Auteur Topic: Probleempje met schijven na vervangen defecte schijf  (gelezen 820 keer)

Offline smashon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Probleempje met schijven na vervangen defecte schijf
« Gepost op: 07 februari 2019, 11:23:26 »
Hi allemaal,

Aangezien het bij Synology zelf allemaal erg lang duurt voordat ik reactie krijg op een ticket, ga ik kijken of iemand mij hier vast kan helpen.

Een paar weken terug zette ik de NAS aan na een verhuizing van kantoor. Meteen bleef hij piepen en ging het status lampje oranje knipperen.
Toen kreeg ik direct een mail van de NAS dat er een schijf in beschadigde modus stond. PANIEK natuurlijk, maar bij de installatie van de NAS heb ik het SHR systeem ingeregeld, dus alles stond nog gelukkig op de 2e schijf. Contact gehad met Alternate, waar de NAS en schijven vandaan komen en netjes de schijf om kunnen ruilen.

Nieuwe schijf erin gedaan en tot mijn verbazing zag ik dat de andere schijf ook beschadigd is en als melding aangeeft: Systeem partitie mislukt. Weer paniek en droevenis. Ik de nieuwe schijf weer in de SHR modus willen zetten, met de hoop dat dan alle gegevens van de, nu defecte schijf, automatisch alles zou kopiëren naar de nieuwe. Helaas werkt dat blijkbaar niet zo.

Ik heb de NAS wel een complete backup laten maken op een externe schijf, dus bestanden zullen niet zo snel verloren gaan. De NAS wordt namelijk zakelijk gebruikt.

Wat doe ik fout of wat kan ik doen om de boel weer werkend te krijgen en dat ik de huidige, defecte schijf ook kan omruilen voor een nieuwe.

Alvast onwijs bedankt voor jullie hulp.

Groet Jordy
  • Mijn Synology: DS216+II
  • HDD's: 2x WD20EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7977
  • Berichten: 43.976
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Probleempje met schijven na vervangen defecte schijf
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2019, 11:31:22 »
Citaat
Systeem partitie mislukt
Bij deze melding, krijg je meestal de optie te zien om de Systeem partitie te repareren.
Die optie niet gezien ?


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806     RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline smashon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: Probleempje met schijven na vervangen defecte schijf
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2019, 11:36:26 »
Nee deze optie zie ik eigenlijk nergens staan. ( zie screenshot)
  • Mijn Synology: DS216+II
  • HDD's: 2x WD20EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7977
  • Berichten: 43.976
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Probleempje met schijven na vervangen defecte schijf
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2019, 11:44:48 »
Hm..., ik weet geen oplossing, dan zou ik toch nog even wachten op Synology Support.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806     RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline smashon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: Probleempje met schijven na vervangen defecte schijf
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2019, 14:21:55 »
Oplossing is gevonden:

Samen met iemand van Alternate, waar de NAS vandaan komt, de boel nog eens geïnspecteerd en daarna als poging de boel helemaal terug zetten naar fabrieksinstellingen en daarmee ook de schijven opnieuw te formatteren.

Hij draait inmiddels weer als een zonnetje! Alleen de spullen moesten handmatig van de back-up schijf weer teruggezet worden.
  • Mijn Synology: DS216+II
  • HDD's: 2x WD20EFRX


 

probleempje 406

Gestart door AnonymousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 6
Gelezen: 3929
Laatste bericht 24 juli 2007, 21:06:48
door b@rtokian
probleempje met xtreamer tv

Gestart door theodorBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 3
Gelezen: 2476
Laatste bericht 10 juni 2013, 14:17:20
door theodor
RT2600ac WOL probleempje <Opgelost>

Gestart door BirdyBoard Synology Router

Reacties: 20
Gelezen: 4643
Laatste bericht 29 oktober 2017, 22:51:30
door Birdy
DDNS probleempje

Gestart door a.zwartkruisBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 3
Gelezen: 2377
Laatste bericht 26 mei 2013, 11:00:26
door paul13
RAID 5 probleempje

Gestart door HutjeBoard NAS hardware vragen

Reacties: 32
Gelezen: 7795
Laatste bericht 21 november 2015, 13:06:16
door Hutje