Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: andretti op 16 mei 2015, 09:56:19
-
hallo collega's, ik heb sinds de laatste dsm ook last van de smart test die blijft hangen op 90%. Advies was van de server om de 2de schijf te vervangen (abnormal melding), maar ik heb slechts 5 slechte sectoren. Ik heb de schijf aan windows gehangen (Ashampoo winoptimizer 11-->fitheid controleren schijf) en die gaf aan dat alles in orde was. Op internet lees ik ook dat het aan de software (http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=58635) ligt en dat ik dus niet direct bang moet zijn dat de tweede schijf uitvalt. Er is al veel gecommunceerd met Synology maar er is nog geen oplossing gevonden. Toch vind ik het wat eng allemaal ook al is het mijn tweede schijf.
Wat zal ik doen? Negeren en wachten op een nieuwe DSM update?
-
Ik zou hem even testen met de test software van WD zelf.
Kun je hier downloaden:
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&sid=3&lang=en
-
bedankt Ben!
snelle test is ok
-
de snelle test duurt ongeveer 17 uur, die doe ik vanavond wel anders klaagt de familie!
:lol:
-
Komt me bekend voor :(
Tot 2 keer aan toe iets dergelijks gehad. Snelle SMART test bleef hangen op 90% terwijl er verder echt helemaal niets gebeurde op de NAS. Uitgebreide SMART test resulteerde in degraded volume.... Disk (WD30EFRX) vervangen en vervolgens uitgebreid met de WD utilities getest aan een PC (heeft zo'n 72 uur gedraaid). Volgens de testen was er (bijna: een paar reallocated sectors) niets mis mee.
Disk weer terug gezet, rebuild van SHR (raid 5) verliep probleemloos, en bij de eerste de beste file die er extra op werd gezet direct een error....
-
bedankt Rizgar,
hoop dat het bij mij meevalt allemaal! :'(
-
Spoel die (A)shampoo maar door het putje. :D
Tests zullen niet direct iets brengen, behalve een bevestiging van wat er al in de SMART info staat plus een verhoogt risico dat de boel verder vastloopt. Hoe SMART waarden door tools geïnterpreteerd worden is afhankelijk van de fabrikant, de één is misschien minder kritisch dan de ander.
ID 200 ziet er niet goed uit.
Dat duid op problemen met het oppervlak van de schijf en/of de lees/schrijfkoppen.
Tezamen met de leeftijd en ID 197, 198, zou ik naar een nieuwe gaan kijken.
Hoe zien de SMART waarden van de eerste schijf eruit?
Zorg dat je een backup hebt van de data die je belangrijk genoeg vindt en doe die lange test met de WD tool.
-
ID 200 ziet er niet goed uit.
?? verklaar je nader. Die waarde staat op 198. En omdat die waarde van 200 naar 0 telt, lijkt me dat een zeer goede score.
-
Dat klopt, die telt terug en de RAW gaat omhoog tot een punt er weer één af gaat.
Dat is een teken van problemen met het oppervlak van de schijf en/of de lees/schrijfkoppen.
DSM is volgens mij redelijk kritisch en het zal dan denk ik niet zo lang meer duren voordat ie `m eruit gooit.
Je kunt natuurlijk wachten tot dat gebeurt.
Ook gezien ID 197, 198 en leeftijd.
In zijn schoenen zou ik naar een nieuwe gaan kijken.
-
Ik snap je reactie nog steeds niet. 197 en 198 staan op de meest beste waarden (200) en de leeftijd is 2 jaar gebruik. Wel met heel veel power downs. Waarschijnlijk veel in slaapstand dus de leeftijd van de schijf kan een stuk hoger zijn.
Wel vreemd is dat er 5 pending_realocated sectoren zijn, maar volgens ID5 nog 0 werkelijk ge-realloceerd zijn.
-
Ben het wel met MDD eens, dat die schijf problemen zal gaan krijgen.
Je kunt het beste naar de RAW values kijken, de andere waarden zijn interpretaties van in dit geval Synology.
Die bepaalt bij hoeveel RAW errors in dit geval er weer een puntje van linkse waarde afgaat.
Over het algemeen vinden fabrikanten dit geen zwaar probleem, maar meestal is dit wel een aankondiging.
Hieronder de formele betekenis van ID 200:
Attribute ID: 200 (0xC8)
Hard drives, supporting this attribute
Samsung, Seagate, IBM (Hitachi), Fujitsu (not all models), Maxtor, Western Digital (not all models)
Description
Write Error Rate / Multi-Zone Error Rate (Western Digital) S.M.A.R.T. parameter indicates the total number of errors appearing while recording data to a hard disk. This may be caused by problems with disk surface or the read/write heads.
Recommendations
Although this parameter is not considered critical by the most hardware vendors, degradation of this parameter may indicate electromechanical problems of the disk. Regular backup is recommended. If no other (critical) parameters report a problem, hardware replacement is recommended on mission critical systems only.
Ook id 197 nog even:
Attribute ID: 197 (0xC5)
Hard drives, supporting this attribute
Samsung, Seagate, IBM (Hitachi), Fujitsu, Maxtor, Western Digital
Description
Current Pending Sector Count S.M.A.R.T. parameter is a critical parameter and indicates the current count of unstable sectors (waiting for remapping). The raw value of this attribute indicates the total number of sectors waiting for remapping. Later, when some of these sectors are read successfully, the value is decreased. If errors still occur when reading some sector, the hard drive will try to restore the data, transfer it to the reserved disk area (spare area) and mark this sector as remapped.
Please also consult your machines's or hard disks documentation.
Recommendations
This is a critical parameter. Degradation of this parameter may indicate imminent drive failure. Urgent data backup and hardware replacement is recommended.
-
De lange WD test in Windows duurde ook veel te lang. Ik heb toch maar de schijf vervangen door een WD red 3TB! Iets groter dus dan kan ik weer voorruit. Ook een extra gekocht voor het geval mijn eerste schijf ook kuren gaan vertonen.
Dank allemaal voor het meedenken! :D
-
Na vervanging van de tweede schijf heb ik deze meldingen ontvangen, alles lijkt dus weer in orde te zijn :D
-
en nog wat plaatjes
-
beste MMD, hier nog de informatie van schijf 1, ik wil die nu ook vervangen nu het systeem klaar is.
Kan ik die nu gewoon uit de server trekken en de nieuwe installeren?
Draait het systeem dan op schijf 2?
-
Write Error Rate / Multi-Zone Error Rate (Western Digital) S.M.A.R.T. parameter indicates the total number of errors appearing while recording data to a hard disk. This may be caused by problems with disk surface or the read/write heads.
Moet ik me dus zorgen maken over die drie fouten en dus schijf 1 ook vervangen (eruit trekken en volume weer repareren, ik heb hem nu liggen dus wil ik het maar gelijk doen)?
-
Draait het systeem dan op schijf 2?
Ja, de 2 schijven zijn gespiegeld/mirror/RAID1.
Moet ik me dus zorgen maken over die drie fouten en dus schijf 1 ook vervangen (eruit trekken en volume weer repareren, ik heb hem nu liggen dus wil ik het maar gelijk doen)?
Niet direct zorgen maken, maar als je nu toch een nieuwe 3TB hebt liggen, zou je schijf 1 ook kunnen vervangen, dan krijg je n.l. ook gelijk de volle volume capaciteit, die je nu niet hebt.
Je zou dan de vervangen schijf kunnen gebruiken voor backups.
Kan ik die nu gewoon uit de server trekken en de nieuwe installeren?
Ja, volgens deze procedure. (https://help.synology.com/dsm/?lang=nld§ion=DSM&version=5.2&link=StorageManager%2Fvolume_diskgroup_expand_replace_disk.html)
-
bedankt Birdy, de andere nieuwe schijf zit er nu ook in.
Ga van de week weer wat smart testen draaien en dan hoop ik dat hij 100% haalt en niet weer blijft hangen bij 90%
;D
-
Andretti, hou er wel rekening mee dat een volledige SMART test lang kan duren.
Ik heb vorige week een 6TB er bij gezet en met een nieuwe disk doe ik altijd eerst een volledige test. Die test heeft zo'n 15 uur gelopen waarvan 5 uur met 90% op de teller. Het percentage gereed heeft betrekking op het aantal testonderdelen en niet op de tijdsduur.
-
Morgen Rizgar,
schijf twee was voor wat betreft de uitgebreide smart test vanmorgen klaar om 06.00 uur, ik heb hem om 22.00 gisteren aangezet.
Wel vreemd dat ik niets zie in de logboeken, daar staan de meldingen van de oude schijf nog.
Vernieuwen heeft geen effect.
Maar de nieuwe schijf lijkt het dus goed te doen en mijn conclusie is dat het dus toch aan de schijf lag dat de smart test zo lang duurde en hij bleef hangen op 90%. (p.s. De beide kapotte schijven hangen nu als extra opslag in andere pc's (windows) en doen het daar goed).
-
Wel vreemd dat ik niets zie in de logboeken, daar staan de meldingen van de oude schijf nog.
Sommige logboeken vermelden alleen slecht nieuws :lol: Maak je geen zorgen.
En mijn ervaring is ook dat zo'n "defecte" disk het prima kan doen als standalone disk. Mits de multi-zone-error-rate niet heel erg hoog is want dan is-ie echt gecrashed (r/w koppie heeft zich gefreesd in surface en dan zijn beide dermate beschadigd dat het hopeloos is).
-
de lange smart test van schijf 1 is ook vanmorgen klaar dus binnen 8 uur.
Alles lijkt dus perfect te werken met de nieuwe 3TB red schijven.
Topic kan wat mij betreft gesloten worden en allemaal bedankt voor jullie hulp!
;D
-
Mooi zo 8)