Weet even niet zeker of ik dit op het forum moet plaatsen of voor support bij MH moet zijn maar alla :
Een collega van mij merkte op dat haar DS207 begon te piepen vorige week en besloot daarom het "ding" maar uit te zetten via de aan- uitknop.
Enfin, zojuist wezen kijken en via de logboeken kon ik achterhalen dat er een weekje geleden blijkbaar een stroomstoring is geweest aldaar. (abnormal shutdown) Nadat de synology daarna weer herstart was begon het systeem dus te piepen. Het apparaat heeft zij de afgelopen week meerdere malen aan- en uitgezet via de aan- uitknop dus.
De DSM (2.3 (meen ik)) geeft nu aan dat Volume1 is beschadigd en op beide schijven zie ik dat ze de status hebben : "systeempartitie mislukt" Op schijf1 zie ik nog Volume1 staan en op schijf2 staat in dat veld niets meer ingevuld.
Vervolgens heb ik via de volume-manager de systeempartitie weten te repareren met als resultaat dat op beide schijven nu de status "systeempartitie mislukt" is verdwenen maar op schijf2 nog steeds geen volume1 is te zien. Logisch lijkt me, ik heb immers de systeempartitie en niet het volume gerepareerd. Nu wilde ik dus het volume via eenzelfde manier laten repareren maar helaas blijkt nu dat de knop "beheren" niet meer actief is?
Of anders gezegd, via de volumemanager heb ik op de knop beheren gedrukt om vervolgens de systeempartitie te repareren. Nadat dit gelukt is dien je in mijn beleving dan weer via de volumemanager de knop beheren te kiezen om vervolgens het volume zelf te repareren toch?
Enfin, de status is nu dat ik (ook na een reboot van de DS207) met twee schijven zit in een RAID1-configuratie waarvan de tweede dus niet meer participeert in Volume1, alleen disk1 dus nog. Beide schijven geven overigens geen melding defect te zijn hetgeen wel logisch lijkt omdat alleen de stroom is/was uitgevallen vorige week en daarna pas het volume gecrasched is.(waarschijnlijk dus a.g.v. een stroomuitval en niet a.g.v. een defecte harddisk)
Mijn concrete vraag is nu : Hoe repareer ik dat volume1 nu zodat dit weer verspreid is over beide schijven? Heb ergens gelezen, disk2 eruit, in een PC formatteren, weer terugplaatsen en dan zou de knop beheren/repareren weer beschikbaar moeten zijn, of NA een uitgebreide smarttest ook weer. Maar ik wil dat graag vooraf even weten voordat ik straks weer daar moet lopen klooien voor een oplossing aldaar. Verder heb ik weinig zin om het volume opnieuw aan te maken en alles te restoren, dat heet bij "andere mensen". Thuis maakt me dat weinig uit, dan kijk ik de dag erna wel of alles goed is verlopen.
Dus als iemand een gouden tip voor me heeft hoe dit varkentje te wassen dan houd ik me graag aanbevolen.
MvGr,
Leon
PS. Uiteraard wordt er een (automatische) backup gemaakt via de USB-schijf die er aanhangt.