Zou moeten werken, kwestie van gewoon doen dus.
Ik check het graag even, voor ik zo'n ding voor niets aanschaf :-)
Controleer alle smart waarden, zoals eerder aangegeven.
Health Info staat op 'Warning'. Als ik doorklik:
Status: Warning
Temp: 39 graden C
Power-on time: ~32k uur
Drive reconnection count: 0
Bad sector count: 0
Drive re-identification count: 0
SMART status: Warning
S.M.A.R.T. Attribute staat op 'Warning'. Als ik doorklik (value/worst/treshold):
- Raw read error rate: 200/195/051
- Spin up time: 142/140/021
- Start/stop count: 097/097/000
- Reallocated sector count: 200/200/140
- Seek error rate: 200/200/000
- Power on hours count: 057/057/000
- Spin retry count: 100/100/000
- Recalibration retry count: 100/253/000
- Power cycle count: 100/100/000
- Runtime bad block: 100/100/000
- Power off retract count: 200/200/000
- Load cycle count: 199/199/000
- Temperature Celsius: 113/102/000
- Reallocation event count: 200/200/000
- Current pending sector count: 200/200/000
- Offline Uncorrectable: 200/200/000
- UDMA CRC error count: 200/200/000
- Multi zone error rate: 200/200/000
Ze staan allemaal op (groen) 'OK'.
Overigens heb ik naar aanleiding van de recente problemen per disk een support-ticket aangemaakt (er is een speciaal knopje om de garantie te laten corrigeren; zal dus wel vaker voorkomen). Van 2 van de 4 support calls inmiddels een terugkoppeling:
Thank you for providing us a copy of your Proof of Purchase (POP). The warranty on your drive has been updated in our system from the date of your purchase.
SERIAL NUMBER: [...]
However, your product only carries a 3 years warranty and had already expired.
Dit betrof de 2 Red-disks uit m'n offsite back-up NAS. Toch lijkt dit hoopgevend, want de andere 2 disks zijn WD Se en WD Re met - als ik het goed heb - 5 jaar garantie. Zodra daar de ingansgdatum correct geregistreerd is, vallen ze opnieuw binnen de garantie.
Ik zal WD's Data LifeGuard Diagnostics eens runnen. Afhankelijk daarvan wellicht toch een RMA.