Auteur Topic: Schijf kapot in DS211J  (gelezen 2744 keer)

Offline rolandm

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Schijf kapot in DS211J
« Gepost op: 21 december 2012, 08:42:36 »
Ik heb een DS211J met daarin 2x samsung harddisk van 1 TB. ze staan via raid 1 gemirrord.
Nu heeft 1 van de schijven de geest gegeven en moet ik een nieuwe kopen.
Ik krijg namelijk telkens deze melding.
==========
Dear user,
Volume 1 on DISKSTATION has entered degraded mode. (Total number of hard disks: 2; Number of active hard disks: 1) Please identify the cause of degradation and take corrective action.
To obtain further assistance, please contact Synology Online Support: http://www.synology.com.
Sincerely,
Synology DiskStation
=================
 
Nu mijn vraag omdat ik daar niets in de handleiding over kan vinden.
Kan ik gewoon een willekeurige andere Samsung 1TB schijf kopen om de kapotte te vervangen? Uiteraard wel dezelfde specificaties.
Of zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Ik lees veel verschillende dingen maar ik kom er niet uit.
 
Bij voorbaat dank,
Roland

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 273
  • -Ontvangen: 1803
  • Berichten: 10.991
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Schijf kapot in DS211J
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2012, 09:03:58 »
Geen garantie meer op deze schijf?
Kon wel eens twee jaar garantie op zitten.

Zolang de nieuwe 1TB schijf op de lijst staat bij Synology zou het gewoon moeten werken.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline rolandm

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Schijf kapot in DS211J
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2012, 12:34:58 »
Ik heb de NAS + schijven een jaar geleden gekocht bij een winkel welke inmiddels failliet is.
Helaas heeft deze winkel indertijd een fout gemaakt met de faktuur door te vermelden dat er 1 TB WD schijven zijn geleverd i.p.v. Samsung. Ik heb dat nooit gezien maar ik kan dus niet meer aantonen met een rekening dat ik ze nieuw heb gekocht.
Derhalve heb ik maar vast aangenomen dat de garantie vervalt gezien mijn slechte ervaringen met Samsung + garantie  m.b.t. een telefoon.

Offline TonVH

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 86
  • -Ontvangen: 428
  • Berichten: 3.352
Re: Schijf kapot in DS211J
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2012, 14:44:05 »
Citaat van: "rolandm"
Ik heb de NAS + schijven een jaar geleden gekocht bij een winkel welke inmiddels failliet is.
Helaas heeft deze winkel indertijd een fout gemaakt met de faktuur door te vermelden dat er 1 TB WD schijven zijn geleverd i.p.v. Samsung. Ik heb dat nooit gezien maar ik kan dus niet meer aantonen met een rekening dat ik ze nieuw heb gekocht.
Derhalve heb ik maar vast aangenomen dat de garantie vervalt gezien mijn slechte ervaringen met Samsung + garantie  m.b.t. een telefoon.

Voor los gekochte HD's wordt de garantie met name bepaald door de fabrikant. Of je er fabrieksgarantie hebt kun je zien op de site van Samsung. Daar is ergens een pagina met 'warranty' en geef je de serienummers in en je ziet direct hoelang en of je nog garantie hebt. Zo ja dan kun je ze via de site van de fabrikant omruilen.

Normaal gesproken is het voor garantie onbelangrijk of de winkelier nog bestaat. Bestaat hij niet meer dan is de groothandel/fabrikant degene die de wettelijke aanspraken moet nakomen. Hetgeen in jouw geval erg lastig wordt als je geen correcte factuur hebt.


In elk geval zou ik op die site even kijken. Niet geschoten is altijd misgeschoten.

 Verder kun je een HD altijd door  (vrijwel) willekeurig welke andere vervangen van gelijke grootte. Als je voor SHR hebt gekozen moet dat goed gaan.

.
Problemen kun je op 2 manieren oplossen: simpel of ingewikkeld.
Firewalls maken meer kapot dan je lief is. Problemen?
Zet dan eens de Firewall uit en kijk of er nog steeds een probleem is.

-------------------------------------------
DS415+, DS216+II, DS116, DS114

Offline rolandm

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Schijf kapot in DS211J
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2012, 09:15:14 »
Ik heb toch contact opgenomen met Samsung en er zit geen garantie meer op mijn OEM HD.
Ik heb inmiddels 2 nieuwe Hitachi Ultrastar 2TB HUA723020ALA331 maar deze krijg ik niet geinstalleerd. Dit type HUA723020ALA331 staat niet op de compatability list maar volgens de leverancier zouden deze schijven absuluut moeten werken omdat ze het voleldig zelfde zijn als type HUA723020ALA330 wat wel op de compatabilitt lijst staat alleen deze hebben een mtbf van 2 miljoen uur en daardoor beter geschikt voor een NAS zouden moeten zijn.

Iemand nog een idee of stuur ik ze beter retour naar de leverancier.


 

Toegang tot harde schijf

Gestart door deunaBoard FTP, NFS and Samba Server

Reacties: 7
Gelezen: 4815
Laatste bericht 27 december 2008, 21:01:52
door xburchartz
NAS met 1 schijf erin moet het toch gewoon doen?

Gestart door stofBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 12
Gelezen: 4198
Laatste bericht 05 september 2014, 19:47:41
door Birdy
SMART test geeft aan: schijf te vervangen - graag info voor volgende stappen

Gestart door ad24Board NAS hardware vragen

Reacties: 26
Gelezen: 9944
Laatste bericht 16 januari 2015, 22:38:10
door ad24
VERPLAATST: USB schijf toegevoegd en geformatteerd - Geen toegang

Gestart door BirdyBoard USB Station

Reacties: 0
Gelezen: 1395
Laatste bericht 24 juli 2021, 11:53:34
door Birdy
Prestatie NAS/schijf

Gestart door WhiteAssBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 688
Laatste bericht 11 mei 2022, 09:55:18
door WhiteAss