hebt maar dat weet ik natuurlijk niet :).

Hopen dat het iets anders is :)
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 23 april 2017, 13:27:45
Dat is niet te hopen, dat het moederbord defect is  ;D

Ik meen ook gelezen te hebben dat het aan de firmware kan liggen?
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 23 april 2017, 13:42:37
Als het vermoeden is dat het moederbord defect is, doe dan eerst even de check (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly).
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 23 april 2017, 14:00:59
Hoi Birdy, ik heb deze test gedaan. Idd na een minuut een pieptoon en de blauwe led is aan. Het status ledje knippert oranje.

Dus het moederbord is nog heel?
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 23 april 2017, 14:05:20
Citaat
Hoort u binnen een minuut een luide pieptoon en wordt de power-LED blauw dan is uw moederbord functioneel.
Moederbord is dus ok.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 23 april 2017, 16:13:22
Dat is iig goed nieuws. Voor de goede orde, als ik de nas uitschakel, kan dat alleen door fysiek de aan / uit knop 10 seconden ingedrukt te houden.
Nu lijkt me dit niet zo goed voor de schijven. Update dsm afwachten dan maar?
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 23 april 2017, 16:18:52
Via de knop mag het geen probleem zijn maar, je kunt het ook via de browser doen (in feite gebeurt dan hetzelfde):

[attachimg=1]
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 23 april 2017, 16:23:39
Maar op die manier blijft de nas hangen bij het afsluiten. Je hoort de schijven eerst wel kraken maar dan blijft het blauwe ledje knipperen en de nas gaat niet uit.

Zelfde met via dsm mobile de nas opnieuw opstarten, blijft ie ook hangen bij het afsluiten.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 23 april 2017, 16:28:15
Ik zou een Ticket inleggen bij Synology.

En, niet onnodig citeren graag....heb ze weggehaald.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 23 april 2017, 17:32:05
Ticket ingestuurd.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 25 april 2017, 19:49:11
Helaas nog geen reactie van synology gehad. Hoeveel tijd gaat hier meestal overheen?
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 25 april 2017, 19:51:17
Soms vrij direct en soms een paar dagen, ligt denk ik ook aan of het een eenvoudig probleem is, of ingewikkeld.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 26 april 2017, 09:09:32
Om uit te sluiten dat het moederbord problemen geeft, wil ik de schijven van mijn hoofd ds412+ naar mijn tweede ds412+ verwisselen.

Kan dit ongestraft? Loop ik het risico mijn data te verliezen?
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 26 april 2017, 11:14:12
Moet kunnen, je doet dan in feite: Migratie tussen twee identieke Synology NAS-modellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_5_0_and_later#t2.1)
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 28 april 2017, 20:07:47
Gisteren de schijven van mijn ene ds412+ naar mijn andere ds412+ verplaatst.

Het goede nieuws is dat deze manier perfect werkt. De Nassen starten beiden goed op.

Waar ik achter ben gekomen is dat de nas die niet wil afsluiten nu de andere nas is. Ofwel, de synology's werken beiden goed.

Blijft over de software of de schijven waar het probleem in zit. Wat ik gedaan heb is de firmware updaten naar de laatste versie > geen effect.

Nu heb ik de schijven een uitgebreide smart test laten ondergaan > status van alle 4 schijven normaal.

Nu zegt synology dat ik de schijven moet testen met een tool van WD. Heb hier weinig trek ik, want wat zou hier uit moeten komen?

De nas zegt dat er geen beschadigde sectoren zijn.

Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Robert Koopman op 28 april 2017, 20:16:22
De tool van WD test de schijven misschien wat uitgebreider/beter dan de smart test van Synology.
Ik heb deze test in het verleden gebruikt en de fouten uitgeprint voor garantie, dat ging moeiteloos.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 28 april 2017, 20:47:56
Met dat testprogramma  van WD moet je de schijven in je pc hangen of niet?

Zou handig zijn dat ik de schijven in de nas kan testen met die tool van WD. Maar dit zal te makkelijk zijn ben ik bang.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 28 april 2017, 20:49:38
Inderdaad, testen aan je PC (USB/eSATA)
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 28 april 2017, 21:12:47
Hmm heb net even geprobeerd een van de schijven in de pc te hangen. Het gevolg is dat mijn pc niet meer op wil starten. Hij wil waarschijnlijk windows lezen van de nas schijf grr.

Ik moet zeggen dat ik een beetje klaar ben met de nas. Erg veel problemen met de schijven. Vorige maand nog een schijf vervangen die 3 bad sectors had en nu dit weer.

Ik moet dan zeker weer iets kopen waar een losse harddisk in gaat wat je met de pc moet verbinden.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 28 april 2017, 21:17:49
Citaat
Hij wil waarschijnlijk windows lezen van de nas schijf
Denk het ook, je moet dan de volgorde van het booten even aanpassen in de BIOS van je PC, zorg er dus voor dat je bootdisk als eerste staat.
Of, een USB/eSATA dock of behuizing van iemand lenen ?
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 28 april 2017, 21:19:37
Citaat
Ik moet zeggen dat ik een beetje klaar ben met de nas.
Niet de schuld geven aan je NAS, je hebt pech met je HD('s).
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 28 april 2017, 21:21:00
Hee Birdy, bedankt voor je reactie! Ik heb het al voorelkaar. Bovenin mijn pc (medion) zit er een losse insteekbare HD. Deze opengemaakt en de schijf verwijdert en een van de nas erin gestoken.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: Birdy op 28 april 2017, 21:22:09
Ja, jij kent je PC beter dan ik :lol:
Succes met de test.
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 28 april 2017, 21:32:55
Zo ziet de bovenkant van de pc eruit:
Titel: Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
Bericht door: AKWDSM op 30 april 2017, 14:15:18
Inmiddels 2 schijven getest, de extended test, die duurde wel 8 uren per schijf! De uitkomst was goed.

Na deze test deze schijven terug geplaatst in de nas

Toen de nas opgestart en later uitgeschakeld terwijl ik de netwerk kabel eruit had gehaald. Toen sloot ie wel goed af, vreemd.

Later nog eens een restart gedaan met de netwerk kabel erin en toen ging het ook goed, mooi maar heb geen oorzaak gevonden