Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: obiemond op 24 augustus 2018, 14:36:49
-
In mijn DS214SE heb ik 2 WDC Green 2 TB HDDs in Synology Hybrid RAID opstelling (dus RAID-1 want 2 disks). Eén HD blijkt 162 beschadigde sectoren te bevatten en het lijkt erop dat deze HD nu uit de storage pool is gezet als ik het goed begrijp.
Mijn simpele vraag is nu: Kan ik de beschadigde HD nog herstellen en opnieuw gebruiken of is dat erg onverstandig?
Ik heb op de knop 'herstellen' gedrukt maar dat heeft geen zichtbaar resultaat opgeleverd. De status van de HD blijft "Niet geïnitialiseerd".
Of kan ik het beste gewoon een nieuwe HD bestellen en de beschadigde verwijderen?
En als het wel repareerbaar is: kan dat met Synology software (met secure erase?) of moet ik dat op een andere manier doen?
Omdat het gemirrorde schijven zijn kan ik best leven met een klein risico op verdere beschadigingen op 1 schijf dus als ik kan voorkomen dat ik een nieuwe schijf moet aanschaffen zou dat mooi zijn.
Zie plaatjes voor achtergrondinfo.
Alvast dank voor alle hulp.
Groeten,
Olaf.
-
Laat de HDD/SSD > Integriteitsinfo > S.M.A.R.T.-informatie van HD1 eens zien.
-
Zie bijlagen voor extra info.
In de Geschiedenis staan alle testen op "Normaal" trouwens.
-
De laatste paar regels waren eraf gevallen zag ik: hierbij het complete plaatje:
-
ID5-Reallocated sector count staat op: 162
Als de harde schijf merkt dat bepaalde sectoren moeilijk leesbaar zijn, dan zal de harde schijf de gegevens uit deze sectoren op een andere plaats schrijven.
Dit gebeurt volledig autonoom zonder tussenkomst van het operating system.
Daarom geeft het OS ook nooit aan dat een harde schijf slechte sectoren heeft (als het OS dat wel aangeeft, dan is het helaas te laat!)
Iedere harde schijf heeft een zone, spare area genaamd, waarin de gegevens van de slechte sectoren geschreven worden.
ID196-Reallocated event count staat op: 17"
Totaal aantal pogingen om een defekte sector alsog te lezen om de gegevens over te zetten naar een 'spare area'
Mijn simpele vraag is nu: Kan ik de beschadigde HD nog herstellen en opnieuw gebruiken of is dat erg onverstandig?
Een beschadigde HD kan je niet repareren, in feite heeft de HD dat al zelf gedaan, zie ID5.
Of kan ik het beste gewoon een nieuwe HD bestellen en de beschadigde verwijderen?
De harddisk is idd slecht (aan het worden) en uit de pool gegooid, zou deze dus zeker vervangen.
-
Dank voor de reactie en het is al een stuk duidelijker. Rest mij nog 1 vraag: Ondanks dat er 'slechts' 162 slechte sectoren op de schijf zijn aangetroffen wordt deze in het geheel niet meer gebruikt nu. Kan ik de schijf wel weer actief krijgen in de Pool totdat ik de nieuwe schijf geplaatst heb?
-
Dat kan je doen echter, dan zal het Systeem de HD in z'n geheel weer moet syncen en daarna de integriteits controle moeten uitvoeren, dit kan een dag duren.
Als je de nieuwe erin doet, krijg je dezelfde procedure.
-
Ok, en hoe kan ik dat syncen met de huidige HD in gang zetten?
Dat het een dagje duurt maakt mij niet uit, ik neem aan dat de NAS wel bruikbaar is in de tussentijd of niet?
-
In Storage Pool > Actie > toevoegen (even uit m'n hoofd)
ik neem aan dat de NAS wel bruikbaar is in de tussentijd of niet?
Is bruikbaar met enig performance verlies.
-
Zou het zeker niet doen.
Als DSM hem uit de storagepool gooit is die disk goed ziek en hem terug opnemen gaat je problemen geven.
Je moet bedenken dat er data op staat die corrupt is en als je die weer gaat samenvoegen met de andere disk heeft de software geen idee welk van de twee mirrors de juiste informatie heeft.
Als je mazel hebt gooit DSM die disk er weer gewoon uit, maar als je pech hebt gaat hij hem samenvoegen en heb je onbetrouwbare data gekregen.
Weg met die disk en koop een nieuwe.
-
Nog even naar gekeken maar de Actie "Schijf toevoegen" was grijs en niet aanklikbaar.
Toch maar een nieuwe schijf besteld, dank voor de hulp.