Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Remcovf op 22 maart 2016, 22:44:23
-
Toppers! ;)
Het volgende probleem heeft zich vandaag aangediend hier.
Een DS 214+. Met 1x 2TB en 1x 3TB in RAID 1. Sinds vanmorgen zeer slecht bereikbaar. Zowel via Assistent als via de app als via Safari...
Er piept iets, er knippert een oranje statuslamp. Via de Assistent en de App zijn wel de 2 IP adressen te vinden even als de xx.synology.me... Extern dus.
Ik kom wel in het inlogscherm maar verder kom ik niet.
Ik heb een email gekregen:
"Beste gebruiker
Volume 1 op ......... is overgegaan in de beschadigde modus. (Totaal aantal harde schrijven: 2; aantal actieve harde schijven: 1) Onderzoek de oorzaak van de beschadigde modus en voer een herstelactie uit.
Om het volume te repareren, vervangt u de defecte schijven door nieuwe harde schijven. Voor meer informatie bezoekt u de Kennisdatabase van Synology op onze officiële website.
met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation"
Ik kan niet zien welke schijf dit zou moeten zijn.
Back ups zijn gemaakt naar een externe USB die er aan hangt.
Welke stappen moet ik ondernemen en welke niet.
Wie kan me helpen?
Groetjes,
Remco
-
Kan je dat niet zien aan de Schijfindicators (ledjes) ?
[attachimg=1]
EDIT: Ik kom wel in het inlogscherm maar verder kom ik niet.
Wat gebeurt er dan ?
-
Euuhh... alle webbrowsers blijven hangen na het invoeren van de gebruikersnaam en het w8woord.
De 1e blijft vast groen branden en de andere indicator boven de schijf knippert onregelmatig groen.
-
Ik denk dat de één van de beide schijven een hardware fout heeft waardoor de boel blokkeert.
Ik zou de NAS proberen op te starten met telkens maar één van de harde schijven. Want één van de twee is nog goed en daarmee moet de NAS nog normaal kunnen opstarten (afgezien van de fout in het volume omdat de andere schijf ontbreekt).
-
Bedankt!.
Ik ga het even proberen. Maakt het dan uit of de schijf is Bay 1 of 2 zit of helemaal niet?
Jullie horen van me.
Groet,
Remco
-
Nee, je kunt gewoon beginnen met alleen schijf 1 in bay 1. Als dat niet werkt het opnieuw proberen met alleen schijf 2 in bay 2.
-
Hier hetzelfde probleem: oranje ledje en piepen. Maar ik kan er niet meer inkomen. Ook niet als ik per schijf probedr in te loggen. Een ramp! Geen idee meer wat ik moet doen
-
@joyce ik heb je Topic uit die andere veel oudere Topic gehaald en hier toegevoegd, gaat hier ook over hetzelfde probleem en toevallig om dezelfde DS.
-
Nou, ik ben een klein stapje verder.
Omdat ik er niet in kwam de afgelopen dagen heb ik de RESET knop gebruikt.
Vanmorgen heb ik de truc gedaan met de HDD's 1 voor 1 opstarten. Nu id het volgende het geval...
Bij de 1e HDD zag Synology Assistant mn Static IP's die ik ingevoerd heb en moest ik mn normale beruikersnaam en wachtwoord invoeren.
Ik kwam wel in mn NAS maar kreeg wel de foutmelding over een beschadigd volume.
Bij het opstarten van de 2e HDD zag Synology Assistant 2 DHCP IP's en moest ik inloggen met admin en een blank wachtwoord.
Ik heb daarna geprobeerd om met 2 HDD's op te starten en ook dat lukte alleen zag Synology Assistant de DHCP IP's.
Nu heb ik een schermafbeelding bijgevoegd van het opslag beheer waarin aangegeven wordt dat schijf 1 een probleem heeft en wel "Schijfpartitie Mislukt". De schijf geeft overigens ook aan dat er al langere tijd beschadigde sectoren zijn.
Moet ik de 1e HDD vervangen voor een nieuwe?
Groet,
Remco
[attachimg=1]
-
Een DS 214+. Met 1x 2TB en 1x 3TB in RAID 1.
Laat eerst eens zien: Volume (overzicht).
-
Deze...[attach=1]
en deze...[attach=2]
-
SHR dus, ik zou dan eerst herstellen proberen dus, het advies opvolgen die gegeven is.
Lukt dat niet, dan die 2TB vervangen voor een 3TB, krijg je gelijk 1TB meer ter beschikking. ;)
-
[attach=1]
Ik heb het hersteld, maar krijg nog steeds bovenstaand... Vervangen?
-
Je kunt nog even S.M.A.R.T info in Opslag Beheer > HDD/SSD kunnen checken of HD testen met WD-software.
Anders, gewoon vervangen.
-
[attach=1]
De status is normaal, maar geen volume... Ga hem naar gewoon vervangen.
Nog tips voor t vervangen?
Gewoon nieuwe er in en procedure volgen zeker 😁
-
Even op [attachimg=1] klikken en scherm uitrekken zodat je alles kunt zien.
-
[attach=1]
[attach=2]
-
Tijd voor vervanging...
-
Inderdaad, kleine uitleg:
ID1 = 7702:
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer.
De raw value is het effectief aantal leesfouten.
ID197 = 1458:
Als een sector te onbetrouwbaar is, wordt het in een spare area geschreven.
Dit gebeurt echter niet direct, maar op geregelde tijdstippen (als de harde schijf koud is, is de kans groter dat de gegevens foutloos gelezen kunnen worden).
Als de sector correct gelezen en op een veilige plaats weggeschreven kon worden, dan wordt deze waarde verminderd en de reallocated sector count vermeerderd.
Je zou kunnen zeggen dat current pending sector count aangeeft hoeveel data op een transplantatie wacht.
ID198 = 91:
Totaal aantal onleesbare sectoren (dus de current pending die nog niet overgezet konden worden en de reallocated die wel overgezet zijn geweest).
ID200 = 524:
Het aantal fouten gevonden bij het schrijven van een sector.
Hoe hoger de waarde, hoe slechter de schijf mechanische toestand.
Dus, HD is stervende.
-
He Birdy!
Bedankt voor je snelle en toffe hulp.
Ik heb vanavond een nieuwe WD Red van 3TB besteld. Hopen dat hij morgen binnen is. Dan kan ze meteen aan de bak ;)
Nogmaals super dank!
Topic closed!
-
Succes ;D