Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: RAT op 16 september 2019, 17:09:42
-
Na ruim 2 dagen bezig te zijn geweest met de pariteits controle o.id. :-) , kom ik net thuis en zie ik deze melding.
(zie screenshot)
De schijf gaf al maanden I/Q fouten, maar als ik de Smart test deed, was het altijd ok.
Birdy gaf me toen de tip, de schijven er een keer uit te halen, en de boel eens schoon te blazen.
Dat heb ik toen gedaan, maar af en toe zag ik toch weer die I/Q fouten.
De laatste tijd kreeg ik ook steeds de melding "lees" en "schijf" fouten, maar alles bleef verder goed werken.
Het lijkt er op dat de schijf nu vervangen moet worden.
Wat zijn de beste stappen om te nemen, de NAS a.s.a.p uit zetten, of kan ik nog wat doen ?
Ik kan vandaag nog nieuwe HD bestellen...jammer genoeg valt deze 6TB WD Red volgens mij net buiten de 36 maanden garantie :'(
-
Deze screenshot zegt niet zoveel. Een screenshot van de HDD status zegt meer.
Maar gezien je omschrijving zou ik een nieuwe schijf bestellen.
-
Laat HDD/SSD eens zien van die HD.
Verder is het zo, je hoeft niet perse de NAS uit te zetten, hebt SHR/RAID5 echter, valt dan nog een HD uit, dan is alles weg.
-
jammer genoeg valt deze 6TB WD Red volgens mij net buiten de 36 maanden garantie
Overigens, je kunt met het serienummer checken of je HD nog in de garantie zit, check hier (https://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=nl).
-
NAS is gekocht in 2013, in 2014 had ik al paar defecte Seagate hd's die zijn toen vervangen door 4x 6tb WD Red.
Dat is inmiddels ook al weer 5 jaar, dus geen garantie meer.
Zit wel te denken, is het wel de moeite om nog geld in een NAS uit 2013 te steken ?
Hoe lang gaat zoiets normaal gesproken mee ?
-
nog een screenshot...
-
Het zijn I/O fouten dus, het kan zijn dat de HD geen goed contact maakt, wat je nog kan proberen:
Haal die HD eruit en maak de contacten schoon (uitblazen) van de HD en de SATA ingang.
Probeer het dan nog eens.
is het wel de moeite om nog geld in een NAS uit 2013 te steken ?
Natuurlijk, je kunt de HD's immers migreren naar een andere nieuwe NAS.
-
Als ik een nieuwe NAS zou kopen wilde ik gelijk voor 4x8 of 4x10 gaan.
Ik wist niet dat ik de oude hd's ook in een nieuwe NAS kon zetten..dat is nieuw voor me :-)
worden dan ook alle instellingen over genomen ?
Ik zal het schoonmaken nog een keer proberen, ik neem aan dat de stroom er dan af moet ?
-
Normaal wordt alles overgenomen. Alleen dsm moet opnieuw geïnstalleerd worden in een versie voor de processor van die nieuwe nas (Idem pakketten). Maar dat gaat verliesvrij.
-
Misschien toch nog maar eerst deze nog even proberen te redden :-)
-
Schoonmaken dus. ;)
-
Beste toch even de stroom er af halen toch ?
-
ZEKER!
-
Schoon gemaakt, er zat inderdaad veel stof in ;D
Alle hd's er uit en er weer in..
Resultaat weer het zelfde :'(
-
Ook nog even snelle smart test gedaan.
-
Ik denk dat het controller circuit op de schijf defect is. Tijd voor een nieuwe.
-
Toch maar even nieuwe schijf bestellen ?
-
Ik ga mezelf niet voor de derde keer in dit draadje herhalen ...

Hoe langer je met deze schijf blijft “experimenteren”, hoe groter de kans dat je data kwijtraakt.
-
VERVANGEN :!:
;)
-
sorry, ik had je laatste antwoord niet gezien, toen ik mijn laatste reactie plaatste.
Dan heb ik nog een vraag, zou ik de hd ook kunnen vervangen door een grotere 8 of 10,
om zo het volume iets groter te maken, of kan dat niet in deze raid ?
Mocht dit niet kunnen, ik zie net dat de winkel waar ik het wil kopen, niet precies dezelfde heeft,
maakt dat nog iets uit ?
WD Red WD60EFRX 6 TB (deze heb ik)
WD Red WD60EFAX 6TB (deze is nu op voorraad)
-
Groter kan, maar de extra ruimte krijg je pas als je er nog een tweede schijf met dezelfde grootte bijplaatst.
De EFAX heeft een grotere cache. Dat maakt niets uit.
-
Dan heb ik nog een vraag, zou ik de hd ook kunnen vervangen door een grotere 8 of 10,
Dat kan echter, het volume wordt pas groter als je nog 1 HD vervangt.
Dat geldt dan ook als je nog meer ruimte wilt hebben, dan moet je er weer 2 vervangen.
-
Hartelijk dank voor de info, ik hou het dan maar bij 1 schijf, en ga de WD Red WD60EFAX 6 TB direct bestellen.
Is het daarna gewoon een kwestie van de nieuwe schijf erin, en de Raid word dan vanzelf weer hersteld.
ik heb dit dus 5 jaar terug al een keer gedaan, maar kan het me niet precies meer herinneren, en vind
dit soort dingen toch altijd weer een beetje eng :-)
-
Zie Een opslagpool repareren (https://originwww.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_repair).
-
Schijf binnen, en geplaatst, alles lijkt goed te gaan :-)
Hij is nu bezig met "Herstellen pariteitsconsistentie controleren"
Dit gaat denk ik nog wel een dag duren aan de % te zien..
Kan ik het systeem gebruiken, of moet ik wachten tot dit helemaal voltooid is ?
ik neem aan dat hij nu de Raid weer aan het opbouwen is.
-
Het is zelfs de bedoeling dat je direct weer kunt werken, want standaard gaat dat opbouwen niet op maximale snelheid. Juist om er op te kunnen blijven werken.
-
Als je wilt, dan kan je de snelheid van het herstellen verhogen ten koste van performance als je met de NAS gaat werken.
Zie: Hersynchronisatiesnelheidslimieten aanpassen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_adjust_resync_speed)
-
Dat is mooi :-)
Mijn gedachte gang was, dat hij alles weer netjes op zijn plaatst aan het zetten was, en dat als ik bv
iets zou downloaden of deleten dat hij dan misschien in de war zou raken :-)
Ik laat hem maar rustig zijn werk af maken :-)
edit:
ook nog leuke bijkomstigheid, dat inmiddels zo'n 6tb schijf ongeveer 50 euro goedkoper is dan 5 jaar geleden :-)
-
Ik was eigenlijk van plan te wachten tot de Nas helemaal klaar was, maar wilde net toch even een
torrent of magnet link toevoegen in Download Station.
Maar daar krijg ik steeds dezelfde foutmelding (zie screenshot)
Ik heb Download Station al een keer opnieuw opgestart, maar het lukt niet :(
Zou het gewoon moeten werken, en kan het ook toevallig een probleem met Download Station zelf zijn ?
Ik zit op versie 3.8.14-3543
Het gebeurde volgens mij van het weekend ook al een keer, maar ik ging er vanuit dat dat toen te maken had met de defecte HD...
-
Geen idee, wacht toch maar even af totdat de check klaar is.
Dan weer proberen.
-
Gaan we doen :-)
Is nu pas op 13% dus gaat morgen worden...
Bedankt !!!
-
Zou inderdaad wachten tot alles klaar is.
Ik had vorige week onverklaarbare inlog problemen via een remote nas welke bezig was met schijfherstel.
De radius server aldaar had er moeite mee om zijn gegevens bij de hoofdnas te checken.
Eenmaal klaar alle problemen verdwenen.
-
Denk dat de NAS toch te druk is met herstellen.
-
Dat wilde ik horen :-)
Was al bang dat ik van het ene probleem in het andere terecht was gekomen :(
-
Ik schreef wel "Denk" dus, zet mij niet vast ;)
-
Weet ik toch :-)
Maar ik ben je altijd zeer dankbaar voor al je goeie hulp door de jaren heen :-)
(en natuurlijk van alle andere behulpzame experts)
-
:thumbup: 8)
-
Ik wilde nog even laten weten hoe het afgelopen is, zodat misschien later andere mensen ook nog iets met deze info kunnen :-)
Het herstellen heeft ongeveer 2 dagen geduurd.
Het probleem met de torrents en magnet links toevoegen was direct verdwenen toen het systeem weer klaar was,
en ik Download Station even een herstart had gegeven.
Maar daarna ontdekte ik dat SickChill niet vanzelf mijn series ging binnen halen.
Door SickChill ook te stoppen, en te herstarten kwam dit uiteindelijk ook weer in orde.
Verder geen problemen onder vonden :-)
-
Toppie :thumbup: