Auteur Topic: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen  (gelezen 9464 keer)

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 23 april 2017, 13:42:37 »
Als het vermoeden is dat het moederbord defect is, doe dan eerst even de check.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2017, 14:00:59 »
Hoi Birdy, ik heb deze test gedaan. Idd na een minuut een pieptoon en de blauwe led is aan. Het status ledje knippert oranje.

Dus het moederbord is nog heel?
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 23 april 2017, 14:05:20 »
Citaat
Hoort u binnen een minuut een luide pieptoon en wordt de power-LED blauw dan is uw moederbord functioneel.
Moederbord is dus ok.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 23 april 2017, 16:13:22 »
Dat is iig goed nieuws. Voor de goede orde, als ik de nas uitschakel, kan dat alleen door fysiek de aan / uit knop 10 seconden ingedrukt te houden.
Nu lijkt me dit niet zo goed voor de schijven. Update dsm afwachten dan maar?
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 23 april 2017, 16:18:52 »
Via de knop mag het geen probleem zijn maar, je kunt het ook via de browser doen (in feite gebeurt dan hetzelfde):



CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #20 Gepost op: 23 april 2017, 16:23:39 »
Maar op die manier blijft de nas hangen bij het afsluiten. Je hoort de schijven eerst wel kraken maar dan blijft het blauwe ledje knipperen en de nas gaat niet uit.

Zelfde met via dsm mobile de nas opnieuw opstarten, blijft ie ook hangen bij het afsluiten.
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #21 Gepost op: 23 april 2017, 16:28:15 »
Ik zou een Ticket inleggen bij Synology.

En, niet onnodig citeren graag....heb ze weggehaald.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #22 Gepost op: 23 april 2017, 17:32:05 »
Ticket ingestuurd.
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #23 Gepost op: 25 april 2017, 19:49:11 »
Helaas nog geen reactie van synology gehad. Hoeveel tijd gaat hier meestal overheen?
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #24 Gepost op: 25 april 2017, 19:51:17 »
Soms vrij direct en soms een paar dagen, ligt denk ik ook aan of het een eenvoudig probleem is, of ingewikkeld.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #25 Gepost op: 26 april 2017, 09:09:32 »
Om uit te sluiten dat het moederbord problemen geeft, wil ik de schijven van mijn hoofd ds412+ naar mijn tweede ds412+ verwisselen.

Kan dit ongestraft? Loop ik het risico mijn data te verliezen?
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #26 Gepost op: 26 april 2017, 11:14:12 »
Moet kunnen, je doet dan in feite: Migratie tussen twee identieke Synology NAS-modellen


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #27 Gepost op: 28 april 2017, 20:07:47 »
Gisteren de schijven van mijn ene ds412+ naar mijn andere ds412+ verplaatst.

Het goede nieuws is dat deze manier perfect werkt. De Nassen starten beiden goed op.

Waar ik achter ben gekomen is dat de nas die niet wil afsluiten nu de andere nas is. Ofwel, de synology's werken beiden goed.

Blijft over de software of de schijven waar het probleem in zit. Wat ik gedaan heb is de firmware updaten naar de laatste versie > geen effect.

Nu heb ik de schijven een uitgebreide smart test laten ondergaan > status van alle 4 schijven normaal.

Nu zegt synology dat ik de schijven moet testen met een tool van WD. Heb hier weinig trek ik, want wat zou hier uit moeten komen?

De nas zegt dat er geen beschadigde sectoren zijn.

  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1802
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #28 Gepost op: 28 april 2017, 20:16:22 »
De tool van WD test de schijven misschien wat uitgebreider/beter dan de smart test van Synology.
Ik heb deze test in het verleden gebruikt en de fouten uitgeprint voor garantie, dat ging moeiteloos.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline AKWDSM

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 47
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 158
Re: SMART test mislukt, we raden u aan schijf te vervangen
« Reactie #29 Gepost op: 28 april 2017, 20:47:56 »
Met dat testprogramma  van WD moet je de schijven in je pc hangen of niet?

Zou handig zijn dat ik de schijven in de nas kan testen met die tool van WD. Maar dit zal te makkelijk zijn ben ik bang.
  • Mijn Synology: DS1819+
  • HDD's: 3 x WD40 2 x WD80


 

DS Video op Philips Smart TV 55PUS8601/12

Gestart door Eddy SBoard Smart TV apps

Reacties: 2
Gelezen: 2512
Laatste bericht 09 april 2022, 17:07:55
door Eddy S
Mediaspeler nodig bij Smart TV?

Gestart door ujjainBoard Aankoopadvies

Reacties: 26
Gelezen: 24977
Laatste bericht 20 december 2013, 10:25:04
door riczun
Plex App op Samsung Smart TV

Gestart door RonnyBoard Android Apps

Reacties: 9
Gelezen: 6973
Laatste bericht 07 september 2018, 16:25:13
door Ronny
Keuze nieuwe Smart TV

Gestart door krekelBoard Smart TV apps

Reacties: 13
Gelezen: 7010
Laatste bericht 26 oktober 2015, 16:52:47
door ArdK
Schijven in waarschuwingsstatus, maar SMART laat geen problemen zien.

Gestart door rob040Board Synology DSM algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 501
Laatste bericht 28 januari 2023, 13:05:56
door rob040