Inmiddels kan ik melden dat het systeem weer volledig werkt. Wat heb ik gedaan? Nadat ik op mijn ticket bij Synology kreeg te horen dat zij het ook niet konden verklaren en inderdaad dachten dat dan het slot of the besturing daarvan defect is geraakt, heb ik besloten de kast volledig uit elkaar te halen.
Fysiek kon ik geen afwijkingen constateren. Heb voor de zekerheid hier en daar nog wat stof uitgeblazen. Daarna heb ik alle disks verwijderd -weer stof weg geblazen- en vervolgens alleen de nieuwe disk in slot 4 ( de foute) gestopt. Wat schetste mijn verbazing.. de drive werd herkend. Goed nieuws dacht ik. Daarna (eerst power-off) vervolgens heb ik alle andere drives terug in alle sloten (wel eerst allemaal genummerd) gestopt en opnieuw opgestart. Eureka! de drive werd gezien en ik heb vervolgens het reparatieproces gestart. Inmiddels bijna 24 uur verder kan ik melde dat alles weer werkt.
Mijn conclusie is dat waarschijnlijk tijdens het uitnemen van de kapotte disk en het terugstoppen van de nieuwe er stof of vuil op de contacten is komen te zitten.
Graag wil ik ook hier iedereen bedanken voor het meedenken.
Fingers crossed nog even (nu op 5% parity) maar je oplossing lijkt bij mij ook te werken.
Mijn refurbished DS415 gaf ineens foutmelding slot 4. Schijf verwisseld maar vervolgens kon ie niet meer worden gedetecteerd.
Synology ticket aangemaakt die zei faulty sata port / hardware error. Ik had hem viavia refurbished gekocht, zou nog garantie op zitten maar ik had geen bon dus kon niet aantonen. Nog paar keer wat aangeklooid, een keertje zag ie de schijf wel, kon ik starten met repareren maar ging die niet over naar parity check. Error en schijf verdween. Dus door met 3 van de 4 schijven en vaak backuppen extern en alvast aan het googelen / sparen naar een ds920 oid.
Ik had je oplossing gelezen maar was er niet eerder aan toegekomen. Zojuist ds415 uitgezet en case verwijderd. 4 poorts sata backplane plaatje losgeschroefd en stofzuiger er op losgelaten, net zoals op slot waar het plaatje ingaat (Model: DS412-BP-CTRL P/N: 08-04412CP13 ver 1.3, zie
). Vervolgens aangezet met alleen schijf 4 erin. Die werd direct herkend! Power off en schijf 1-3 erbij geplaatst. Power on en reparatie aangezet. Tot nu toe loopt ie door, maar fingers crossed. Hartelijk dank voor posten. Ik dacht laat ik dat ook maar doen voor anderen!