Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: rolandm op 21 december 2012, 08:42:36
-
Ik heb een DS211J met daarin 2x samsung harddisk van 1 TB. ze staan via raid 1 gemirrord.
Nu heeft 1 van de schijven de geest gegeven en moet ik een nieuwe kopen.
Ik krijg namelijk telkens deze melding.
==========
Dear user,
Volume 1 on DISKSTATION has entered degraded mode. (Total number of hard disks: 2; Number of active hard disks: 1) Please identify the cause of degradation and take corrective action.
To obtain further assistance, please contact Synology Online Support: http://www.synology.com (http://www.synology.com).
Sincerely,
Synology DiskStation
=================
Nu mijn vraag omdat ik daar niets in de handleiding over kan vinden.
Kan ik gewoon een willekeurige andere Samsung 1TB schijf kopen om de kapotte te vervangen? Uiteraard wel dezelfde specificaties.
Of zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Ik lees veel verschillende dingen maar ik kom er niet uit.
Bij voorbaat dank,
Roland
-
Geen garantie meer op deze schijf?
Kon wel eens twee jaar garantie op zitten.
Zolang de nieuwe 1TB schijf op de lijst staat bij Synology zou het gewoon moeten werken.
-
Ik heb de NAS + schijven een jaar geleden gekocht bij een winkel welke inmiddels failliet is.
Helaas heeft deze winkel indertijd een fout gemaakt met de faktuur door te vermelden dat er 1 TB WD schijven zijn geleverd i.p.v. Samsung. Ik heb dat nooit gezien maar ik kan dus niet meer aantonen met een rekening dat ik ze nieuw heb gekocht.
Derhalve heb ik maar vast aangenomen dat de garantie vervalt gezien mijn slechte ervaringen met Samsung + garantie m.b.t. een telefoon.
-
Ik heb de NAS + schijven een jaar geleden gekocht bij een winkel welke inmiddels failliet is.
Helaas heeft deze winkel indertijd een fout gemaakt met de faktuur door te vermelden dat er 1 TB WD schijven zijn geleverd i.p.v. Samsung. Ik heb dat nooit gezien maar ik kan dus niet meer aantonen met een rekening dat ik ze nieuw heb gekocht.
Derhalve heb ik maar vast aangenomen dat de garantie vervalt gezien mijn slechte ervaringen met Samsung + garantie m.b.t. een telefoon.
Voor los gekochte HD's wordt de garantie met name bepaald door de fabrikant. Of je er fabrieksgarantie hebt kun je zien op de site van Samsung. Daar is ergens een pagina met 'warranty' en geef je de serienummers in en je ziet direct hoelang en of je nog garantie hebt. Zo ja dan kun je ze via de site van de fabrikant omruilen.
Normaal gesproken is het voor garantie onbelangrijk of de winkelier nog bestaat. Bestaat hij niet meer dan is de groothandel/fabrikant degene die de wettelijke aanspraken moet nakomen. Hetgeen in jouw geval erg lastig wordt als je geen correcte factuur hebt.
In elk geval zou ik op die site even kijken. Niet geschoten is altijd misgeschoten.
Verder kun je een HD altijd door (vrijwel) willekeurig welke andere vervangen van gelijke grootte. Als je voor SHR hebt gekozen moet dat goed gaan.
.
-
Ik heb toch contact opgenomen met Samsung en er zit geen garantie meer op mijn OEM HD.
Ik heb inmiddels 2 nieuwe Hitachi Ultrastar 2TB HUA723020ALA331 maar deze krijg ik niet geinstalleerd. Dit type HUA723020ALA331 staat niet op de compatability list maar volgens de leverancier zouden deze schijven absuluut moeten werken omdat ze het voleldig zelfde zijn als type HUA723020ALA330 wat wel op de compatabilitt lijst staat alleen deze hebben een mtbf van 2 miljoen uur en daardoor beter geschikt voor een NAS zouden moeten zijn.
Iemand nog een idee of stuur ik ze beter retour naar de leverancier.