Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: robejo op 16 maart 2014, 14:07:07
-
Vandaag kreeg ik opeens de melding: melding van ontbrekende gegevens op de schrijfcache. De gegevens op de de schrijfcache zijn waarschijnlijk verloren gegaan. Wilt u na het opnieuw starten de harde schijf scannen en herstellen?
Dat duurt 25 min per TB (ik heb 8 TB). Alles draait als een zonnetje, opslagbeheer zegt ook dat alles ok is, dus ik vroeg me af of ik dit echt zou moeten doen?
-
Het is een vraag/advies van DSM, die ik overigens zelf nog nooit gezien heb, je moet natuurlijk zelf weten wat je doet.
Er wordt n.l. naar cache geschreven (voor betere performance) voordat er naar disk geschreven wordt dus, wanneer de cache verloren is heb je kans dat de integriteit van je systeem niet gewaarborgd is (data weg) waar je later misschien wel eens tegenaan kunt lopen.
-
Het is een vraag/advies van DSM, die ik overigens zelf nog nooit gezien heb,
De schrijfcache zet je aan in 'opslagbeheer -> Cachebeheer'. Op die pagina staat in rood dat het afgeraden wordt om die optie te activeren. Dus als jij dat ook uit hebt, dan zal hij ook niet verloren kunnen gaan en krijg je de melding nooit. :P
Ik zie wel in de help file dat hij bij default AAN staat. De helpfile schrijft hierover:
Door de schrijfcache-ondersteuning in te schakelen worden de prestaties van uw Synology NAS verbeterd. Alleen bepaalde HDD-modellen ondersteunen deze functie. Om de bescherming van de gegevens tijdens het gebruik van de schrijfcache-ondersteuning te gebruiken, wordt het gebruik van een UPS-apparaat ten sterkste aanbevolen. Het wordt ook aanbevolen het systeem telkens correct af te sluiten na gebruik. Het uitschakelen van de schrijfcache beperkt het risico op gegevensverlies door abnormale stroomstoringen. De systeemprestaties zullen echter lager zijn.
Bij mij onder opslagbeheer wordt echter aanraden om hem uit te zetten. Dan is het vreemd als hij default AAN staat.
[attachimg=1]
Maar als hij wel aan stond en ik kreeg die melding, dan zou ik ook de controle uitvoeren. Als er data verloren zijn, wil je dat zo snel mogelijk weten. Als je er over een paar maand achter komt, weet je de oorzaak niet meer, en zijn je oude backups misschien al weer vernieuwd.
-
... per ongeluk de citeer button gedrukt.
-
:lol: Klopt en eigenlijk geef je nog hetzelfde antwoord ook (wel met meer woorden en een plaatje) ;D