Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: emial13 op 03 december 2020, 13:44:00
-
Hoi allen,
Ik kreeg na een DSM update de volgende meldingen: disk_lost, problemen opgetreden op schijf eSATA1, herverbindingen zijn mislukt , hierdoor is de schijfsleuf uitgeschakeld: vervang de schijf etc etc
Omdat er een nieuwe update 2 uit was voor DSM 6.2.3.25426 deze maar geïnstalleerd en ja hoor: probleem opgelost...
schijfsleuf 1 is weer geactiveerd en schijf 1 is in goede conditie (gezond)..
Volgens Release Notes was dit een bug in de sw: (Fixed the issue where the system might incorrectly prompt "drive slot disabled” notice when a DS413 or DS213+ wakes up from deep sleep.)
Heb er toch een vraag over: voor deze bovenstaande melding zag ik: Telling beschadigde sectoren: 0 herverbindingen schijf : 13, heridentificatiepogingen schijf: 2
Wat zeggen deze meldingen precies? moet ik opassen dat de hdd's binnenkort crashen en alvast nieuwe schijven kopen?
ik hoor graag jullie antwoord,
gr E
-
Er zijn geen beschadigde sectoren, dus zijn de schijven nog gezond. De twee heridentificaties zullen te maken hebben met de storing (een mislukt en na de update een geslaagd), dus ook geen probleem.
De 13 herverbindingen zijn mij ook een raadsel, maar het lijkt mij iets wat ook met de storing te maken kan hebben. Mocht dat aantal alsnog weer oplopen, kan je ook denken aan stof in de connectoren en moet je die mogelijk eens uitblazen.
-
thanks Ufosyno,
uitblazen kan nooit kwaad. Vooralsnog werkt alles weer zoals het hoort.
krijg nog wel per mail vanuit de NAS de verwarrende berichten dat er een Disk Lost is..
geen idee waarom dit gegenereerd wordt. Volumes en HDD zijn allen "gezond" volgens het systeem.
zie bijlages
-
Omdat er een nieuwe update 2 uit was voor DSM 6.2.3.25426
Inmiddels is update 3 (2020-11-26) uit, maar ik begrijp dat je die nog niet aangeboden krijgt ?
Hier een soort gelijk probleem, m.n. betreffende de DS213+. (https://community.synology.com/enu/forum/1/post/134796)
Zie laatste bericht, Denk dat dit is opgelost in update 3.
Het is dus een bugje waar je last van hebt, maar kan geen kwaad.
Je kunt rustig afwachten totdat de update wordt aangeboden.
Wil je niet wachten?
Dan kan de update hier downloaden (https://archive.synology.com/download/DSM/criticalupdate/update_pack/25426-3/synology_qoriq_213+.pat) en handmatig gaan updaten.
-
klopt, krijg geen nieuwe patch aangeboden. Update 2 is de laatst geïnstalleerde en up-to-date.
zal ff wachten totdat deze, update 3, beschikbaar komt,
thanks
-
even een update: nog steeds disk_lost meldingen via de email binnen zie bericht: Beste gebruiker,
Er is een logboek met ernstigheid err op SynologyDS213. Controleer de gegevens op het systeem.
De inhoud van het logboekbestand is de volgende:
disk_lost
Van SynologyDS213
Huidige versie is DSM 6.2.3-25426 Update 3
In Opslagbeheer staan beide schijven als 'gezond'
Ik heb een SMART test laten draaien, duurde ong 24u, vind ik vrij lang maar geen idee of dat correct is.
Ik zal de uitslag vd SMART test als bijlage bij voegen, misschien dat iemand kan zien hoe de status is van de schijven en of deze vervangen moeten worden. ?
Harde schijven zitten er vanaf febr 2016 in.
Gr Emial
-
ID 199 - Ultra DMA CRC errors
Aantal transmissiefouten tussen harde schijf en computer. Kan door een defecte DMA controller veroorzaakt worden.
DMA: Direct Memory Access (https://nl.wikipedia.org/wiki/Direct_Memory_Access)
HD vervangen ? Als het aan DMA ligt niet.
DMA controleren ? Geen idee hoe.
-
UDMA CRC error duidt, zoals @Birdy ook zegt, op corruptie van data tussen de HD en (het moederboard van) de NAS. Een corrupte DMA-controller zou naar mijn inzicht een stroom van deze fouten opleveren, nu zijn het er 14 gedurende de totale looptijd van de schijf. Ik heb dus de neiging om een beschadigde DMA-controller uit te sluiten.
Als deze fout voorkomt (dus de CRC-check van de data door het moederboard komt niet overeen met de doorgegeven CRC checksum) vraagt de controller aan de HD de data opnieuw te sturen. Klopt het dan, dan gaat hij verder... Klopt het een aantal keren niet, dan gaat - een PC in elk geval - piepend op blauw scherm.
Waar je heel vaak dit soort fouten ziet ontstaan is wanneer (in een PC) het SATA kabeltje niet helemaal lekker is. In de NAS zou het dus ook (weer) kunnen duiden op een connector, die niet helemaal lekker meer is.