Vanmorgen tijd gevonden om eens wat dingen te proberen. Vooropgesteld: zodra de NAS draait, verliest hij zijn verbinding niet. Het komt alleen voor na een herstart, en dit kwam ik bij toeval op het spoor.
Eerst heb ik de NAS uitgezet en de stroom van zowel de NAS als de switch uitgeschakeld. Vervolgens de switch weer aangezet en daarna de NAS (1). De NAS kreeg direct verbinding, geen probleem dus.
Vervolgens de NAS opnieuw uit- en weer aangezet (2), min of meer met de verwachting dat het niet zou werken, maar hij kwam wel degelijk direct online. Dit heb ik nog twee keer (3, 4) gedaan. Pas de vierde keer kwam de NAS niet online.
In plaats van direct de netwerkkabel opnieuw aan te sluiten, heb ik de NAS weer uit- en aangezet (5). Nu kwam de NAS wél weer online, zonder dat ik de kabel heb hoeven verwijderen. Nog eens testen: weer uit en aan (6), weer geen probleem. En nog een keer (7), probleemloos.
Bij zeven keer testen kwam het probleem dus maar één keer voor. Ik kreeg het gevoel dat het iets te maken heeft met hoe snel ik de NAS weer inschakelde. Daarom deed ik tweemaal (8, 9) een softwarematige herstart vanuit DSM, weer geen probleem.
Nog twee keer (10, 11) uitgezet via de knop. De eerste keer feilloos, maar de tweede keer weer geen verbinding. Even kreeg ik de indruk dat het probleem juist optreedt als ik wat langer wacht met aanzetten van de NAS, maar toen ik dat nog eens deed (12), ging het weer goed.
Ik tast nog steeds een beetje in het duister omdat het toch nog twee keer fout ging. Gevoelsmatig verdenk ik eerder de switch waarop de NAS aangesloten is. Binnenkort verhuist de NAS naar een andere plek, en wordt hij aan gesloten op een modernere switch.
Korte omschrijving van ons netwerk: afgelopen zomer heb ik 20 individuele netwerkkabels getrokken met een patchpanel. Op het modem is een AirPort-router aangesloten en hierna volgt een switch van Linksys. Alle poorten 'op de muur' zijn gepatcht op deze switch. Één uitgezonderd: vanuit de AirPort is, via het patchpanel, één verbinding direct naar een aansluiting gepatcht. Daarop zit nog een aparte switch aangesloten. Hierop is de NAS nu aangesloten en deze switch is al wat ouder, hoewel het wel een gigabit-model van Linksys bij Cisco is.
Toevoeging: na het plaatsen van dit bericht een update van DSM uitgevoerd. Dit gaat gepaard met een herstart. De NAS had vervolgens weer geen verbinding. Nadat ik hem herstartte met de knop, was hij weer verbonden.
Ik kan alvast proberen wat er gebeurt als ik de NAS met een lange kabel aansluit op de andere switch.
Weet niet of de NAS in een vochtige kelder staat of zo, maar de contacten van een RJ45 ethernetpoortje zou mogelijk ook net wat vervuild of gecorrodeerd kunnen zijn. Met een penseeltje gedrenkt met wat contactspray zou je de contacten even daarmee kunnen deppen om van eventueel corrosielaagje te ontdoen.
Nog bedankt voor deze tips, maar ze zijn niet van toepassing. De NAS is nog geen maand jong en staat op mijn bureau.