Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: AKWDSM op 02 januari 2017, 22:47:45
-
Beste mensen. Nu krijg ik van mijn NAS de melding dat schijf 3 niet door de zogenaamde smart test komt, grr.
Het is een wd40efrx, western digital red schijf van 4 TB. als ik kijk bij de draaiuren staat daar 7594 uren ofwel 316 dagen.
Is dit niet een veel te korte levensduur van zo'n schijf?
-
Tja, kan gewoon gebeuren, niemand weet hoe lang een HD meegaat (helaas).
Garantie (3jaar) gevalletje.
-
Hoi Birdy, dus er zit 3 jaar garantie op? Helaas bestaat de computerzaak Mycom) niet meer waar ik ze besteld heb. Enig idee hoe te werk te gaan?
Rechtstreeks bij de leverancier?
-
Gewoon naar de WD website gaan en melden, heb ik ook eens gedaan.
-
WD geeft als merk 3 jaar garantie, dus je kan je zoals boven al geschreven rechtstreeks bij WD melden. Via onderstaande link kan je je garantie controleren, en doorklikken naar het Support Portal om RMA aan te vragen.
http://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=en (http://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=en)
Mijn oudste WD Red 4TB heeft al 25900 draaiuren en SMART heeft (gelukkig, afkloppen) nog geen enkele fout gevonden. :thumbup: Het komt wel vaker voor dat een schijf al vroeg problemen vertoont, en voor zo ver als ik weet handelt WD dat netjes af.
-
Volgens mij bestaat mycom als keten nog wel. Alleen zijn niet alle winkels meer open. Ik zou de garantie online aanmelden
-
Hmm maar dan heb ik wel de aankoopbon nodig ben ik bang? Dat wordt zoeken.
-
Op zich is bewijs van betaling ook genoeg (bankafschrift).
Maar ook ik heb goede ervaring met WD, mocht je er met MyCom niet uitkomen dan levert WD wel de oplossing.
-
Op bovenstaande link kan je garantiestatus controleren door serienummer in te voeren.
Serienummer kan je in opslagbeheer zien.
Ga naar de diskinfo.
Kies lijstweergave
Vink wat opties uit, zodat je wat extra kolombreedte krijgt
En vink serienummer aan.
[attachimg=1]
Resultaat:
[attachimg=2]
-
@AKWDSM ,gewoon bij WD aanmelden, pas nog gedaan en na krap een week een nieuwe op de mat.
Op Schipholrijk hebben ze een depot zitten waar ze ze omruilen..Zo gepiept..
-
Dat ga ik proberen rechtstreeks bij WD!
-
Had je 8 dg. geleden (http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/smart-test-mislukt-we-raden-u-aan-schijf-te-vervangen/msg210403/#msg210403) al kunnen doen ;)
Succes :thumbup:
-
Ik heb inmiddels de defecte schijf vervangen, keurige service van WD trouwens.
De Nas draait goed nu, hij zegt dat het systeem gezond is.
Alleen heb ik een probleem bij het afsluiten van de Nas. Het blauwe ledje gaat knipperen, de bovenste groene led gaat uit.
De blauwe led blijft echter knipperen, ook na een aantal uren. Ik heb de laatste versie van DSM er op draaien.
Wat zou de oorzaak zijn?
-
Volgens mij duid dit vaak op een defect moederbord... Het is voor jou te hopen dat dit niet het geval is, zeker als je geen garantie meer hebt maar dat weet ik natuurlijk niet :).
Hopen dat het iets anders is :)
-
Dat is niet te hopen, dat het moederbord defect is ;D
Ik meen ook gelezen te hebben dat het aan de firmware kan liggen?
-
Als het vermoeden is dat het moederbord defect is, doe dan eerst even de check (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly).
-
Hoi Birdy, ik heb deze test gedaan. Idd na een minuut een pieptoon en de blauwe led is aan. Het status ledje knippert oranje.
Dus het moederbord is nog heel?
-
Hoort u binnen een minuut een luide pieptoon en wordt de power-LED blauw dan is uw moederbord functioneel.
Moederbord is dus ok.
-
Dat is iig goed nieuws. Voor de goede orde, als ik de nas uitschakel, kan dat alleen door fysiek de aan / uit knop 10 seconden ingedrukt te houden.
Nu lijkt me dit niet zo goed voor de schijven. Update dsm afwachten dan maar?
-
Via de knop mag het geen probleem zijn maar, je kunt het ook via de browser doen (in feite gebeurt dan hetzelfde):
[attachimg=1]
-
Maar op die manier blijft de nas hangen bij het afsluiten. Je hoort de schijven eerst wel kraken maar dan blijft het blauwe ledje knipperen en de nas gaat niet uit.
Zelfde met via dsm mobile de nas opnieuw opstarten, blijft ie ook hangen bij het afsluiten.
-
Ik zou een Ticket inleggen bij Synology.
En, niet onnodig citeren graag....heb ze weggehaald.
-
Ticket ingestuurd.
-
Helaas nog geen reactie van synology gehad. Hoeveel tijd gaat hier meestal overheen?
-
Soms vrij direct en soms een paar dagen, ligt denk ik ook aan of het een eenvoudig probleem is, of ingewikkeld.
-
Om uit te sluiten dat het moederbord problemen geeft, wil ik de schijven van mijn hoofd ds412+ naar mijn tweede ds412+ verwisselen.
Kan dit ongestraft? Loop ik het risico mijn data te verliezen?
-
Moet kunnen, je doet dan in feite: Migratie tussen twee identieke Synology NAS-modellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_5_0_and_later#t2.1)
-
Gisteren de schijven van mijn ene ds412+ naar mijn andere ds412+ verplaatst.
Het goede nieuws is dat deze manier perfect werkt. De Nassen starten beiden goed op.
Waar ik achter ben gekomen is dat de nas die niet wil afsluiten nu de andere nas is. Ofwel, de synology's werken beiden goed.
Blijft over de software of de schijven waar het probleem in zit. Wat ik gedaan heb is de firmware updaten naar de laatste versie > geen effect.
Nu heb ik de schijven een uitgebreide smart test laten ondergaan > status van alle 4 schijven normaal.
Nu zegt synology dat ik de schijven moet testen met een tool van WD. Heb hier weinig trek ik, want wat zou hier uit moeten komen?
De nas zegt dat er geen beschadigde sectoren zijn.
-
De tool van WD test de schijven misschien wat uitgebreider/beter dan de smart test van Synology.
Ik heb deze test in het verleden gebruikt en de fouten uitgeprint voor garantie, dat ging moeiteloos.
-
Met dat testprogramma van WD moet je de schijven in je pc hangen of niet?
Zou handig zijn dat ik de schijven in de nas kan testen met die tool van WD. Maar dit zal te makkelijk zijn ben ik bang.
-
Inderdaad, testen aan je PC (USB/eSATA)
-
Hmm heb net even geprobeerd een van de schijven in de pc te hangen. Het gevolg is dat mijn pc niet meer op wil starten. Hij wil waarschijnlijk windows lezen van de nas schijf grr.
Ik moet zeggen dat ik een beetje klaar ben met de nas. Erg veel problemen met de schijven. Vorige maand nog een schijf vervangen die 3 bad sectors had en nu dit weer.
Ik moet dan zeker weer iets kopen waar een losse harddisk in gaat wat je met de pc moet verbinden.
-
Hij wil waarschijnlijk windows lezen van de nas schijf
Denk het ook, je moet dan de volgorde van het booten even aanpassen in de BIOS van je PC, zorg er dus voor dat je bootdisk als eerste staat.
Of, een USB/eSATA dock of behuizing van iemand lenen ?
-
Ik moet zeggen dat ik een beetje klaar ben met de nas.
Niet de schuld geven aan je NAS, je hebt pech met je HD('s).
-
Hee Birdy, bedankt voor je reactie! Ik heb het al voorelkaar. Bovenin mijn pc (medion) zit er een losse insteekbare HD. Deze opengemaakt en de schijf verwijdert en een van de nas erin gestoken.
-
Ja, jij kent je PC beter dan ik :lol:
Succes met de test.
-
Zo ziet de bovenkant van de pc eruit:
-
Inmiddels 2 schijven getest, de extended test, die duurde wel 8 uren per schijf! De uitkomst was goed.
Na deze test deze schijven terug geplaatst in de nas
Toen de nas opgestart en later uitgeschakeld terwijl ik de netwerk kabel eruit had gehaald. Toen sloot ie wel goed af, vreemd.
Later nog eens een restart gedaan met de netwerk kabel erin en toen ging het ook goed, mooi maar heb geen oorzaak gevonden