Auteur Topic: SHR storage pool degraded  (gelezen 774 keer)

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 62
SHR storage pool degraded
« Gepost op: 15 mei 2024, 09:42:11 »
Goedemorgen,
Er staan hier 2 synology nassen in het netwerk: een ds418 met data.
En een ds418J waar (door de ds418) naar toe gebackupped wordt met hyper backup.
Beide draaiden op dsm 6.2.4

De 418J heeft 3 schijven wd red schijven.
Schijf 1= wd60efzx
Schijf 2 = leeg
Schijf 3 = wd40efrx
Schijf 4 = wd60efzx

De 418J heeft sinds 10 mei een probleem. Hij begon 's nachts te piepen. 1 enkele (niet heel snel) herhalende piep. Zelf niet gehoord, mijn vrouw heeft hem met de aan/uit knop uit gezet om van het gepiep af te zijn.

Toen ik de 418J weer inschakelde, was de boodschap: dsm op uw ds418j is opnieuw ingesteld zodat u dsm opnieuw moet installeren. Zo is dsm 7.1.1 geinstalleerd.

In opslagbeheer > opslagpool 1 > volume 1 werden alle 3 de schijven weergegeven als: toewijzingsstatus normaal en integriteitstatus gezond. (alles groen)
Maar opslagpool 1 werd weergegeven als beschadigd. In de tekst kan ik voor "repareren" kiezen. Maar dan werd er gevraagd om een nieuwe schijf te plaatsen.

Ooit heb ik een rotte schijf gehad. Toen was duidelijk welke schijf rot was. Die werd vervangen door een nieuwe schijf, daarna kiezen voor repareren, dat duurde heel lang, daarna draaide alles weer prima, zonder data verlies. Zo'n soort scenario dacht ik dat het zou worden.

Omdat nu niet duidelijk was of en welke schijf het probleem is, heb ik contact opgenomen met Synology Support.
Support heeft mij gevraagd om alle schijven uit de 418J te halen, eerst zonder schijven starten, en er dan steeds 1 terug te stoppen en de nas te starten. Zo zou dan duidelijk moeten worden welke schijf de beschadigde opslagpool veroorzaakt.

Helaas heeft dat niet opgeleverd welke schijf het probleem veroorzaakt.
Zonder schijven, kreeg ik de boodschap dat er een schijf geplaatst moest worden.
En daarna, steeds met 1 schijf gestart, ging hij bij elke schijf piepen en gaf hij in opslagbeheer keurig de boodschap dat hij 2 schijven miste. Met exact welke schijf en exact welk bijbehorend hdd serienummer.

Toen de 6TB schijven (schijf 1 en 4) als enige schijf in de 418j zaten, gaf hij voor beide schijven keurig: normaal en gezond.
Toen de 4TB (schijf 3) als enige schijf in de 418J zat was het: toewijzingsstatus "detected" (oranje) en integriteitsstatus "gezond"

Nu zitten alle 3 de schijven weer in de 418J. In opslagbeheer > opslagpool 1 > volume 1 zijn alle schijven "gezond". Maar van schijf 1 en schijf 4 is de toewijzingsstatus nu rood: systeempartitie mislukt. Schijf 3 heeft toewijzingsstatus "normaal".

In het hele verhaal, worden alle 3 de schijven dus altijd als "gezond" weergegeven. Alleen de toewijzingsstatus is niet altijd "normaal." Maar dat is misschien niet heel gek als je schijven gaat weglaten uit de configuratie.
Het is allemaal niet heel eenduidig voor mij. En blijkbaar voor synology support ook niet. Ze hebben nu de logfile opgevraagd.

Graag zou ik achterhalen of er 1 (of meer?) schijven problematisch zijn. En welke dan?
En hoe los ik dit op, zonder dat mijn backup data die op deze 418J staat verloren gaat.
 
Vervolgens dacht ik: laat ik op het forum maar eens hulp zoeken, daar zitten een aantal zeer ervaren mannen.

Wat zijn jullie ideeen? Hoe krijg ik helder hoe dit veroorzaakt is, en/of welke schijf de rotte appel is. Is er een rotte appel? En wat is dan de oplossing? Hoe krijg ik dit weer goed functionerend, zonder dataverlies.

Hoor het graag, Erik

PS ik heb een serie screenshots maar ik weet niet welke voor jullie eventueel handig/nodig zijn. En de upload grootte is hier maar klein.



  • Mijn Synology: DS418 418J
  • HDD's: 2x WD60EFZX WD40EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2024, 17:10:31 »
Citaat
mijn vrouw heeft hem met de aan/uit knop uit gezet om van het gepiep af te zijn.
Echt niet handig hoor, dus je vrouw weet wel hoe de NAS uitgezet moest worden, maar niet in staat om even in te loggen......en het gepiep uit te zetten ?
Maar goed.....

Citaat
Nu zitten alle 3 de schijven weer in de 418J. In opslagbeheer > opslagpool 1 > volume 1 zijn alle schijven "gezond". Maar van schijf 1 en schijf 4 is de toewijzingsstatus nu rood: systeempartitie mislukt. Schijf 3 heeft toewijzingsstatus "normaal".

Eerst dat maar eens in orde maken.
Systeempartities herstellen:
Start Opslagbeheer.
Ga naar Overzicht en klik op de koppeling Repareren. Het systeem herstelt de systeempartities.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 62
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2024, 18:31:34 »
@Birdy: ik was al positief verrast dat ze de aan/uit knop geprobeerd heeft, ipv meteen de stekker eruit......

Bij opslagbeheer > overzicht zie ik geen reparatiemogeljkheid, zie ook screenshot.
Repreren zie ik alleen bij de opslagpool staan.

Kijk ik op de verkeerde plek?
  • Mijn Synology: DS418 418J
  • HDD's: 2x WD60EFZX WD40EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2024, 19:21:16 »
Volg het advies op die in je printscreen staat.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 62
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2024, 20:01:17 »
Dat advies is reparatie van de storagepool. en dan vraagt hij om een extra schijf.

Ben bang dat, als ik niet eerst een defecte schijf verwijder, maar nu een nieuwe schijf toevoeg, dat ik dan een SHR volume van 4 schijven heb, zonder dat het probleem is opgelost.

Op internet vond ik dat iemand die dit overkomen is. Daarna werkte het nog niet. Maar ik kan even niet terugvinden waar ik dat gelezen heb.
  • Mijn Synology: DS418 418J
  • HDD's: 2x WD60EFZX WD40EFRX

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 62
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2024, 20:21:39 »
Onderstaande screenshots geven de smart attributen van de 3 schijven. Kunnen we hier iets uit opmaken?

Moet eerlijk toegeven dat ik niet helemaal begrijp hoe ik dit moet lezen (denk ik)
Wat ik opgezocht/gelezen heb:

Waarde =  de actuele waarde
Slechtst =  de slechtst gemeten waarde ooit voor deze schijf
Drempel = als hij onder deze waarde zakt is het een probleem
Onbewerkte gegevens = .......?

En hoe hoger de waarde hoe beter.

Maar.... soms is de slechtste waarde hoger dan de actuele waarde....? Dat klopt dfan niet toch? Want een hoge waarde zou juist goed moeten zijn..? Of begrijpik het niet goed...?
  • Mijn Synology: DS418 418J
  • HDD's: 2x WD60EFZX WD40EFRX

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2668
  • Berichten: 16.550
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2024, 00:40:25 »
Citaat
Maar.... soms is de slechtste waarde hoger dan de actuele waarde....? Dat klopt dfan niet toch?

Dat klopt inderdaad niet.  De smartwaarde telt vanaf een hoge waarde af naar de drempelwaarde. Komt hij op de drempelwaarde, dan is dat een smart error. Meestal is de drempel 0.

Omdat ik bij jou weel veel waardes van 100 zie, zal dat de startwaarde zijn voor dat attribuut. De start kan per fabrikant verschillen. Ik zie bij jou idd bij alle drie de schijven steeds dezelfde 3 attributen met een waarde 100 en een slechtste van 253.  Dat kan dus niet. Dat lijkt me een softwarefout van de drive fabrikant. Waarschijnlijk is de startwaarde van slechts te hoog ingesteld en wordt pas aangepast als 'waarde' van waarde veranderd.
In elk geval niet iets om je zorgen over te maken.

Overigens staan bij mijn 12 jaar oude WD-green schijven deze 3 waardes alle drie op 200, 200.  Die zijn dus nooit verslechterd in 12 jaar tijd. Blijkbaar een andere software versie.
Bij mijn eerste WD-red staat 1 attribuut op 100, 253 en bij mijn laatste WD-red staan ook 3 attributen op 100, 253.  (Niet dezelfde 3 als bij jou).  Dist lijkt me dus al een heel oude bug. Per definitie zou 'slechts' nooit beter kunnen zijn dan de 'waarde' zelf.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 62
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2024, 11:17:18 »
Oke, dank voor de toelichting.
Is dat iets specifieks voor WD, of hebben andere merken dat ook?

Apart dat de waardes soms niet klopppen.
Dan kan je er dus eigenlijk ook niet vanuit gaan.
Ze zouden initieel natuurlijk "altijd" 100% moeten kloppen.
  • Mijn Synology: DS418 418J
  • HDD's: 2x WD60EFZX WD40EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2024, 11:37:10 »
Onderstaande screenshots geven de smart attributen van de 3 schijven. Kunnen we hier iets uit opmaken?
Ja, er is helemaal niets mis met die 3 HD's.

Dat advies is reparatie van de storagepool. en dan vraagt hij om een extra schijf.
Zeer merkwaardige en verwarrende vraag.
Ik denk dat er niets anders op zit om helemaal opnieuw te beginnen, dus terug te gaan naar fabrieksinstellingen:
61899-0
Je bent dan wel je backups kwijt.
LET OP: Je zit volgens mij nog op DSM6, als je op die versie wilt blijven, dan moet je DSM zelf downloaden en installeren wanneer daarom wordt gevraagd.

Of je moet nog eens om advies vragen (nieuwe situatie) aan Synology.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 62
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2024, 12:12:28 »
Dat klinkt niet veelbelovend. Volgens Synology Support zou ik met behoud van data (mijn backups) verder moeten kunnen....
Synology heeft gisteren gevraagd logbestanden te genereren en die op te mailen. Hopelijk komt daar nog iets uit.

Overigens, als er niks mis is met de schijven, dan neem ik aan dat de data ook nog op de schijven staat, toch?
Dan zou je zeggen, dat op 1/andere manier de schijven toch weer aan elkaar geknoopt moet kunnen worden tot een werkende storagepool?

Hij draaide op 6.2.4. Zou het nog iets uitmaken als ik weer terug ga naar dsm 6.2.4? En kan dat uberhaupt zomaar?

Voor het opnieuw opbouwen van de storagepool is waarschijnlijk die extra (4e) schijf nodig .....? Daar vraagt ie om als ik op "repareren" klik.

Als je de extra (4e) schijf plaatst, moet je die dan eerst toevoegen als "hot spare"? Of gewoon er zo insteken en dan voor repareren kiezen? Maakt dat iets uit?
  • Mijn Synology: DS418 418J
  • HDD's: 2x WD60EFZX WD40EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2024, 13:49:38 »
LET OP: Je zit volgens mij nog op DSM6, als je op die versie wilt blijven, dan moet je ......
Hij draaide op 6.2.4. Zou het nog iets uitmaken als ik weer terug ga naar dsm 6.2.4? En kan dat uberhaupt zomaar?
Ik had mij vergist in de DSM versie, je draait dus DSM7.1.1, dus negeer mijn reactie.
Dan wordt het: LET OP: Je zit volgens mij nog op DSM7.1.1, als je op die versie wilt blijven, dan moet je DSM zelf downloaden en installeren wanneer daarom wordt gevraagd.

Maar goed, ik begrijp dat je nog met Synology Support bezig bent dus, ik beantwoord verder geen vragen meer, in deze bijzondere situatie.
Laat Synology maar met advies of oplossing komen.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 62
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2024, 14:27:57 »
Ja klopt, maar Synology komt er ook niet echt uit volgens mij. Het duurt allemaal heel lang.

Ze hebben nu toegang tot mijn systeem gevraagd. Dat is wel betrouwbaar neem ik toch aan?
Gaat via ondersteiuningscenter en dan ssh met een sleutel. Dus lijkt wel oke.
  • Mijn Synology: DS418 418J
  • HDD's: 2x WD60EFZX WD40EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7989
  • Berichten: 44.008
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2024, 14:48:55 »
Ja, daar heb ik goede ervaringen mee, het is betrouwbaar.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 62
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2024, 14:49:51 »
Oke, dank je wel.
  • Mijn Synology: DS418 418J
  • HDD's: 2x WD60EFZX WD40EFRX

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 62
Re: SHR storage pool degraded
« Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2024, 21:42:59 »
Voor de volledigheid, hoe het verder gelopen is.

Het duurt een eeuwigheid, maar de Nas staat te repareren, sinds ongeveer 13 uur vanmiddag/vrijdag. Als het goed is, daarna de 1e van de 2 onbruikbare schijven (allebei System Partition Failed) weer in de Storage Pool opgenomen.

Hoe? Met hulp van Synology Support: eerst 1e van de onbruikbare schijven (drive 1) afgekoppeld (ben even Engelse term kwijt). Nas aan laten staan, en dan deze schijf er uit en dan er weer in. Daarna kon ik deze schijf toevoegen aan de Storage Pool en wel kiezen voor Storage Pool repareren. Dan krijg je nog een waarschuwing dat er gegevens op de schijf staan. "Continue" kiezen. Dan wordt de schijf geinitialiseerd, en dan start het repareren. Wat eeuwig duurt. Om 21.45 uur, staat dit op 87% voor stap 1 van 2. Geduld is een schone zaak.

Update: om 4 uur vanmorgen/zaterdag was de reparatie van de 1e schijf klaar. Totaal zo'n 15 uur dus.
De 2e schijf stond nog wel op status "System partition failed" maar in Storage Manager > Overzicht stond een warning hiervoor en een knop om dit te repareren. Dat was binnen een minuut klaar, en alles weer healthy. Yes!

Er stond nu wel een boodschap dat het systeem gescrubbed moest worden. Dat gestart. Dat gaat geschat 8,5 uur duren.

Zaterdag 18 mei 9 uur 's ochtends: scrubben is nu precies op 60.00%

Zaterdag 25 mei: scrubben is (al lang) voltooid, maar er was even geen tijd om verder te gaan. Vandaag Hyper Backup Vault op de 418J geinstalleerd en alles weer als voorheen.

Eind goed, al goed, met dank aan Synology Support
  • Mijn Synology: DS418 418J
  • HDD's: 2x WD60EFZX WD40EFRX


 

Meer storage space op disk voor Surveillance Station

Gestart door MTX123Board Surveillance Station

Reacties: 3
Gelezen: 391
Laatste bericht 12 juni 2024, 10:00:39
door Bobo
Weergave in Storage Analyzer

Gestart door DyslexiaBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 6
Gelezen: 1819
Laatste bericht 28 juni 2015, 15:54:22
door Birdy
Storage Analyzer folders uitsluiten

Gestart door SnipesBoard Officiƫle Packages

Reacties: 3
Gelezen: 845
Laatste bericht 05 januari 2021, 18:00:17
door Snipes
storage manage Synology gebruikt maar 1 schijf ipv de 2 die er in zitten

Gestart door eddepet57Board Synology DSM 6.2

Reacties: 13
Gelezen: 1384
Laatste bericht 17 augustus 2021, 10:54:28
door eddepet57
Storage volume bijvoegen gaat niet

Gestart door bepkeBoard Surveillance Station

Reacties: 0
Gelezen: 897
Laatste bericht 27 april 2016, 10:39:34
door bepke