Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Moris op 20 april 2015, 20:55:25
-
Ik was zonet met een nieuwe configuratie en het aanmaken van een volume JBOD van mijn NAS bezig en krijg in het scherm opslag de volgende melding te lezen "Abnormaal" SMART status voor een van de schijven.
Vervolgens heb ik de test smart laten lopen en krijg hierbij de volgende melding in mijn inbox.
Beste gebruiker,
S.M.A.R.T.-test op harde schijf 1 op Backup-Thuis is mislukt. Maak een back-up van uw gegevens en vervang de schijf zo snel mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
Moet ik hiervan uitgaan, dat deze schijf nu stuk is (nog wel in garantie) :?:
-
Denk dus dat je oude HD1 niet meer helemaal lekker is.
Ik begrijp dat je wel kunt inloggen ?
Zo ja, kijk dan eens naar de S.M.A.R.T info.
[attachimg=1]
-
Oh....je hebt nog wat aangevuld zie ik.......
Moet ik hiervan uitgaan, dat deze schijf nu stuk is (nog wel in garantie)
Ben dus bang van wel.
Je zou die HD op je PC kunnen testen met de software van het merk van die HD.
-
Bij SMART status staat er ABNORMAL te lezen, en bij status NORMAAL.
Lijkt me zeer vreemd :?:
Schijf is van het merk Seagate ST4000DM000-1F2168
-
Dat betekent dus dat er wel problemen zijn b.v. (veel) bad spots (kun je uitlezen in S.M.A.R.T. info, maar je volume is nog wel "normaal".
Je kunt hier de software downloaden om eventueel te testen. (http://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/item/seatools-win-master/)
-
Volume is inderdaad wel normaal, alleen status SMART is abnormaal :|
Helaas geen windows, maar veronderstel dat deze MAC-tool (http://www.seagate.com/be/nl/support/external-hard-drives/desktop-hard-drives/freeagent-desk/seagate-diag-mac-master/) eveneens moet voldoen ;)
-
Ik heb zonet de schijf in een externe behuizing via usb op mijn Mac aangesloten en de schijf op 3 verschillende bestandssystemen geformatteerd.
Helaas wordt de schijf via de Seagate-tool niet gevonden, doe ik hier iets verkeerd :?:
-
Heb het maar via een Windows laptop van iemand anders even gedaan.
De hele procedure "Basic Test" van Seatools heeft de schijf volledig doorstaan, nergens een foutmelding te melden :?:
Waarom DSM hierbij wel de melding smart-status niet OK, is me een raadsel, maar wat nu :?:
-
Is hij al wel klaar met volume maken? En daarna krijg je een vraag of je de volume wil controleren klopt dat?
( bij mij deed hij dat wel) Daar heb ik ja geklikt en daarna duurt het heel wat uren voordat hij klaar is met controleren. daarna gaf hij ook de status abnormaal aan totdat hij klaar was. Daarna was hij normaal.
-
De schijf zit intussen helaas niet meer in de Nas, maar weet met zekerheid dat het volume klaar was.
-
De SMART waarden, zoals gevraagd door @Birdy in reactie 1, kunnen meer licht werpen op het waarom en ook of het verstandig is de schijf te vervangen.
-
Is hij al wel klaar met volume maken? En daarna krijg je een vraag of je de volume wil controleren klopt dat?
( bij mij deed hij dat wel) Daar heb ik ja geklikt en daarna duurt het heel wat uren voordat hij klaar is met controleren. daarna gaf hij ook de status abnormaal aan totdat hij klaar was. Daarna was hij normaal.
Ik heb gisterenavond na een positief rapport van de seagate testtool, de goed bevonden schijf maar terug in de nas geplaatst.
Vreemde is dat het aanmaken van het volume nu veel langer duurt dan de 1ste keer, en op dit moment nog maar aan 94% zit voor het aanmaken en controleren van de schijven :?: Er moet dus de 1ste keer wel iets foutgeloven zijn?
In opslagbeheer onder knopje HDD/SSD staat schijf 1 nog steeds met status “SMART” abnormaal, maar dit zou hopelijk straks bij het beëindigen van het volume kunnen verdwenen zijn.
-
Denk ik niet. De SMART status geeft een fout in de hardware van je schijf/SSD aan. Heeft helemaal niks met het volume dat je aanmaakt te maken.
-
Intussen is het volume JBOD aangemaakt en helaas is de status “Smart” nog steeds Abnormaal :(
SMART-informatie laat het volgende plaatje zien.
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1299.photobucket.com%2Falbums%2Fag67%2FJoske007%2FSchermafbeelding%25202015-04-21%2520om%252020.43.34_zpsfiivfng2.png&hash=900f90482d46ae600274d97547d3e7b8576a975b) (http://s1299.photobucket.com/user/Joske007/media/Schermafbeelding%202015-04-21%20om%2020.43.34_zpsfiivfng2.png.html)
-
Zoals gezegd, die schijf is (bijna) stuk. Als je nog garantie hebt hem meteen vervangen of anders een ander kopen. Vooral met een JBOD volume is het sterk af te raden om een schijf met een dergelijke foutstatus te gebruiken. Als hij uiteindelijk stuk gaat ben je het grootste deel van de data op de NAS kwijt.
Zie ook deze info: https://kb.acronis.com/content/9119
-
Doe eens eens smarttest op die disk.
De gegevens die je nu ziet zijn van de laatste test.
-
Oké, deze schijf wordt een retour met de nodige printscreens uit DSM richting winkel.
-
Intussen is deze defecte schijf omgeruild voor een nieuw exemplaar.
Bij het maken van een nieuw volume JBOD, wordt het aanmaken van dit volume prompt onderbroken :?:
En krijg ik de onderstaande melding van de nieuwe disk te lezen :S
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1299.photobucket.com%2Falbums%2Fag67%2FJoske007%2FSchermafbeelding%25202015-04-22%2520om%252017.50.17_zpsbqhsrjda.png&hash=5ddb8c36e64980ae53cbe48c54c4a3fba7217df0) (http://s1299.photobucket.com/user/Joske007/media/Schermafbeelding%202015-04-22%20om%2017.50.17_zpsbqhsrjda.png.html)
-
Ben niet zo thuis in JBOD maar, het lijkt erop dat eerst dsm erop moet.
Kijk eens met assistant.
-
Assistant zegt status gereed?
-
Je scherm zegt dat de diks niet geinitialiseerd is. Dit is feitelijk het eerste wat er gebeurd als je een nieuwe schijf plaatst. Aangezien je die melding niet gekregen hebt, ga ik ervanuit dat er al een 'bestand systeem' op de harde schijf aanwezig is.
Ik denk dat als je voor een secure erase van de schijf kiest (alles wordt dus gewist) je hierna wel de mogelijkheid krijgt van initialisatie en een uitgebreide smarttest (test new drive). Hierna zou je de schijf wel weer aan je volume kunnen toevoegen.
-
Intussen heb ik DSm opnieuw geïnstalleerd en krijg bij opslagbeheer het bovenstaande plaatje weer tevoorschijn "smart Status" niet ondersteund en schijf niet geïnitialiseerd de overig schijven zijn wel OK?
Bij het uitvoeren van secure erase voor de betreffende schijf, wil ik het volume aanmaken maar helaas wordt deze steeds promo onderbroken :evil:
-
Bij het uitvoeren van secure erase voor de betreffende schijf, wil ik het volume aanmaken maar helaas wordt deze steeds promo onderbroken :evil:
Die schijf zou ik dan aan een mac/pc koppelen om te controleren of deze het uberhaubt wel doet cq of je hem dan kunt wissen
-
Net nieuw, zou wel heel toevallig zijn ::)
Maar testen is weten, dus op naar de volgende stap ;)
-
Zonet de schijf in mijn externe behuizing geplaatst en via usb op de mac aangesloten.
Geen schijf te vinden, maar wel uit de disk een piepend en repeterend geluid :evil:
Vandaag in de winkel onder garantie deze nieuwe schijf als omruiling gekregen en nu weer terug.
Hoop dat dit voor me aanvaard wordt, want een 4TB disk is helaas niet goedkoop meer te scoren :x
-
Dubbel pech:(
-
Intussen is de defecte schijf DOA ingeruild en is de nieuwe via usb aan mijn mac gekoppeld.
De schijf wordt herkend maar ik kan ze niet lezen, in een onbekend bestandsformaat? (schijfhulpprogramma zegt dat de schijf niet geformatteerd is en moet geïnitialiseerd worden) .
Zodoende, start ik het schijfhulpprogramma van apple en probeer de schijf te wissen in exFAT ... Telkens krijg ik de de melding:
"Het wissen van de schijf is mislukt met de fout:
Er kan niet naar het laatste blok van het apparaat worden geschreven."
Ik heb al geprobeerd om te wissen in een ander bestandsformaat, geprobeerd om eerst een partitie aan te maken van de grootte van schijf, ... Alles werkt niet.
Weet iemand wat er precies verkeerd gaat?
Misschien een ander programma?
Log file uit de mac zegt het volgende.
2015-04-23 17:56:34 +0200: Schijfhulpprogramma gestart.
2015-04-23 17:57:16 +0200: Wissen voorbereiden : 'Naamloos'
2015-04-23 17:57:16 +0200: Partitie-indeling: GUID-partitietabel
2015-04-23 17:57:16 +0200: 1 volume wordt aangemaakt
2015-04-23 17:57:16 +0200: Naam : 'Naamloos'
2015-04-23 17:57:16 +0200: Grootte : 4,14 GB
2015-04-23 17:57:16 +0200: Bestandssysteem : Mac OS Uitgebreid (journaled)
2015-04-23 17:57:16 +0200: Schijf deactiveren
2015-04-23 17:57:16 +0200: Het wissen van de schijf is mislukt met de fout:
Er kan niet naar het laatste blok van het apparaat worden geschreven.
2015-04-23 17:57:17 +0200: Wissen voltooid.
2015-04-23 17:57:17 +0200:
2015-04-23 18:07:26 +0200:
Naam : Generic External Media
Type : schijf
Partitieschema : Niet-geformatteerd
Schijfidentificatie : disk1
Medianaam : Generic External Media
Mediatype : Algemeen
Verbindingsbus : USB
USB-serienummer : 5A3330323945384D20202020
Apparaathiërarchie : IODeviceTree:/PCI0@0/EHC1@1D
Beschrijfbaar : Ja
Verwijderbaar : Ja
Locatie : Extern
Totale capaciteit : 4,14 GB (4.142.054.400 bytes)
Schijfnummer : 1
Partitienummer : 0
S.M.A.R.T.-status : Niet ondersteund
-
Waarom een nieuwe HD eerst laten formatteren door een Mac?
Of.... Is het geen nieuwe.
Of.... Snap ik het niet?
-
Omdat dit nu al een 3de schijf voor het aanmaken van een nieuw volume zou zijn en mijn Nas niet als schuldige wil verdenken.
Heb ik deze nieuwe schijf via een externe behuizing aan mijn mac gehangen, deze vraagt uiteraard om te initialiseren.
-
"Yep. Old bug is back in Lion."
http://www.intermactivity.be/archive/index.php/t-117887.html
Ben geen apple expert, verre van dat, maar volgens dit artikel zou het een 'beperking' van het Apple OS kunnen zijn.
Snap dat je eerst een controle wilde uitvoeren, maar zou je adviseren om deze toch eens in de DS te plaatsen.
-
Ik zou gewoon die HD in de NAS doen en de JBOB volume uitbeiden.
-
Intussen is dit reeds gebeurd en net dezelfde problemen als voorheen, blijkbaar last van een zeer hoge uitval bij deze Disks :evil:
-
Nou, dat zal wel sterk zijn :S
Wat je nu zou kunnen doen, is die andere HD's verwijderen (als je huide JBOD van belang is, dan wel merken uit welke bay ze komen, zodat ze weer in dezelfde bay terug gezet worden) en alleen die nieuwe in 1 van de 2 bay's plaatsen waar die andere HD's uit kwamen.
NAS starten, Assistant starten en kijken of je DSM kunt installeren.
Dit als test of inderdaad die HD ook defect is.
-
De Netwerkback-up was na al het falen bij het aanmaken van een volume, nog steeds niet gelukt om over te pompen.
Als test heb ik telkens de defecte of vervangen schijf in een ander bay geplaatst, zodat ik kon uitsluiten of er eventueel iets mis zou zijn met een sata-poort, helaas niet dus.
Wanneer ik de defecte schijf verwijder heb ik pas de mogelijkheid om smart te lezen, met de defecte disk erin blokkeert deze functie :evil:
-
Pff, hierachter nog 4 DOA's gehad :evil:
Intussen draait de oude nas als netwerkback-up als een zonnetje, maar heb nu wel gekozen voor SHR ipv JBOD.
Allen hier nog bedankt voor alle hulp ;)
-
4 DOA schijven :o
Dat is niet normaal zeg.....
Slechte zending zeker, 5 keer van de vrachtwagen gevallen, letterlijk deze keer 8)
-
Inderdaad, in de winkel dan maar de laatste 4TB schijven ter plaatsen laten testen en ook hier 2x achter elkaar prijs "DOA".
Omruiling onder garantie naar een ander merk was mogelijk, alleen werden de schijven onderworpen aan afschrijving en ouderdom.
Ik zou dan voor een 4TB schijf een €71 ontvangen, terwijl ik deze bij aankoop wel €169 heb betaald, straffe jongens daar bij Alternate :o