Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Nelissuh op 03 november 2016, 20:52:17
-
Tja, mijn probleem is zo vaag dat ik het nauwelijks durf voor te leggen.
Een familielid is pas verhuisd en heeft zowel in de woonkamer als op zijn slaapkamer een nieuwe Sony 4K android TV geplaatst. TV en internet via Ziggo.
In eerste instantie had hij last van slecht beeld bij TV kijken via DVB-C. Hij heeft contact opgenomen met Ziggo, een monteur was snel ter plaatse, deze heeft het signaal gecontroleerd en dit was goed. De monteur heeft enkele koppelingen vervangen waarna het beeldsignaal goed was.
Hij heeft daarna een nieuwe laptop, Asus AC router en DS216Play aangeschaft. De DS216Play heb ik bij mij thuis geheel voor-geïnstalleerd (Sonarr, NZBGet, Spotweb, Transmission, Hyperbackup, enz), en afgelopen zaterdag ben ik bij 'm langs gegaan om de router en de NAS te installeren. Op beide TV's heb ik Kodi geïnstalleerd, met centrale MySQL database op de NAS.
Toen in vertrok werkte alles wat nieuw was geïnstalleerd. Films op de NAS konden op de ene TV gestopt worden, en op de andere TV verder gekeken, internet werkte vlot op zijn laptop, enz.
So far so good.
De dag erna kreeg ik een appje dat het normale Ziggo tv-beeld wat voor de installatie goed was niet om aan te zien was. :wtf: Stekkers en bekabeling was hij 2x nagelopen, maar alles was goed.
Nu had ik zijn router verplaatst van de woonkamer naar de meterkast, vlak bij het modem en bekabeling (splitters e.d.) van zijn CAI. Het enige wat ik me kon voorstellen (onwaarschijnlijk maar toch) was dat het signaal van de antennes van de router zou storen op het TV signaal. Uit trekken van de router loste het probleem i.d.d. op, maar zou gouw deze ergens anders werd ingestoken was het probleem weer terug.
Nu ontdekte mijn familielid gisteren het volgende: het probleem doet zich alleen voor als de DS216Plus is aangesloten op de router. ;D ;D ;D
Nu moet ik zeggen dat ik zelf nog geen tijd heb gehad om langs te gaan en het probleem te controleren, maar heeft iemand enig idee wat de oorzaak / oplossing zou kunnen zijn dat het digitale kabel signaal verstoort wordt op het moment dat een NAS wordt aangesloten op de router, die op zich weer met het Ziggo kabelmodem is verbonden???
-
Schot in het donker.
Heeft deze router soms dat Trendmicro AI Protection?
Schakel het dan eens uit.....
-
Uit mijn hoofd was het een ASUS RT-AC1200G+ router. https://www.asus.com/Networking/RT-AC1200G-plus/ (https://www.asus.com/Networking/RT-AC1200G-plus/) Ik kan in de handleiding niets vinden over Trendmicro AI Protection.
Waarom vermoed je dat een website controle TV signaal zou verstoren?
-
En wat als de packages die downloaden uitgeschakeld zijn?
-
Ik heb wel eens gelezen dat een NAS opgesteld naast een modem/router zoveel interferentie veroorzaakte dat de modem/router niet goed functioneerde. Met 50 cm verplaatsen van de NAS was het probleem toen opgelost.
Misschien hier iets vergelijkbaars aan de hand, maar dan voor het TV-signaal ??
-
Gisteren eindelijk tijd gehad om te gaan kijken.
NAS niet aangesloten. TV aangezet. Laptop via WiFi speedtest.net gedraaid. TV beeld stoorde bij upload test, en ging bijna op zwart bij upload test. Daarna Laptop bekabeld aangesloten, weer speedtest.net gedraaid, TV beeld weer geheel verstoord.
Ziggo gebeld en probleem voorgelegd. Ze sturen een nieuw modem op. Oude was sowieso van een type wat ze aan het vernieuwen waren.
Probleem lag dus niet bij NAS. Het euvel was alleen dat hij nooit internet en TV tegelijk gebruikte, waardoor hij dit probleem nog nooit ontdekt had. NAS ging downloaden tijdens het TV kijken, en hierdoor kwam het probleem naar boven.
Modem had 2-3 dagen levertijd. Ik heb een goed gevoel dat dit het probleem gaat oplossen.
-
Geef dan nog even feedback hoe de nieuwe modem het zaakje afwerkt.
-
Uiteraard
-
Na installatie van het nieuwe modem leken de problemen minder, maar ze waren er wel nog. Ik heb de CAI bekabeling geheel nagekeken, maar alle hardware was van goede kwaliteit (Hirschmann of vergelijkbaar) en goed aangesloten.
Daarom nog maar eens Ziggo gebeld, die een monteur heeft laten komen.
Ik ben er niet bij geweest, maar de eigenaar vertelde me het volgende:
Gezien het TV signaal boven goed was en onder problemen gaf ging de monteur er vanuit dat de storing ontstond doordat het internet signaal (upload door modem) stoorde op die kabel (deze frequentie een staande golf gaf in deze kabellengte??). Hij heeft een filter in deze kabel geplaatst, waardoor het probleem opgelost is. (Het kan zijn dat storing zo laag is dat eigenaar zich er niet aan stoort :S ).
P.S. Die Connect Box viel me 100% mee. Op AC werd via speedtest.net de volledige 150MBit download gehaald (Connect Box in meterkast, laptop in woonkamer). Het enige lastige vond ik dat nadat ik het subnet had aangepast van 192.168.178.x naar 192.168.1.x je moest inloggen op 192.168.100.1 om 'm verder in te stellen.
-
Heb je wel 4G afgeschermde kabels en connectoren gebruikt?
-
Het enige lastige vond ik dat nadat ik het subnet had aangepast van 192.168.178.x naar 192.168.1.x je moest inloggen op 192.168.100.1 om 'm verder in te stellen.
Lijkt me een typefoutje in je reactie.
-
Mijn Connect Box staat in bridge mode en ik moet wel via 192.168.100.1 om erin te komen
-
Heb je wel 4G afgeschermde kabels en connectoren gebruikt?
Geen idee. Gewoon goede CAI kabel (lag er al), Hirschmann KOKWI / KOSWI stekkers, Hirschmann WCD's. Maar, 4G was niet de storing. TV stoorde bij internet gebruik (ook bekabeld internet).
Het enige lastige vond ik dat nadat ik het subnet had aangepast van 192.168.178.x naar 192.168.1.x je moest inloggen op 192.168.100.1 om 'm verder in te stellen.
Lijkt me een typefoutje in je reactie.
Nee, net niet. Daarom meld ik het ook. Zonder dat hij in bridge modus staat moest ik 'm benaderen via 192.168.100.1 ondanks het 192.168.1.x subnet.
-
Wat idioot!?
Dat ik dit topic las klapperde mijn oren van verbazing, maar maar mijn gloednieuwe Sony 4K Android tv heeft hetzelfde euvel als wat er hier exact beschreven wordt. En ja, ook ik gebruik ook goede kwaliteit coaxkabel en afgeschermde connectoren (alles kabelkeur). Ook shielded netwerkkabel. En toch nog artefacten in de gloria!
Maar nu ik dit zo lees ga ik toch maar eens experimenteren door mijn nassen uit te zetten etc.
Bedankt voor het posten van deze vraag want ik dacht dat het aan mij lag, maar ik ben dus niet de enige.
-
Kan niet iets met de NAS te maken hebben.
Hooguit dat als je de NAS aansluit er data verkeer gaat lopen.
NAS netwerk verkeer is niet anders dan netwerkverkeer van andere devices.
Blijkbaar stoort je router op het kabelmodem.
Welk type kabelmodem heb je en welk type router en waarom eigenlijk een tweede router.
Dat kabelmodem is al een router, lijk me niet zo zinvol om twee routers te gebruiken.
-
Ben(V), ik weet niet of je het hele topic hebt gelezen, maar de oorzaak is dat internetverkeer stoort op het DTV signaal. Internet-gebruik = artefacten in het TV beeld. Bij de installatie waar ik over schrijf is de combinatie van router en modem al vervangen met een modem met ingebouwde router, maar het probleem blijft.
-
Nog even het probleem naar voren gehaald.....
Nu ontdekte mijn familielid gisteren het volgende: het probleem doet zich alleen voor als de DS216Plus is aangesloten op de router. ;D ;D ;D
......en de draad opnieuw (vluchtig) doorgenomen. Schiet me ineens iets te binnen waar iemand eerder op het Telfort forum over schreef.
Die had ook nogal vreemde storingen. Bekabeling was allemaal in orde. Die bleek zijn NAS direct naast zijn modem/router te hebben staan.
Verplaatsen van de NAS 50 cm verder bracht toen de oplossing voor het probleem.
Kennelijk geeft een NAS zodanig veel elektromagnetische interferentie af, dat dit door apparaten die schijnbaar ook slecht zijn afgeschermd,
een erg storende combinatie blijkt te zijn in de verwerking van bepaalde data-signalen.
Hoe is de situatie bij je familielid in de plaatsing van apparaten ??
(Dat kunnen ook andere apparaten zijn dan de NAS, waardoor de "omslag" van storing dan nog weer eens bij een "3e" apparaat kan liggen).
In ieder geval was het voor een monteur m.b.t. Ziggo geen onbekend verschijnsel, als ik < DEZE reactie > (http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/slecht-ziggo-tv-beeld-bij-ingeschakelde-nas/msg209623/#msg209623) teruglees.
EDIT:
Ik zie nu met "beter" teruglezen dat ik dat al eerder in het draadje heb gemeld < HIER > (http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/slecht-ziggo-tv-beeld-bij-ingeschakelde-nas/msg205293/#msg205293)
Maar vraag me nu wel af, of de plaatsing van apparaten is gecontroleerd, want je gaat er verder helemaal niet op in?
Storing door elektromagnetische interferentie komt veel vaker voor dan menigeen in de gaten heeft.
Zie artikel van de "Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koude" (http://www.knvvk.nl/) in bijgaand < PDF bestand > (http://www.knvvk.nl/downloads/1kl201010.pdf).
-
Nu had ik zijn router verplaatst van de woonkamer naar de meterkast, vlak bij het modem en bekabeling (splitters e.d.) van zijn CAI. Het enige wat ik me kon voorstellen (onwaarschijnlijk maar toch) was dat het signaal van de antennes van de router zou storen op het TV signaal. Uit trekken van de router loste het probleem i.d.d. op, maar zou gouw deze ergens anders werd ingestoken was het probleem weer terug.
Nu ontdekte mijn familielid gisteren het volgende: het probleem doet zich alleen voor als de DS216Plus is aangesloten op de router. ;D ;D ;D
Ja ik heb het verhaal helemaal gelezen, maar misschien was jij bovenstaande even vergeten.
Als dat het enige wat verandert is, dan heeft het niets met de NAS te maken maar gewoon met netwerk verkeer in het algemeen en stoort (zoal Babylonia ook aangeeft) je router gewoon op je kabelmodem en dat gebeurd dus meer als er netwerk verkeer is (je NAS is aangesloten).
Als je de combinatie modem(met ingebouwde router) en extra router al een keer vervangen hebt door alleen modem met ingebouwde router van ziggo, dan is het gewoon een kwestie van aanmelden van een storing bij ziggo.
Zij moeten zorgen dat het werkt.
Ik heb zo'n probleem jaren geleden gehad toen ik nog een Com2 modem had, is toen uiteindelijk opgelost door hem te vervangen door een Arris modem.
-
@Babylonia: De problemen doen zich ook voor als de NAS niet aangesloten is, en internet verkeer wordt gegenereerd door met een laptop te internetten. Zowel via WiFi als via bekabeld (Laptop krijgt voeding via accu).
Hierdoor kan ik elektromagnetische interferentie door de plaatsing van de NAS uitsluiten.
@Ben(V): Zoals boven geschreven: probleem is opgelost door Ziggo te bellen, en ze hebben een filter in de CAI kabel tussen het modem en de TV geplaatst.
Ik ben wel benieuwd of het probleem van @aliazzz ook opgelost kan worden door al het internetverkeer (tijdelijk) af te schakelen.
-
@Babylonia: De problemen doen zich ook voor als de NAS niet aangesloten is, en internet verkeer wordt gegenereerd door met een laptop te internetten. Zowel via WiFi als via bekabeld (Laptop krijgt voeding via accu).
Vandaar dat ik schreef: Hoe is de situatie bij je familielid in de plaatsing van apparaten ??
(Dat kunnen ook andere apparaten zijn dan de NAS, waardoor de "omslag" van storing dan nog weer eens bij een "3e" apparaat kan liggen).
Of met andere woorden doorloop bij je familie hoe kabels lopen en allerlei "andere" apparaten zijn geplaatst.
Misschien lopen kabels net langs een koelkast, magnetron, basis station van een draadloze telefoon en andere storende apparaten, of staan ze zelf ongunstig ten opzichte van elkaar?? Er hoeft dan slechts een ander "3e" apparaat net even voor een omslag te zorgen in de data-doorgifte dat de balans de verkeerde kant uitslaat m.b.t. storingen.
Misschien kun je de situatie tevens verbeteren door gebruik te maken van zoveel mogelijk (dubbel) afgeschermde netwerkkabels?
-
Hoi allen,
Door andere verplichtingen ben ik nog niet er aan toegekomen om zo goed als alle netwerkapparatuur uit te schakelen.
Ik hoop hier morgen en anders volgende week wat tijd voor te kunnen maken. Ofwel, jullie houden mijn bevindingen nog even tegoed 😉
Ik ben natuurlijk zelf ook erg benieuwd.
-
Maar, het rare van het hele verhaal vind ik dan nog dat OP op zo'n dure TV via DVB-C kijkt in plaats van digitale TV. En met digitale TV zou je ook geen last moeten hebben.
-
DVB-C kijken is exact hetzelfde als Digitaal TV kijken. Waarom een nodeloos kastje tussenschakelen?
Dus zeer zeker geen "raar verhaal".
-
Inderdaad, DVB-C is Digital Video Broadcasting via Cable.
-
Ah ok. Ik kijk zelf via satelliet en ik verwarde de term met analoge TV.

Vind het dan wel gek dat het digitale signaal via de kabel zo gevoelig is voor interferentie.
-
Dat is het ook helemaal niet.
Ik gebruik ook dvb-c op meerdere TV's in huis en overal prima beeld zonder artefacten en mij router staat pal naast het modem.
Ik heb nog een modem zonder ingebouwde router, bevalt nog steeds prima.
Maar zoals met alles moet je wel voor een kwalitatief goede infrastructuur zorgen, met goed connectoren en al je spullen goed geaard.