Synology-Forum.nl
Overige software => FTP, NFS and Samba Server => Topic gestart door: tcooteman op 23 januari 2025, 23:02:34
-
Ik weet niet of ik op het goede forum zit maar ik heb een probleem. Ik heb twee schijven op mijn NAS DS220j gekocht van 4TB per stuk omdat mijn oude schijven te weinig geheugen hadden. Ik heb alles geinstalleerd en alles werkt goed. Mijn NAS is te zien op mijn Samsung TV, dus tot zover geen problemen. Maar nu komt het; ik heb in mijn slaapkamer een Sony TV die met mijn vorige schijven goed werkte. Ik heb een Kodi mediaplayer in de slaapkamer en tot voor kort kon ik al mijn films bekijken via mijn NAS in de slaapkamer. Totdat ik die twee nieuwe schijven had geinstalleerd. Ik kan met geen mogelijkheid meer via Kodi op mijn NAS komen. Ik ben de hele middag en avond bezig geweest maar het lukt niet. Ik heb Kodi al naar de fabrieksinstellingen gedaan maar nog steeds geen contact met mijn NAS. Wel in de woonkamer met de Samsung TV daar kan ik alles bekijken wat op mijn server staat. Wat doe ik fout en hoe kan ik dit instellen.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb best wel een beetje verstand maasr kom niet met echt technische oplossingen.
-
Je vraag is in ieder geval wel in het verkeerde forum-onderdeel geplaatst.
Je vraag gaat namelijk over "Kodi" en is niet "NAS hardware" gerelateerd.
Maar geen zorgen.... Een moderator zal je onderwerp wellicht naar het juist forum-onderdeel verplaatsen. :geek: ;)
Ik heb Kodi al naar de fabrieksinstellingen gedaan maar nog steeds geen contact met mijn NAS.
Kodi is geen apparaat, maar een media-player software pakket wat je kunt installeren op computer, media-box, of OS van een Smart TV.
"Fabrieksinstellingen" is er niet bij, want maakt op zichzelf geen "vast" onderdeel uit van "enig" apparaat, wat je in huis zou hebben.
(Hooguit dat een geïnstalleerde versie van Kodi op een apparaat waarop je het hebt geinstalleerd,
als je dat apparaat reset naar fabrieksinstellingen, Kodi van dat apparaat zal zijn verdwenen).
Nieuwe schijven in een NAS hebben er verder ook niets mee te maken, want Kodi maakt helemaal geen onderdeel uit van een NAS.
Het verbaast me verder dat je Kodi op een Samsung TV zou kunnen installeren en films bekijken??
Tenminste onder het Smart OS van een "Samsung TV" ---> het "Tizen" Operating systeem.
Want Kodi is helemaal niet beschikbaar voor het "Tizen" OS.
Frappant dat je Kodi juist NIET op een Sony TV zou kunnen draaien. Sony gebruikt "Android TV" als Smart OS.
Voor Android of Android TV is Kodi namelijk WEL beschikbaar.
Wellicht vergis je je in gebruikte media player software pakketten?
Of gebruik je misschien nog een aparte media-speler als "apparaat"? (Bijv. een Apple-TV box (https://www.apple.com/nl/apple-tv-4k/specs/), NVIDIA Shield (https://www.nvidia.com/nl-nl/shield/), of Google Chromecast (https://store.google.com/be/product/chromecast_google_tv?hl=nl))
Eerst maar eens uitzoeken wat je dan wel gebruikt als media-player?
https://www.consumentenbond.nl/tv/welke-smart-tv-besturingssystemen-zijn-er
https://kodi.tv/download
-
Ik ben in de war. Het is een Eminent mediaplayer waarop Kodi is geinstalleerd. En deze kan geen verbinding maken met mijn nas. Met de oude schijven ging dit perfect dus ik vraag mij af waarom nu niet, na plaatsing van 2 nieuwe schijven. Ik zou denken dat dit komt omdat ik iets moet wijzigen in mijn nas. Maar ik ben een leek dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
-
Heb je bij het plaatsen van twee nieuwe schijven in de NAS dan alles weer van de grond af aan opnieuw opgebouwd??
(Volledige fabrieksreset van de NAS). Welk type NAS - welke DSM versie??
Was dan makkelijker geweest eerst de ene schijf te verwisselen, de NAS zelf de opslagpool te laten herstellen.
Dan de andere schijf verwisselen, en opslagpool herstellen. Afgezien van de schijven, was alles hetzelfde gebleven.
(Er vanuit gaande dat je bij een NAS met twee schijven deze in SHR indeling hebt geconfigureerd).
Omdat je met een andere mediaplayer bij een andere TV, geen problemen hebt, lijkt me niet dat instellingen in de NAS verkeerd staan.
Werk je daar ook met een aparte Eminent media-box??
Komt het mogelijk aan op de instellingen van de Eminent media-boxen, of met instellingen van Kodi zelf.
Ik ken de Eminent mediaplayer helemaal niet (welk type / specificaties / gebruikt OS).
Maar als je bij de andere TV die het wel doet met ook een Eminent media-box gebruikt.
Vergelijk dan de instellingen met elkaar.
-
Ik vind maar 1 Eminent en de Site (https://support.eminent-online.com/hc/nl/sections/360003709431-EM7680-TV-Streamer) geeft goede ondersteuning @tcooteman
-
Zover had ik niet gezocht (meer een taak van de TS zelf om die informatie aan te leveren).
Maar nu we er toch zijn, met ondersteuning vanuit Eminent - en Kodi
https://support.eminent-online.com/hc/nl/search?utf8=%E2%9C%93&category=360001493631&query=kodi
-
Ga jij dan ook niet te ver dan ? :lol:
-
Wow wat een vragen allemaal. Op de eerste plaats heb ik geen mediaplayer bij mijn samsung tv. Die pakte dit automatisch op. En ja ik heb beide schijven opnieuw geplaatst. Kan dus niet meer teruggedraaid worden, of toch wel. Als ik nu de 2 oude schijven weer terugzet kan ik dan de oude gegevens ook weer terugzetten voor wat betreft mijn mediaplayer Eminent met Kodi in de slaapkamer. Kan het natuurlijk altijd proberen.
-
Op de eerste plaats heb ik geen mediaplayer bij mijn samsung tv. Die pakte dit automatisch op.
Vanuit een standaard app op die Samsung?? (In ieder geval dan géén Kodi).
En "hoe" benader je die NAS vanuit de Samsung?
"Automatisch" - dan heb je mogelijk "Media-server" geïnstalleerd op de NAS.
Daarbij zijn geen wachtwoorden nodig bij de mappen music - photo - video
Waarom de Eminent player dat dan niet doet?
Heb je de aangereikte informatie (zie reacties #4 en #5) van Eminent Support zelf al doorgenomen??
Opnieuw teruggaan naar de oude situatie heeft naar ik inschat weinig zin.
Want wie garandeert dat het dan wel weer allemaal loopt zoals "vroeger"? Dan blijf je aan de gang.
Gewoon uitgaan van de situatie nu.
-
Even nog een laatste reactie. Ik ben de hele week bezig geweest en ik heb het eindelijk voorelkaar gekregen. Alle ellende omdat Synology de videospeler heeft verwijderd. Kodi werkt weer op mijn Eminent player en ik kan eindelijk weer mjn films streamen naar de tv op de slaapkamer. In ieder geval allen bedankt voor jullie bijdrage.
-
Ik ook nog even een laatste reactie:
Alle ellende omdat Synology de videospeler heeft verwijderd.
Nee, die ellende met Kodi kwam omdat je nieuwe HD's had gekocht en de boel opnieuw hebt geïnstalleerd............
Het was overigens Video Station.
Ik heb twee schijven op mijn NAS DS220j gekocht van 4TB per stuk omdat mijn oude schijven te weinig geheugen hadden. Ik heb alles geinstalleerd
Dus, wel wat kinderachtig om nu Synology de schuld te geven want, op je oude HD's werkte Kodi gewoon goed.
-
Ik ben de hele week bezig geweest en ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen.
En dan zijn wij natuurlijk heel erg benieuwd, hoe je dit voor elkaar hebt gekregen ;)
-
Inderdaad de voorgaande reacties van verschillende forum gebruikers, kan ik begrijpen in relatie tot de respons van TS:
Alle ellende omdat Synology de videospeler heeft verwijderd.
Kodi werkt weer op mijn Eminent player en ik kan eindelijk weer mjn films streamen naar de tv op de slaapkamer....
Het is nog steeds niet duidelijk welke "videospeler" verwijderd zou zijn "op de NAS" ?
Kodi heeft verder geen enkele relatie met op een NAS geïnstalleerde "video" software.
Anders dan een aantal basis opties die men in de NAS kan vinden, om die keus aan opties wel of niet te activeren (vinkje plaatsen),
Waarbij dan reeds wordt voorzien m.b.t. extern gebruikte video-players.
-
Met videospeler bedoelde ik natuurlijk Video Station. En uiteindelijk had Synology er niets mee te maken, maaar daar was ik in eerste instantie wel vanuit gegaan. Het was Kodi die de spelbreker was. Gelukkig is er ook een Kodi forum en zij hebben mij op weg geholpen. Nogmaals bedankt voor jullie support. Wat mij betreft mag dit als opgelost beschouwd worden.
-
Het was Kodi die de spelbreker was.
En wat was het probleem dan?
Er zitten hier ook Kodi gebruikers die er wat aan kunnen hebben?
-
Het probleem was dat Kodi geen verbinding kon maken met mijn netwerkserver. Na lang puzzelen ben ik erachter gekomen dat ik een verkeerde gebruikersnaam invulde. Ik vulde iedere keer het ip adres in (die keuze zat er ook in) maar dat moest DiskStation zijn. Gelukkig is het probleem opgelost en ik hoop dat ook de Kodi gebruiker hier wat aan heeft.