Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Wakki op 29 januari 2014, 23:44:49
-
2 dagen geleden gepost over SMART status.
Zeer snel antwoord door Birdy gekregen in deze post
http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/smart-status-abnormal-on-ds413j/
Vervolgens naar de winkel, nieuwe schijf direct meegekregen, nieuwe schijf in de NAS gestopt, herstel begonnen, leek allemaal goed te gaan totdat ik opnieuw een SMART status Abnormal kreeg.
De 1e keer disk 1, nu disk 3.
Ik dacht dit kan bijna niet, SMART checks 2 dagen geleden geen probleem, nu plots wel?
Goed ik dacht, ik ruil de schijven om.
Ik sluit mn nas af, plaats schijf 2 in 3 en 1 in 4, NAs herstart en jawel hoor, SMART Abnormal op schijf 3 wat dus voorheen schijf 2 was en niets aan de hand was, schijf 2 wat voorheen schijf 3 was en waar dus het initiele SMART probleem was blijkt nu helemaal niets aan de hand...
Wie o wie kan mij dit verklaren en wie heeft hier een oplossing voor?
Mij lijkt het probleem bij de NAS te liggen en niet bij de schijven.
Voor alle duidelijkheid de schijven zijn op correcte manier in de NAS geplaatst en vastgeschroefd.
Hopelijk kan iemand me helpen.
Groet
-
:S :S :S :S :S
Mij lijkt het probleem bij de NAS te liggen en niet bij de schijven.
Dan zou ik NU een ticket inleggen bij Synology Support:
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of als je wilt bellen:
http://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
-
Of.....naar de winkel en daar overleggen wat te doen, het is natuurlijk garantie verhaal.
-
Hoi,
Opnieuw bedankt voor de reply.
Was ik al bang voor, bij nader inzien geeft de NAS aan dat het een I/O error is, ergens gelezen dat ook kabeltjes wel eens los komen te zitten en dat dit vele foutmeldingen kan geven o.a. SMART errors.
Jammer dat er geen andere oplossing is, na alles nog eens na te lopen neem ik dan maar contact op met de verkoper.
Ook support ticket bij synology ingediend, maar de hebben chinees nieuwjaar dus 3 to 5 dagen responstijd...
Over timing gesproken ::)
Als ik andere oorzaken tegenkom met oplossing of een oplossing via support ticket post ik het hier terug.
Groet
-
Even een update...
Support ticket bij synology ingediend...
Intussen toch nog maar alles nagelopen, niets te vinden.
Dan naar de firmware gekeken, was blijkbaar een update beschikbaar.
Toch maar als laatste poging de firmware update geïnstalleerd en jawel hoor...
Geen SMART errors meer, alle testen zowel quick als extended geven geen foutmeldingen.
Ook naar synolgy doorgestuurd.
Kijken of ze nog steeds RMA willen of niet.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan als die eenzelfde probleem zou tegenkomen.
Greetz...
-
En SMART info geeft ook niets meer aan dan ?
Zou vreemd zijn, want die gegevens staan n.l. op je schijf en staat los van het OS, het OS (DSM) leest die n.l. uit.
Dus dat de firmware upgrade het SMART probleem zou oplossen betekent dus, in mijn ogen, dat er niet goed uitgelezen werd door DSM.
Nogmaals, SMART info staat gebeiteld op de HD en is een HD aangelegenheid, niet DSM.
Dat ter info ;)
-
Hoi,
Ik weet dat SMART in de HDD zelf is opgeslagen... Deze gegevens zijn niet te veranderen, ook dat was mij reeds duidelijk.
Misschien ergens toch een fout in DSM geweest waardoor gegevens verkeerd worden uitgelzen... Geen idee...
Daarom heb ik ook solved met vraagteken gezet.
Ook maar naar synology gemaild.
Ik hoop een van deze dagen van hun te vernemen wat te doen, misschien wordt het alsnog RMA.
Nu we het er toch over hebben kan ik m'n NAS afsluiten, schijf eruit halen, in vaste PC stoppen en WD Data Lifeguard laten runnen zonder dat ik alles op m'n NAS moet rebuilden?
Of moet ik dan weer van voor af aan beginnen?
Zo niet dan haal ik de schijf eruit en laat data lifeguard lopen en vergelijk dan met stats die DSM weergeeft.
Thx voor de reply Birdy
-
Nu we het er toch over hebben kan ik m'n NAS afsluiten, schijf eruit halen, in vaste PC stoppen en WD Data Lifeguard laten runnen zonder dat ik alles op m'n NAS moet rebuilden?
Als je alleen QUICK TEST of EXTENDED TEST doet dan wordt er alleen getest dus, data blijft.
In feite zijn dit dezelfde keuzen die je hebt in DSM.
-
Dus dat de firmware upgrade het SMART probleem zou oplossen betekent dus, in mijn ogen, dat er niet goed uitgelezen werd door DSM.
Lijkt me in principe toch mogelijk? De ruwe data worden door de HD omgezet naar een smart waarde per onderdeel. Deze waarde loopt van 0 tot 255. Een hoge waarde betekent goed en een lage waarde is slecht. Volgens mij geld het pas als echt fout als een waarde onder of op de drempel komt. De nas kijkt blijkbaar ook naar combinaties van waardes en uit bovenstaande screenshots blijkt wel dat de HD als slecht beschouwd wordt, als alle data nog ver boven de drempel liggen. En volgens mij is dat een beslissing van de firmware om de schijf in een zo vroeg stadium als slecht te beschouwen.